واحد بخار نیروگاه قشم برای پیک ۱۴۰۴ وارد مدار میشود

به گزارش برق نیوز، روحاله اسپنانی با اعلام این خبر، افزود: نیروگاه قشم غدیر دارای دو واحد گازی کلاس E ساخت داخل هر یک به ظرفیت ۱۷۰ مگاوات و یک واحد بخار به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است که واحدهای گازی این مجموعه در سال ۹۹ به شبکه برق کشور متصل و در حال تولید انرژی و کمک به شبکه برق کشور هستند.
وی با بیان اینکه پروژه ساخت واحد بخار نیروگاه با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجراست، ادامه داد: تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری، بهبود پایداری شبکه برق در مناطق جنوبی و مرکزی، افزایش متوسط راندمان نیروگاههای حرارتی کشور، صرفهجویی در سوخت مصرفی، انتقال دانش فنی و ساخت داخل تجهیزات نیروگاههای سیکلترکیبی راندمان بالا، اشتغالزایی و استفاده از قابلیت پیمانکاران و مشاوران داخلی از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
اسپنانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۴۸۱ نفر به صورت سه شیفت در پروژه احداث بخش بخار نیروگاه مشغول به کار هستند، عنوان کرد: نیروگاه قشم غدیر نخستین واحد تولید برق حرارتی استان هرمزگان بوده که بخش بخار آن در حال احداث است و با تکمیل این پروژه راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.
مجری طرح نیروگاههای خصوصی شرکت برق حرارتی بیان کرد: به موازات این پروژه هم اکنون دو واحد آب شیرینکن به ظرفیت روزانه هشت هزار مترمکعب در حال ساخت است که با تکمیل این طرح، راندمان نیروگاه به ۵۷ درصد افزایش خواهد یافت و از این حیث نیروگاه قشم بالاترین راندمان در میان نیروگاههای کلاس E را به خود اختصاص خواهد داد.
وی افزود: این پروژه علاوه بر کمک به افزایش ظرفیت تولید برق کمک شایانی به صرفهجویی در مصرف انرژی خواهد کرد؛ به طوری که در این طرح با استفاده از حرارت خروجی اگزوز واحدهای گازی و هدایت آن به تجهیزات بخش بخار سالانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب در مصرف گاز طبیعی صرفهجویی و بدون مصرف سوخت مازاد بالغ بر ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه افزوده خواهد شد.
مجری طرح نیروگاههای خصوصی شرکت برق حرارتی حجم سرمایهگذاری برای اجرای این پروژه نیروگاهی را بالغ بر ۲۵۰ میلیون یورو برشمرد و افزود: اجرای واحد بخار این نیروگاه علاوه بر افزایش ظرفیت تولید برق و راندمان، کمک شایانی به کاهش آلایندهای زیستمحیطی از جمله ساکس و ناکس خواهد کرد.
اسپنانی در پایان تاکید کرد: یکی دیگر از پروژههای بزرگ در حال اجرای این نیروگاه سیستم خنککن آن است. این سیستم از نوع Once Through (یکبارگذر) است که معدود نیروگاههای کشور از این سیستم برخوردار هستند و تکمیل آن موجب افزایش راندمان عملکرد نیروگاه خواهد شد.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.