قیمت برق ۱۵ برابر میشود؟
به گزارش برق نیوز، بر اساس مصوبه شورای اقتصادی وزارت نفت مکلف به واردات گازوییل برای تامین سوخت نیروگاهی شده است. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که آمارهای موجود نشان میدهد که ذخایر سوخت نیروگاهی نصف مدت مشابه سال گذشته بوده و محدودیتهای تامین برق سراسر کشور را فراگرفته است. از طرفی هم میزان تولید و مصرف گازوییل هم در کشور با هم خوانی ندارد و کشور دچار کسری شدیدی در این حوزه است. آنگونه که آمارها نشان میدهد متوسط تولید گازوییل در کشور حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز است در حالیکه آنچه عرضه میشود چیزی حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است. البته نباید فراموش کرد که میزان عرضه به معنای میزان تقاضای داخل کشور نیست. چرا که برآوردهای موجود حاکی از این است که چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر گازوییل به خارج از مرزهای ایران قاچاق میشود.
اما هاشم اورعی میگوید که واردات گازوییل به بهانه کاهش قطعیهای برق تنها ظاهر قضیه است. این کارشناس انرژی میگوید که نگرانی من این است که تصمیم دولت برای آزادسازی واردات گازوییل برای جبران کمبود سوخت در حمل و نقل جادهای باشد.
او در ادامه سخنان خود اضافه کرد: اگر دولت اعلام کند که میخواهد برای تامین سوخت کامیون دارها و حمل و نقل جادهای گازوییل وارد کند یک امتیاز منفی برای او به حساب میآید. اما وقتی میگوید که برای کاهش خاموشیها و تامین برق صنایع و کشاورزی و بخش خانگی این تصمیم را گرفته به نوعی از بار منفی آن کم میکند. به عبارت دیگر حدس من این است که دولت کمبود سوخت بخش جادهای خود زیر کمبود برق پنهان کرده است.
او که مخالف هر گونه شوک درمانی است میگوید: حدود ۱۰ سال است که قیمت گازوییل در کشور ما ثابت مانده و حالا امروز به یکباره میخواهیم قیمت این کالا را ۱۵۰ برابر کنیم. این تصمیمها بر اساس کدام منطق اقتصادی گرفته میشود؟
به گفته این کارشناس انرژی، ما چیزی تحت عنوان حکمرانی انرژی نداریم و این مساله باعث شده که به بن بست در تامین انرژی مورد نیاز خود برسیم. این در حالی است که همه کشورها برنامههایشان را در قالب برنامههای ۱۰ ساله و ۲۰ ساله تدوین میکنند و نامش را سیاست انرژی میگذارند. کار حکمران انرژی تدوین سیاست انرژی است.
قیمت هر کیلو وات ساعت برق به ۳ هزار تومام میرسد؟
مسولین توانیر هم مدام دلیل خاموشیها را کسری گاز و عدم تامین به موقع گازوییل مورد نیاز نیروگاه در نیمه نخست امسال میدانند. حالا دولت قصد دارد که کسری گازوییل کشور را از محل واردات تامین کند تا شاید اینگونه جلوی خاموشیهای بیشتر را بگیرد. اما مساله اینجاست که تا کنون هیچ گونه شفاف سازی درباره نحوه واردات و قیمت توزیعی آن صورت نرفته است.
اورعی در اینباره میگوید: در حال حاضر نیروگاه به ازای گاز یارانهای که دریافت میکنند برق را به قیمتهای پایین (هر کیلو وات ساعت ۱۵۰ الی ۲۰۰ تومان) به توانیر عرضه میکرد. اما اگر قرار باشد نیروگاهها خود گازوییل مورد نیازشان را به قیمت غیر یارانهای وارد یا خریداری کنند، هزینه تامین هر لیتر آن با هزینههای حمل و نقل به حدود ۵۰ هزار تومان میرسد. با این اوصاف نیروگاه دارها برای اینکه از فعالیت خود سودی بکنند باید هر کیلووات ساعت برق را حدود ۳هزار تومان عرضه کنند.
این کارشناس انرژی ادامه داد: البته ممکن است دولت اعلام کند که نیروگاههای خصوصی که سوخت خود را به قیمت غیر یارانهای دریافت کرده اند، برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند یا آن را به صنایع با قیمت آزاد بفروشند. در این حالت نیروگاههای دولتی وظیفه تامین برق بخشهای یارانهای همچون بخش خانگی یا کشاورزی را بر عهده خواهند داشت. اما در این روش هم یک چالش وجود دارد و آن این است که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد نیروگاههای کشور در اختیار بخش خصوصی بوده و ۴۰ درصد متعلق به دولت است. به عبارت دیگر نیروگاههای دولتی به تنهایی قادر به تامین نیاز برق بخش خانگی که امکان افزایش قیمت برای آنها وجود ندارد، نیستند.
پای مافیای سوخت مایع در میان است؟
او ادامه داد:، اما اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت خود گازوییل را با قیمت آزاد ۶۰ الی ۷۰ سنت به ازای هر لیتر وارد کند، اما نیروگاهها همچنان گازوییل را به قیمت یارانهای دریافت کنند. در این حالت میتوان ادعا کرد که دولت نسخهای برای حل معضل کمبود برق پیچیده است که در نهایت به توسعه و تشویق قاچاق سوخت در کشور منجر خواهد شد.
اورعی معتقد است که اگر توزیع گازوییل وارداتی هم به صورت یارانهای ادامه پیدا کرد میتوان نسبت به نفوذ و قدرت مافیای سوخت مایع و قدرت قاچاقچیان این حوزه اطمینان پیدا کرد.
تعلل ۱۰ ساله در اجرای سپهتن و سیپاد
بر اساس آماری که کرامت ویس مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرده مصرف گازوییل در حمل و نقل جادهای حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. با این اوصاف روزانه چیزی حدود ۶۵ میلیون لیتر از این سوخت در بخش غیر نیروگاهی مصرف میشود. بسیاری از کارشناسان دلیل رشد مصرف گازوییل را افزایش قاچاق میدانند. در این میان تعلل ۱۰ ساله شرکت پخش فرآوردههای نفتی در اجرای طرحهایی سپهتن و سیپاد هم نیز به وضعیت موجود دامن زده است.
هاشم اورعی کارشناس انرژی با اشاره به اختلاف قیمت بالای سوخت در ایران با کشورهای همسایه، میگوید که قیمت گازوییل درکشوری همچون افغانستان ۱۷۰ برابر ایران بوده و قاچاق آن توجیه بالایی دارد.
جالب است که بدانید در همین بازار ایران هم هر لیتر گازوییل آزاد به قیمت ۸ الی ۱۲ هزار تومان به صورت قاچاقی عرضه میشود این در حالی است که قیمت مصوب آن تنها ۳۰۰ تومان است.
منبع: بازار
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.