تمرکز صنعت برق بر هوشمندسازی شبکه تا پیش از اوج بار ۱۴۰۳
به گزارش برق نیوز، مجتبی علیرضاپور با بیان اینکه نظارت بر بهره برداری از تجهیزات شبکه انتقال و فوق توزیع بر عهده دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال توانیر است، گفت: در دو سال اخیر، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و رویکرد وزیر نیرو، در صنعت برق وحدت فرماندهی بسیار خوبی ایجاد شد.
وی افزود: معاونت انتقال توانیر نیز در جهت پایداری شبکه و جلوگیری از خاموشی به جهت خرابی تجهیزات اقداماتی را انجام داد که آماده و اورهال کردن خطوط و پستها و اصلاح و بهینه سازی از جمله آنها بود.
علیرضاپور خاطر نشان کرد: در سراسر کشور، بیش از ۱۳۳ هزار کیلومتر خط و حدود ۳۱۲ هزار مگاولت آمپر ظرفیت منصوبه و چند هزار پست، وجود دارد که حفظ و نگهداری آنها نیازمند حساسیت و پیچیدگی خاص بهره برداری شبکه است.
وی ادامه داد: در همین زمینه با برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه در نگهداری و تعمیرات و بهینه سازی پیش از اوج بار سال ۱۴۰۲، (با وجود استمرار بسیار زیاد گرما) شبکه انتقال و فوق توزیع از شرایط خوبی برخوردار شد و در دفتر فنی انتقال از این تجربیات برای اقدامات در اوج بار سال آینده بهره خواهیم برد.
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال، بهره گیری از دانش روز در حوزه اقدامات جاری به منظور آمادگی شبکه را نقشی تعیین کننده دانست و اظهار داشت: آغاز بهره گیری از پهپادها به منظور پایش وضعیت دکلهای فشار قوی و همچنین اجرای پایلوت سامانه هوشمند از جمله این اقدامات است.
علیرضاپور در توضیح عملکرد استفاده از پهپاد در خطوط انتقال و فوق توزیع، عنوان کرد: از سال گذشته دستورالعملی ابلاغ شد که طی آن شرکتهای برق منطقهای ملزم به انجام بازدید پهپادی حداقل ۱۰ درصدی با اولویت خطوط فرامنطقه ای، تبادلی شمال به جنوب کشور، مناطق سخت گذر و... شدند.
علیرضاپور ادامه داد: همچنین با استفاده از سامانه هوشمند تشخیص عیوب و بهره گیری از فناوری هوش مصنوعی تمامی عیوب اخذ شده با پهپاد در حداقل زمان آنالیز میشوند، به این صورت که این پهپادها بر فراز خطوط به پرواز درمی آیند و در مقایسه با بازدید فیزیکی که توسط یک فرد انجام شود بسیار قابل اتکا، دقیقتر و ایمن تراست.
مدیرکل دفتر فنی و نظارت شبکه انتقال با اشاره به تهیه سامانه یکپارچه هوشمند نگهداری و تعمیرات خطوط گفت: این سامانه که در تسریع رفع عیب تجهیزات کلیدی و فوریت در بازیابی تجهیز بسیار تاثیرگذار است، برای نخستین بار در سطح کشور با همراهی شرکت برق منطقهای کرمان در دستور کار قرار گرفت. فاز نخست آن در تعدادی از خطوط شرکت برق منطقهای یزد به صورت پایلوت انجام شد پس از موفقیت آمیز بودن در برق منطقهای کرمان نیز در حال پیگیری و انجام است و در سالهای آتی نیز این سامانه در بخشهای پست، حفاظت، مخابرات و دیسپاچینگ نیز راه اندازی خواهد شد.
وی در پایان گفت: این سامانه به تدریح در حال یکپارچه سازی بوده و قائم به شخص نیست. صداقت اقدامات انجام شده را بررسی میکند، تاریخچه و حافظهای ثبت شده از تعمیرات انجام شده را خواهیم داشت و پراکندگی حوادث را ارائه میدهد. درضمن در کنار این سامانه، برای نخستین بار دفتر فنی، به سمت ایجاد سامانه هوشمند حوادث (که متکی به همین اطلاعات است) رفته است که در سال جاری به نتایج اولیه پایلوت آن خواهیم رسید.
هوشمند سازی مصنوعی و
هوش مصنوعی
متفاوت است و هردو داری پتاتسیل بالا
تمام فرایندهای مصرف کننده برق نیاز به هوشمندسازی و هوش مصنوعی دارند.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.