کد خبر: ۵۷۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۸ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲
نشست پرسش و پاســـخ با موضوع مازوت سوزی نیروگاه شازند با حضور مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، نماینده شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی، فعالان محیط زیست و شهروندان دغدغه‌مند در فرهنگسرای شهر برگزار شد.

به گزارش برق نیوز، نشست پرسش و پاســـخ با موضوع مازوت سوزی نیروگاه شازند با حضور مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، نماینده شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی، فعالان محیط زیست و شهروندان دغدغه‌مند در فرهنگسرای شهر برگزار شد.

سازمان محیط زیست نمی‌تواند برای سوخت نیروگاه‌ها تعیین تکلیف کند

یوسف یوسفی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز اظهار کرد: باید به شکل و شیوه‌ای این موضوع را پیگیری کنیم که یک روز مازوت سوزی هم نداشته باشیم. نقطه مطلوب ما این است که کلا مازوت سوزی نداشته باشیم و شاخص ایستگاه‌های سنجش آلاینده ما به زیر ۵۰ برسد.

وی اضافه کرد: از ۲۳ آبان سال گذشته بنده در این سمت مشغول به کار شدم که تقریبا از همان زمان مازوت سوزی نیروگاه شازند شروع شد و بیش از ۷۰۰ میلیون لیتر مازوت در چهار ماه سوزانده شد، امسال نیز حدود ۳۵۰ میلیون لیتر مازوت سوزانده شده است.

یوسفی با تاکید بر اینکه با توسعه نیروگاه مخالفت کرده است گفت: در سال گذشته ۱۳۵ روز هوای ناسالم داشتیم و امسال ۱۳۲ روز ناسالم تا این تاریخ داشته‌ایم. در سال گذشته ۱۸ روز و و امسال تاکنون ۲۳ روز SO ۲ آلاینده مسئول بوده است.

وی با بیان اینکه تصمیمات مدیریتی که در سطح استان اختیارش را داشتیم اجرا کردیم گفت: ما در قالب تمام اقداماتی که نیاز بوده مکاتبه و پیگیری کرده‌ایم. حداقل یک جلسه در هفته را با موضوع زیست محیطی در استانداری داشتیم و امسال ۸ جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار کردیم که ۱۴ مصوبه آن مربوط به نیروگاه بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: نسبت به سال گذشته مازوت سوزی در نیروگاه با یک ماه تاخیر شروع شد. البته این موضوع برای ما مطلوب نیست و باید روزی فرا برسد که مازوت مصرف نکنیم.

یوسفی ادامه داد: به محض شروع مازوت سوزی شکایت خود را نوشتیم و به مرجع قضایی فرستادیم. کارگروه ماده ۱۴ که از سال ۹۶ فعال نشده بود را فعال کردیم. بحث آنلاین نبودن پایش دودکش‌های نیروگاه را پیگیری کردیم که به زودی آنلاین خواهد شد و پارامتر‌ها را به صورت آنلاین مشاهده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید روش‌های فنی و علمی ارائه کنیم تا مازوت سوزانده نشود افزود: قانون هوای پاک می‌گوید در مورد تعطیلی چنین صنایعی، مسئولین ملی دستگاه‌ها مانند وزرای نفت، نیرو و رئیس محیط زیست کشور باید تصمیم بگیرند که ما این پیشنهاد را دادیم.

یوسفی تصریح کرد: میزان و مدت مازوت سوزی نیروگاه شازند امسال کمتر شد و یکی از چهار واحد آن به اورهال رفت و تعطیل بود. خروجی رضایت بخشی از دید خود ما حاصل نشده و باید برای سال آینده به دنبال راهکار‌هایی باشیم.

وی با بیان اینکه بازوی اصلی اداره کل محیط زیست در استان کارگروه کاهش آلودگی هواست گفت: اینکه نیروگاه چه سوختی را مصرف کند در حوزه کاری ما نیست و دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند. محیط زیست برنامه‌هایش مشخص است و در این زمینه تمام تلاش و توان را به کار گرفتیم. محیط زیست نمی‌تواند برای سوخت نیروگاه تعیین تکلیف کند.

یوسفی در پاسخ به انتقادات جمع حاضر از وی گفت: باید فضای همکاری طوری باشد که ایجاد دلسردی نکند. ما همه وظایف خود را انجام داده‌ایم و چیزی کم نگذاشته‌ایم. اگر فکر می‌کنید با رفتن من همین الان مازوت سوزی متوقف می‌شود، من این کار را می‌کنم.

وی اضافه کرد: پنج ایستگاه سنجش آلودگی هوا داریم که باید به ۱۰ ایستگاه افزایش داده شود و سال آینده اضافه شوند. عمر ایستگاه‌های سنجش ما قدیمی است و با همین پنج ایستگاه اعلام کردیم که شرایط آلودگی اراک بحرانی است. ایستگاه اداره محیط زیست را وارد مدار نکردیم، چون آلودگی را کمتر نشان می‌داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: من به تهران اطلاعات کاملی داده‌ام و اینطور نیست که اطلاع رسانی نشده باشد. آقای سلاجقه به صحبت‌های وزیر نفت استناد کرده بود که گفت در نیروگاه شازند مازوت سوزی انجام نمی‌شود و وقتی من به ایشان اطلاع دادم، صحبت خود را اصلاح کرد.

وی درخصوص اقدامات آتی اداره کل محیط زیست برای جلوگیری از مازوت سوزی در سال آینده گفت: باید ظرف سه ماه آینده یک برنامه مطالعاتی انجام دهیم و همه مردم و دستگاه‌ها پیشنهادات خود را بدهند. بنده به عنوان دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا وظیفه‌ام است تا مطالعات را پیگیری کنم.

نیروگاه شازند مازوت ۳ درصد مصرف می‌کند

رحمتی، مدیر HSE نیروگاه حرارتی شازند نیز اظهار کرد: متاسفانه در خصوص انتخاب سوخت نیروگاه، ما و وزارت نیرو هیچ نقشی نداریم و وزارت نفت تصمیم‌گیری می‌کند.

وی افزود: ساخت نیروگاه شازند جزو اولین تجربه‌های یک شرکت چینی بود که در ایران اجرا شد. جانمایی این نیروگاه اشتباه بوده و متاسفانه در آن زمان کسی نسبت به این موضوع اعتراضی نکرده بود.

رحمتی با بیان اینکه نیروگاه بر پایه گازسوز بودن ساخته شده است افزود: در سال ۹۹ به دلیل افزایش صنایع در کشور و مصرف بالای گاز توسط آنها، کمبود گاز در کشور به وجود آمد و نیروگاه مجبور به مازوت سوزی شد.

وی با تاکید بر اینکه مازوت تاثیر بسیار منفی بر تجهیزات نیروگاه داشته است گفت: ما هیچ رقمی بابت استهلاک تجهیزات و وسایل ناشی از مازوت نمی‌گیریم.

رحمتی افزود: بر اساس قانون هوای پاک شرکت نفت موظف است سوخت پاک تحویل ما دهد و این موضوع انجام نشده و ترک فعل شده است. همچنین شرکت نفت موظف شده تا حداکثر سال ۱۴۰۶ مازوت نیم درصد که آلایندگی‌اش در حد گاز است به ما تحویل دهد.

وی با بیان اینکه الان نیروگاه، مازوت ۳ درصد مصرف می‌کند افزود: اصفهان چند نیروگاه دارد و در صورت کم کاری یک نیروگاه، بقیه می‌توانند آن را پوشش دهند، ولی در استان مرکزی ما تنها نیروگاه هستیم و نمی‌توانیم کمتر کار کنیم.

مسئول HSE نیروگاه شازند اضافه کرد: مازوت از گاز بسیار گرانتر است و علت استفاده از مازوت این است که در شرایط سرما اولویت با مردم است نه سرمایه و همین موضوع باعث شده مازوت مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه ما هیچ اشتیاقی برای استفاده از مازوت نداریم افزود: دیسپاچینگ به ما گفته هر سوختی که وزارت نفت به شما داد بسوزانید. شرکت نفت فقط در هشت ماهه اول سال به ما گاز اختصاص می‌دهد و ما نامه زدیم تا هشت ماه را به کل سال افزایش دهند.

رحمتی در رابطه با فیلتراسیون نیروگاه نیز اظهار کرد: ما دوست داریم فیلتراسیون را انجام دهیم و چندین بار از دانشگاه اراک و شرکت‌های مدعی درخواست داشتیم که کمک کنند، ولی به دلایلی همچون مسئله آب منطقه و انتقال دوده‌های ناشی از فیلتراسیون فعلا نتوانسته‌ایم اینکار را انجام دهیم. همچنین ما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم فیلتر‌ها را وارد کنیم.

وی اظهار کرد: نیروگاه شازند یک شرکت کاملا دولتی است و هیچ سود سالیانه‌ای نداریم و حتی مدیرعامل نیز حقوقش ثابت است.

هنوز مدیران ملی به این نتیجه نرسیده‌اند که وضعیت هوای اراک حاد است

سیاوش آقاخانی، نماینده سازمان‌های مردم نهاد نیز اظهار کرد: این نشست را بعد از ۸ هفته تجمع مسالمت آمیز مردمی در اعتراض به مازوت سوزی نیروگاه شازند تدارک دیدیم تا مطالبه خود را مستقیما به مسئولین بگوییم.

وی با بیان این سوال که اگر کمبود گاز داریم پس چرا صادرات گاز صورت می‌گیرد افزود: اگر یک روزی قرار بود در بدترین جای ممکن در مسیر باد‌های غالب و در ارتفاع بالاتر از یک شهر، مجموعه صنایع آلاینده‌ای جانمایی کنند در همین جای فعلی بود. باید به سراغ ترک فعل مدیرانی برویم که این جانمایی را انجام دادند.

آقاخانی اضافه کرد: ما تنها شهری هستیم که مردمش در معرض آلاینده‌های مختلف قرار گرفته اند. به ما تهمت می‌زنند و می‌گویند شما تشویش اذهان عمومی انجام می‌دهید در حالیکه دودکش‌های نیروگاه و سایر صنایع تشویش اذهان عمومی را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به مصرف بالای آب صنایع دشت شازند و بهم ریختن اکوسیستم منطقه گفت: ما علاوه بر آلودگی هوا، درگیر آلودگی حقوقی مصوبات بی فایده در مورد شهر اراک شده‌ایم که هیچوقت اجرایی نشده‌اند.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد افزود: مرحوم دکتر صدوق، مرد شجاعی بود که جلوی توسعه نیروگاه ایستاد و برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را مصوب کرد، ولی هیچ دولتی نتوانست با استفاده از این برنامه، بار سنگین آلودگی هوای این شهر را از روی قلب مردم بردارد. تمام دولت‌ها نیز برنامه‌های مختلفی نوشتند، ولی هیچ کدام اجرایی نشد

وی با بیان اینکه امسال اراک اولین شهری بود که مازوت سوزی را شروع کرد گفت: شورای عالی امنیت ملی بر خلاف قانون، ۴ سال است که مازوت سوزی را انجام می‌دهد و این نشان از بحران در مدیریت دارد.

آقاخانی با تاکید بر اینکه از همین امروز تا سال آینده جریان مطالبه گرایانه جدیدی را شروع می‌کنیم افزود: ما سازمان‌های مردم نهاد تمام مسیر‌های قانونی را در طول این ۴ سال انجام دادیم و باز هم مسیر‌های دیگر را ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: مدیران استان می‌گویند امسال دیرتر مازوت سوزی را شروع کردیم درحالیکه در گرم‌ترین زمستان تاریخ این کار را کردند. در سال ۹۹ تعداد ۳۵ روز، در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰۹ روز، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۱۷ روز و در سال جاری ۹۳ روز مازوت سوزی انجام شده است که همچنان ادامه دارد.

آقاخانی تصریح کرد: امسال ۳۷۰ میلیون متر مکعب مازوت سوزانده شده و همچنان ادامه دارد و معلوم نیست چه زمانی تمام می‌شود.

وی ادامه داد: اگر یک استان می‌تواند مازوت نسوزاند ما نیز می‌توانیم. چه کسی جواب این تعداد کودکان سرطانی اراک را می‌دهد؟

آقاخانی اظهار کرد: متاسفانه هنوز مدیران ملی به این نتیجه نرسیده‌اند که وضعیت هوای اراک حاد است.

وی بیان اینکه هیچ برنامه‌ای برای کاهش مصرف مازوت و قطع مازوت در اراک و کشور وجود ندارد گفت: ما سازمان‌های مردم نهاد از مسئولین یک برنامه اقدام مشارکت می‌خواهیم و هر هفته این موضوع را پیگیری و به مردم گزارش خواهیم داد.

ضرورت انجام مطالعات علمی و دقیق پیرامون مازوت سوزی نیروگاه شازند

سید محمد جمالیان منتخب مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ابتدای امر نیاز به یکسری اطلاعات کامل و جامع در رابطه با میزان و نقش صنایع در آلودگی هوای اراک داریم. در زمانی که ریاست علوم پزشکی را بر عهده داشتم یک پروپوزال کامل در این رابطه آماده کردیم، ولی متاسفانه نتوانستیم بودجه اجرای آن را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید کار تحقیقاتی انجام دهیم و به موازات آن، مازوت سوزی را نیز به صورت جدی پیگیری کنیم و نتایج را به اطلاع مردم خواهیم رساند. در این هفته نیز به اتفاق مجمع منتخبین با دکتر قالیباف دیداری داشتیم و بیان کردیم که مطالبه اصلی مردم اراک، آلودگی هواست.

جمالیان با تاکید بر اینکه اراک ظرفیت‌های بسیاری برای پیشرفت دارد گفت: مطالبه من فقط مازوت نیست و سایر آلاینده‌ها نیز می‌باشد. سالیان قبل قرار بود که توسعه فضای سبز و اتوبوس‌های برقی و اجرای طرح ۵۵ متری را داشته باشیم، ولی این موضوعات نیز به فراموشی سپرده شد و اجرایی نشدند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار