کد خبر: ۵۷۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۵ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
در برنامه هفتم توسعه افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور تا ۴۲ درصد پیش‌بینی شده است که جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده با واحد‌های راندمان بالا گامی مهم در این راستا خواهد بود.

به گزارش برق نیوز، احداث واحد‌های جدید با راندمان بالا و همینطور جایگزینی و بازتوانی نیروگاه‌های فرسوده فعلی اهم راه‌های افزایش راندمان به منظور کاهش مصرف سوخت در نیروگاه‌ها هستند و در این راستا برنامه بازنشستگی و جایگزینی برای نیروگاه‌های با راندمان پایین در کشور برنامه‌ریزی شده است.

این جایگزینی برای نیروگاه‌های رامین، بندرعباس، ری، طرشت، بعثت و... تعریف شده است. نیروگاه بعثت یکی از نیروگاه‌های قدیمی در تهران است که با راندمان پایینی فعالیت می‌کند و در صورت جایگزینی این نیروگاه صرفه‌جویی ۹۰ درصدی در مصرف آب و افزایش ۲.۵ برابری راندمان محقق خواهد شد. این بدان معناست که با معادل سوخت فعلی، برق بیشتری را می‌توان به شبکه تزریق کرد که البته این طرح جایگزینی برای نیروگاه بعثت توقف چندساله داشته و چالش مجوز‌های زیست محیطی این روند را کند کرده است.

نیروگاه جدید بعثت تا دو سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت

ناصر اسکندری، معاون راهبری شرکت برق حرارتی در مورد آخرین وضعیت جایگزینی این نیروگاه، گفت: برنامه‌هایی برای جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها نیروگاه بعثت تهران است که طرح آن آماده شده و مجوز‌ها گرفته شده است.

او افزود: با وجود کندی روند دریافت مجوز این نیروگاه، اما خوشبختانه طرح آن مصوب شده و جانمایی شروع شده است و فرایند‌های اجرایی جایگزینی از همین امسال آغاز خواهد شد. لازم است تغییراتی هم در شبکه ایجاد شود و هم نیروگاه موجود باید تغییراتی داشته باشد، اما با این وجود نیروگاه بعثت تا دو سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

پیش از این هم اتفاقات خوبی در جایگزینی نیروگاه طرشت به عنوان قدیمی‌ترین نیروگاه طرشت افتاد و در صورت اجرای طرح‌های جایگزینی واحد‌های فرسوده راندمان این نیروگاه به ۴۴ درصد می‌رسد.

۱۴ مولد پایه گازسوز جایگزین واحد‌های فرسوده نیروگاه طرشت می‌شود

سعید احمدی، سرپرست طرح‌های نیروگاهی شرکت برق حرارتی در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: واحد‌های فعلی نیروگاه طرشت راندمان ۲۱ درصدی دارند که با اجرای طرح جایگزینی، واحد‌های جدید با راندمان ۴۴ درصد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۱۴ مولد جدید پایه گازسوز جایگزین چهار واحد فرسوده بخش بخار نیروگاه طرشت خواهد شد.

او افزود: نیروگاه طرشت در سال ۱۳۳۸ احداث شده و قدمت بسیار بالایی دارد و دارای چهار واحد ۱۲.۵ مگاواتی بخار است که بیش از ۶۰ سال از عمر فعالیت آن‌ها می‌گذرد. تکنولوژی طراحی این واحد‌ها بسیار قدیمی بوده و اکثر تجهیزات و قطعات آن فرسوده شده است. این واحد‌ها دارای راندمان حدود ۲۱ درصد هستند که بسیار کم است و مصرف سوخت بالایی دارند. سیستم خنک‌کن واحد‌های نیروگاه نیز مصرف آب بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که روزانه حدود سه هزار مترمکعب آب در فرایند تولید برق این واحد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین هزینه‌های زیادی نیز صرف نگهداری و انجام تعمیرات سالیانه آن می‌شود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار