کد خبر: ۵۰۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
دوربین مداربسته AHD هنگامی که صحبت از ایمن سازی کسب و کار شما می‌شود، انواع مختلفی از دوربین مداربسته وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. نظارت نقش مهمی در جامعه امروزی ایفا می‌کند و با دوربین‌های اطراف ما، زندگی روزمره ما هر روز سطوح بالاتری از امنیت را تجربه می‌کند. در ادامه به بررسی دوربین‌های مدار بسته AHD می‌پردازیم.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز :

دوربین مداربسته AHD:
اصطلاح دوربین مداربسته AHD یا AHD CCTV به اصطلاح انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا اشاره می‌کند. همانطور که میدانید در دوربین‌های آنالوگ سنتی (دوربین آنالوگ تیوی لاینی) رزولوشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین‌ها بود و برای جبران این نقطه ضعف تکنولوژی‌های جدیدی در سیستم‌های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آن‌ها تکنولوژی AHD است.
رزولوشن تصویر در دوربین‌های مداربسته AHD:
دوربین‌های AHD نسل اول تنها با روزولشن ۱ مگا پیکسل (۷۲۰P) تولید می‌شدند، اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن ۲ مگا پیکسل (۱۰۸۰P) را ایجاد کرد. متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین‌ها با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آن‌ها وجود ندارد. در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن بالاتر از ۲ مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می‌رسد.
دوربین مداربسته AHD
‍ اساس کار تکنولوژی AHD چیست:
اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین‌های مدار بسته بر مبنای سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می‌کنند، اما نوع کد گذاری آن‌ها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با رزولوشن بالاتر را ایجاد می‌کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می‌شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آن‌ها را به صورت AHD کد گذاری می‌کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آن‌ها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

‍ کابل دوربین مداربسته آنالوگ/ AHD
یکی از اصلی‌ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم مدار بسته که نقش بسیار مهمی در کیفیت تصاویر ارسالی به نمایشگر‌های تلویزیونی را بر عهده دارد، کابل‌های تصویر می‌باشند. در سیستم‌های مدار بسته آنالوگ، کابلی که از دوربین مدار بسته به دستگاه ضبط DVR متصل می‌گردد، کواکسیال نام دارد. این کابل سیگنال‌های دیتا را از دوربین مدار بسته به دستگاه DVR برای پردازش و نمایش تصاویر بر روی نمایشگر‌ها ارسال می‌کند.
مهمترین خصوصیت این کابل قطر مغزی آن است. جنس مغزی کابل میتواند از مس، المینیوم و یا آلیاژ مس باشد.

‍ دلایل پایین بودن قیمت دوربین‌های AHD چیست؟

سنسور تصویر بسیار بی کیفیت
سنسور‌های تصویر بی کیفیت پس از مدت کوتاهی دچار افت تصویر شدید می‌شود. اگر چه این سنسور‌ها در زمان خرید تصاویر مطلوبی را ارسال می‌کنند که با توجه به قیمت بسیار پایین دوربین مداربسته با این سنسور‌ها، هر مشتری‌ای برای خرید آن‌ها وسوه می‌شود، کیفیت آن‌ها پس از مدت کوتاهی دچار افت شدید می‌شود.
از جمله سنسور‌های تصویر بی کیفیت می‌توان به OmniVision و Aptina اشاره کرد که چنانچه آن‌ها را در فضای بیرونی و در معرض نور آفتاب قرار دهید عمرشان بسیار کوتاه‌تر نیز می‌گردد.
دوربین مدار بسته با سنسور OmniVision دارای پایین‌ترین سطح کیفیت می‌باشد که برای خرید آن‌ها باید تامل بسیاری کرد. اگر بدنبال دوربین مدار بسته با کیفیت هستید، سنسور‌های تصویر سونی مناسب‌ترین نوع آن هستند که البته افراد سودجو نیز دوربین‌های متفرقه را با نام سنسور سونی به فروش می‌رسانند که باید نوع اصلی آن را از فروشنده معتبر تهیه کنید.
پردازنده ضعیف دوربین
بهترین انکودر و پردازنده تصویر دوربین مدار بسته AHD را کمپانی nextchip تولید می‌کند. این کمپانی بنیان گذار تکنولوژی AHD می‌باشد و همواره در حال بهبود عملکرد پردارنده‌های خود بوده است. اما امروزه دوربین‌هایی با پردازنده‌های متفرقه نیز تولید شده اند که کیفیت تصاویر و عمر مناسبی ندارند.

استفاده از لنز‌های پلاستیکی بجای لنز‌های شیشه‌ای
نوع لنز دوربین مدار بسته عاملی است که می‌تواند قیمت آن را تحت تاثیر خود قرار دهد. لنز‌های دارای فاصله کانونی متغییر، قیمت بالاتری از لنز‌های فیکس دارند. همچنین در دوربین مدار بسته صنعتی، انواع لنز‌ها با دامنه قیمتی بسیار متفاوت وجود دارند که نشان دهنده نقش لنز در قیمت دوربین مدار بسته است.

استفاده از کیس‌های ارزان قیمت پلاستیکی درجه ۲ و ۳
بدنه دوربین مدار بسته نیز می‌تواند رنج قیمت آن را تا حدود ۱۵ الی ۲۰ در صد افزایش دهد. مسلما کیس‌های با کیفیت و دارای درجه استاندارد محیطی ip و مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار قیمت بسیار بالاتری از کیس‌های پلاستیکی بی کیفیت دارند.

فقدان قابلیت DWDR و یا دارا بودن DWDR بسیار ضعیف.
مساله بسیار مهم در مورد انواع دوربین مدار بسته ارزان قیمت عدم توانایی بازسازی تصاویر در شرایط مختلف نوری می‌باشد. چنانچه شما آن‌ها را در محیط‌های دارای نور بسیار مطلوب، مانند داخل خانه و جایی که تنوع نور و تابش آفتاب وجود نداشته باشد می‌توانید تصاویر مطلوبی از آن‌ها دریافت کنید.
حال چنانچه محیط شما دارای تغییرات نور و وجود سایه و … در کادر تصویر باشد خواهید دید که تصاویر شما در نقاط فوق سفید و سیاه می‌شوند که این امر، بسیار آزار دهنده می‌باشد.
قابلیت WDR یا Wide dynamic Range در دوربین مدار بسته جهت بازسازی تصاویری بکار می‌رود که بازه تغییرات نور در دو نقطه آن بسیار زیاد باشد. برای مثال کاربردی‌تر تصاویر زیر را مشاهده کنید.


 مقایسه دو نوع دوربین AHD و IP
دوربین‌های IP دامنه تنظیمات پیشرفته بالاتری نسبت به دوربین‌های AHD دارند.

فناوری POE در دوربین‌های IP ساپورت می‌شود.
 این فناوری به این معناست که دیتا و برق هم زمان از طریق کابل لن به دوربین می‌رسد که باعث سهولت بیش‌تر در کابل کشی می‌شود.
 برای دوربین‌های AHD نیز، کابل‌های ترکیبی در بازار وجود دارد. کابل کواکسیال و برق در کنار هم قرار دارند و قیمت پایین تری نیز نسبت به کابل‌های لن دارند.
 دوربین‌های IP نیز می‌توانند به صورت بی سیم از طریق کانال رادیویی اطلاعات را انتقال دهند درحالی که این قابلیت در دوربین‌های AHD وجود ندارد.

 در پروژه‌هایی که به تعداد زیادی دوربین نیاز است، استفاده از دوربین‌های IP مناسب‌تر است.

دوربین مداربسته AHD چیست؟
AHD
 اصطلاح AHD یا AHD CCTV به اصطلاح انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا اشاره دارد
 در دوربین‌های آنالوگ سنتی (دوربین آنالوگ تیوی لاینی) روزولشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین‌های بود و برای جبران این نقطه ضعف تکنولوژی‌های جدیدی در سیستم‌های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آن‌ها تکنولوژی AHD است.


 اساس کار تکنولوژی AHD
 اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین‌های مدار بسته بر مبنای سیستم‌های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است.
 در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می‌کنند، اما نوع کد گذاری آن‌ها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می‌کند.
 کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می‌شود.
 این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آن‌ها را به صورت AHD کد گذاری می‌کند.
در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آن‌ها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

روزولشن تصویر در دوربین‌های مداربسته AHD
 دوربین‌های AHD نسل اول تنها با روزولشن ۱ مگا پیکسل (۷۲۰P) تولید می‌شدند، اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن ۲ مگا پیکسل (۱۰۸۰P) را ایجاد کرد.
متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین‌های با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آن‌ها وجود ندارد.
 در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن بالاتر از ۲ مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می‌رسد.

 دوربین مداربسته AHD چیست؟
AHD
اصطلاح AHD یا AHD CCTV به اصطلاح انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا اشاره دارد
 در دوربین‌های آنالوگ سنتی (دوربین آنالوگ تیوی لاینی) روزولشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین‌های بود و برای جبران این نقطه ضعف تکنولوژی‌های جدیدی در سیستم‌های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آن‌ها تکنولوژی AHD است.
روزولشن تصویر در دوربین‌های مداربسته AHD
دوربین‌های AHD نسل اول تنها با روزولشن ۱ مگا پیکسل (۷۲۰P) تولید می‌شدند، اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن ۲ مگا پیکسل (۱۰۸۰P) را ایجاد کرد.

متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین‌های با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آن‌ها وجود ندارد.
در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین‌های AHD با روزولشن بالاتر از ۲ مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می‌رسد.

تکنولوژی AHD در بحث دوربین مداربسته چیست؟
منظور از AHD دوربین‌های مداربسته آنالوگ با رزولوشن بسیار بالا می‌باشد. این تکنولوژی جدیداً جایگزین دوربین‌های آنالوگ تی وی لاینی شده و به دلیل قیمت بسیار مناسب و تفاوت کیفیت قابل توجه با دوربین‌های آنالوگ قدیمی، آن‌ها را از رده خارج ساخته است.
لازم به ذکر است که همزمان با این تکنولوژی، تکنولوژی‌های مشابه دیگری همانند مانند HDSDI، HDTVI و HDCVI نیز وارد بازار شده است که تولید کنندگان خاصی دارد و به لحاظ قیمت و کیفیت اندکی بالاتر از AHD می‌باشد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار