کد خبر: ۵۱۳۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۷ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
۹۰ روز بدون خاموشی مدیرعامل شرکت توانیر دلایل توقف قطعی‌های مکرر برق را پس از دو سال خاموشی‌های مکرر از ابعاد و زوایای گوناگون تشریح کرد.

به گزارش برق نیوز، "آرش کردی" مدیرعامل شرکت توانیر در یادداشتی که در اختیار یکی از مطبوعات قرار داد درباره علل توقف خاموشی‌های مکرر پس از دو سال نوشت: امسال حتی یک کیلووات ساعت هم محدودیت برای بخش خانگی به دلیل کمبود برق اعمال نشد و برنامه‌های مدیریت بار صنایع و بخش کشاورزی نیز به گونه‌ای تدوین شد که ثبات و تنظیم محصولات در بازار دچار چالش نشود، این مقدمه؛ شاه بیت و نتیجه همه برنامه‌های یک‌ساله تدوین شده برای تامین برق تابستان امسال و گذر از پیک برق است که با دقت و وسواس بسیار، از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تدوین و در جلسات هفتگی که با حضور مستمر وزیر نیرو با همه شرکت‌های برق به صورت حضوری ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شد، پیگیری و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شد.

با نگاهی جزئی‌تر، پاسخ به این پرسش که برنامه‌های مدیریت بار چگونه تدوین شد تا تابستان سخت امسال بدون خاموشی سپری شود، نیازمند مرور پله به پله آن و واشکافی دلایل خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ بود. از این منظر، متخصصان و کارشناسان صنعت برق با بررسی دلایل بروز خاموشی‌ها و ناترازی‌های سال ۱۴۰۰، برنامه‌ای تدوین کردند که شاکله آن بر ۴ محور اصلی استوار بود:

۱. تولید و تامین
۲. آمادگی شبکه سراسری
۳. مدیریت تقاضا و مصرف
۴. برنامه ریزی و هماهنگی

در بخش تولید و تامین برق برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید و بازتوانی نیروگاه‌های موجود، خاتمه تعمیرات نیروگاه‌های کشور به ظرفیت ۱۱۱ هزار مگاوات تا پایان اردیبهشت‌ماه، برنامه‌ریزی مناسب تولید برقابی برای اخذ حداکثر انرژی در تابستان با تاکید بر حفظ ذخایر آبی به منظور استفاده ار بخش‌های شرب و کشاورزی، افزایش واردات برق، بازسازی نیروگاه‌های دارای آسیب جدی و خرید از مولد‌های برق ادارات، صنایع و سایر بخش‌ها به عنوان رئوس اصلی و عملیاتی تدوین و برای هر کدام ریزبرنامه‌هایی براساس پتانسیل‌های موجود و نیاز شبکه تعریف شد.

در بخش آمادگی شبکه سراسری، برای توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع برق، انجام تعمیرات تجهیزات شبکه و استفاده حداکثری از ظرفیت تجهیزات شبکه برنامه‌ریزی شد.

در بخش مدیریت تقاضا و مصرف نیز همراهی دولت با وزارت نیرو کارساز شد و یکی از بزرگترین طرح‌های تشویقی و بازدارنده در قالب تعرفه‌های جدید تعریف و طرح‌های تشویقی کاهش مصرف در بخش خانگی و کشاورزی به اجرا در آمد. این موضوع باعث شد تا نزدیک به ۴۰ درصد از مشترکان، مصارف خود را در سطح الگو یا پایین‌تر از الگو نگاه دارند و از مشوق‌های صنعت برق که ۵ برابر هزینه فروش برق بود، برخوردار شوند.

همچنین برای مدیریت مصرف در بخش اداری نیز برنامه‌ریزی دقیق و گسترده‌ای صورت گرفت تا علاوه بر جلوگیری از اختلال در فعالیت‌های اداری و اقتصادی کشور، از پتانسیل‌های صرفه جویی در این بخش استفاده بهینه‌تری شود.

اما در بخش صنعتی که در نگاه نخست شاید چالش برانگیز‌ترین بخش برنامه‌های مدیریت بار باشد، برای نخستین بار با هماهنگی وزارت صمت برنامه‌ها به گونه‌ای تدوین شد تا نه تنها ثبات و نظم ارائه محصولات در بازار به هم نریزد، بلکه تولید نیز کاهش نداشته باشد. مصداق این سخن آمار‌های مصرف برق صنایع است که به مدد کنتور‌های هوشمند نصب شده، اکنون به طور لحظه‌ای قابل رصد است.

براساس همین آمار‌ها نیز می‌توان به قطعیت از افزایش مصرف برق ۱۱ درصدی صنایع نسبت به مدت مشابه سال گذشته سخن گفت که این موضوع نه تنها خط بطلانی بر تمام پیشگویی‌هایی که خاموشی‌ها را در تابستان امسال قطعی می‌دانستند کشید، بلکه اکنون می‌توان از برخی تلاش‌های دلال‌ها و واسطه‌ها سخن گفت که به طور مثال در بخش سیمان قصد اخلال در بازار و افزایش قیمت‌ها را داشتند، اما به دلیل آنکه این صنعت هیچگاه در تامین برق دچار محدودیتی که باعث افت تولید شود، دچار نشد، برنامه‌های این گروه سودجو نیز با شکست مواجه شد. کوتاه سخن آنکه با هماهنگی وزارت صمت، دیسپاچینگ برق و بخش توزیع، برنامه‌ها به‌گونه‌ای تدوین شد که تنظیم و ثبات بازار در محصولات متنوع صنعتی دچار چالش و معضل نگردد.

لازم به ذکر آنکه در کنار این برنامه‌ها، موضوع شناسایی، کشف و جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز، بهینه سازی مصرف با اولویت بخش روشنایی معابر و اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی نیز به طور گسترده در دستور کار قرار گرفته بود.

اما آخرین محور یعنی برنامه‌ریزی و هماهنگی به عنوان یکی از مهمترین اقدامات برون سازمانی برق که نقش مهمی در آرامش جامعه ایفا می‌کند عملیاتی و به طور گسترده هماهنگی با استانداران، تشکیل کارگروه مدیریت تقاضا در سطح ملی و استانی و برگزاری مانور‌های آمادگی تامین برق برنامه ریزی و اجرایی شد.

اجرای این برنامه‌ها باعث شد تا بخشی از پتانسیل‌های استخراج نشده در حوزه تولید برق، برنامه‌های مدیریت بار و افزایش راندمان آشکار شود در ادامه به برخی از آن‌ها به طور اجمالی اشاره می‌شود:

  • در اجرای این برنامه‌ها، مشترکان همکاری کننده در این بخش مطابق ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار، مشمول پاداش همکاری شدند که تعداد تفاهم نامه‌های منعقد شده در بخش صنعت، کشاورزی نسبت به سال گذشته افزایش و اجرای برنامه‌ها در قالب این تفاهم نامه نیز با نظم بهتری به انجام رسید.
  • در سال جاری هیچ خاموشی در بخش خانگی اعمال نشد.
  • در حالی که سال گذشته در اوج نیاز مصرف ۶۷۰۱۲ مگاوات با ناترازی بیش از ۱۲ هزار مگاواتی مواجه بودیم، امسال با وجود افزایش نیاز مصرف برق به ۶۹۲۷۷ مگاوات، شبکه برق مدیریت و ساعات پیک بدون خاموشی سپری شد.
  • با هماهنگی وزارت صمت و اجرای دقیق برنامه‌های مدیریت بار، تنظیم و بازنویسی برنامه‌ها حتی پس از اجرا براساس جلسات هم اندیشی با اصناف، تولید محصولات صنعتی کاهش نیافت و این محصولات دچار نوسان قیمتی نشدند.
  • برنامه‌های مدیریت بار در صنایع غذایی و دارویی هیچ‌گاه اجرایی نشد و تامین برق این گروه از صنایع با وجود آنکه با صنعت برق تفاهم‌نامه همکاری منعفد کرده بودند، به طور کامل تامین شد تا نیاز دارویی و غذایی کشور به طور طبیعی تامین شود.
  • اجرای برنامه‌های مدیریت بار برق در شهرک‌های صنعتی تنها محدود به یک روز در هفته و حدفاصل ساعات ۱۲ ظهر تا ۱۲ شب شد و در بقیه روز‌ها و ایام هفته، هیچ محدودیتی برای شهرک‌های صنعتی وجود نداشت که این موضوع نیز با جابه جایی تعطیلات اخر هفته برای واحد‌های صنعتی مستقر در این شهرک‌ها قابل جبران بود.
  • امسال تامین برق صنایع در ساعات شب، بدون محدودیت حداقلی اجرا و حتی در بسیاری از ساعات این محدودیت‌ها به طور کامل رفع شد. این روند باعث شد تا پیک شب برای نخستین بار شاهد رشد چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته باشد.
  • با پیش دو دوره قبوض صادر شده، بیش از ۴۰ درصد از مشترکان مشمول پاداش‌های مدیریت مصرفی شدند و این بدان معناست که این گروه از مشترکان مصارف خود را به زیر الگو‌های استاندارد کاهش داده بودند.
  • استفاده مولد‌های خود تامین صنایع و ادارات، به ۸۰۰ مگاوات رسید که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از ۲۰۰ مگاواتی را نشان می‌دهد.
  • تولید برق نیروگاه‌های تولید پراکنده در زمان اوج نیاز مصرف برق شبکه برق به ۱۲۰۰ مگاوات رسید که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در پایان باید از همه گروه‌های مصرفی، صاحبان صنایع، اصناف و بخش اداری و خانگی تقدیر کرد که همراهی آن‌ها در به ثمر نشستن برنامه‌هایی که به بخش‌هایی از آن به طور کوتاه اشاره شد، نقشی چشمگیر و بسیار موثر داشت.

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
India
|
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
4
10
کارمون به کجا رسیده. طرف اومده پز داده که خاموشی نداشتیم. بدون اینکه این نبود خاموشی حاصل عملکرد وی و زیرمجموعه باشد.
در حالی که کاهش قیمت رمزارزها ، همکاری ارگانهای خاص ماینر رمز ارز با دولت منتسب به خود، خاموشی بخش صنایع و مواردی از این دست باعث کاهش پیک امسال شده این آقا سریع برای خودش دست به دعا شده و کاهش خاموشی را ناشی ار اقدامات مدیریتی خود بر می شمرد. وقاحت دیگر حدی ندارد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
4
دیروز به درخواست توانیر خاموشی بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
1
3
.چطور … شده عادت روزمره تون وبدون هیچ خجالتی … میگید.من هر روز دوسه ساعت برق خونه ام قطعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
1
3
بی پدر مادر اگه خاموشی بود که خیلی بهتر بود ولتاژ برق اوردین پایین که وسایل مردم نصف بیشتر سوخته
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
3
در گزارشهای برق نیوز به استناد وضعیت نا ترازی امسال حدود ۲۷ هزار مگاوات هست. چرا مدیران توانیر اساره ای به این نمیکنند؟ خاموشی خانگی نداشتیم. ممنون. اما خاموشی برنامه ریزی شده و توافقی صنایع و شهرکهای صنعتی. کاهش ساعات اداری، مجانی کردن برق، پاداش به مصرف را داشتیم. هزینه های این ها چقدر است. چگونه جبران میشود. پیشنهاد این است که برای پیک بار الگوی مصرف خانگی تعریف و بقیه ساعات را آزاد کنید. شما برق کساورزی را در صورت خاموش کردن چاهها به مدت ۶ سالت مجانی کرده اید. به صنایع هم فرصتهای مشابه داده اید. چرا برای برق خانگی برای همه یک الگو تعربف کرده اید. تبلیغ میکنید مصرف را به غیر یاعات پیک منتقل کنند اما با این مسارکت هبچ امتیازی ندارند. شما که کنتور هوشمند دارید. از هوش آن برای پیک استفاده کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناترازی ۱۷ هزار مگاوات. اصلاح شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
1
5
اشرف غنب که میگه من هنوز رییس جمهور تفقانستانم هم به گرد تو نمیرسه


چی میسازی واس خودت مرد
غلظتو ببر بالا چایی هم پشتش مصرف کن
سیداکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
2
آقا الکی حرف نزن.برق منطقه شهریار،به حول وقوه مدیریت بی لیاقت این اداره،به غیر از قطع شدن روزانه دو تا سه مرتبه،نوسان زیادی هم داره.درخواست ها و شکایات اهالی هم به باد فراموشی سپرده میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
2
در حال آمار سازی هستند. دولت و مدیران عوض شوند واقعیت‌ها دوباره شفاف می‌شود......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
2
برق نیوز بهتر بود برای این تیتر می زدی 90 روز خاموشی و تولید کم در صنایع بزرگ کشور.
مولوی
|
Canada
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
1
پس از این ۶ فوتی امسال توزيع مازندران چی شد‌ یعنی سیمبانا مقصر بودن. تهران بزرگ چند ساله یه فوتی نداره اما توزيع مازندران تو این ۶ ماه ۴ فوتی داسته. از توانیر اومدن و وزارت نیرو رفتن و انگار سیمبانا خودکشی کردن.
حرومزاده ها می گن یکیش موتدی بوده اون یکی دستکش نداشته ...
پس بقیه توزيع ها اینطور آدمی ندارن؟

توزيع مازندران با کلی مشکلات و بی مدیریتی و دعوای داخلی و بی عرضگی و بی توجهی به کار و اضافه کار دادت به آدمایی که نیستن از ترس و ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
2
ممکنه جهرم جز کشور نباشد .....همین امثال در شهر ستان جهرم ما حدود ۶ تا ۸ بار خاموشی یک ساعته داشتیم چطور اصلا خاموشی نبوده دروغ چرا
افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
1
باسلام
به هر چیزی که می پرستید قسم من با دوستانم یک نیروگاه ۵۰۰kwاحداث کنیم که با تمام امکاناتش(خرید زمین دستگاه هاش)مبلغ ۶میلیارد تومان میشد.بعد از تحقیقات زیاد به این رسیدیم که فقط ۵سال تضمین خرید دارد،بعد از پنج سال از ما فقط در ایام گرم سال برق خرید دارد حالا ببینید چه بلای سرمون میارن
افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
3
بخدا تمام صنعت در ایام هفته تعطیل هستند
محمود سریری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
0
4
مدیریت پیک بار در دولت جدید .

جمعی از طرفداران دو آتشه دولت جدید ادعا می‌کنند که با مدیریت صحیح و افزایش تولید ، دولت توانسته خاموشی‌ها را کنترل کند !!!

باید گفت : " آری کند ولی بخون جگر کند !!!"
- با توجه به تحریمها و وابستگی شدید صنعت برق به کمپانی‌های مطرح و مهم دنیا در این صنعت ، تولید تجهیزات و ادوات نیروگاهی در ایران محدود و مونوپل است
یعنی فقط یک شرکت تولید کننده تجهیزات نیروگاهی داریم که با ظرفیت محدود و مشخصی می تواند این تجهیزات را تولید کند و توان آن شرکت حداکثر ۲۵۰۰ مگاوات در سال درب کارخانه است
- افزایش مصرف سالانه کشور حدود ۶ تا ۷ درصد نیاز مصرف سال قبل است یعنی اگر مثلا سال قبل نیاز مصرف ۶۷۰۰۰ مگاوات بود ، امسال باید ۴۷۰۰ مگاوات به عدد نیاز مصرف سال قبل اضافه کنیم یعنی ۷۱۷۰۰ مگاوات نیاز مصرف کشور هست تا صنایع ، کشاورزی و خانگی بدون مشکل بتوانند تابستان را عبور کنند
- کل تولید کشور( قابل تولید ) در مجموع نیروگاه‌های حرارتی ، آبی ، تجدید پذیر و اتمی در سال گذشته حدود ۵۱۸۰۰ مگاوات بود ! و اختلاف ۶۷۰۰۰نیاز مصرف و ۵۱۸۰۰ می شود به اصطلاح "مدیریت بار " یا همان خاموشی به زبان ساده یعنی حدود ۱۵۰۰۰ مگاوات
حال با توجه به توان افزایش ظرفیت تولید در سال یعنی همان ۲۵۰۰ مگاوات ، توان قابل تولید امسال می شود ۵۴۳۰۰ مگاوات و نیاز مصرف هم که شده بود ۷۱۷۰۰ مگاوات و اختلاف ایندو باز خاموشی خواهد بود یعنی ۱۷۴۰۰ مگاوات !!!!
حال چرا این حجم از خاموشی ها مشهود نیست ؟
- بنابه مصوبه هیات دولت خاموشی ها به صنایع و شهرک‌های صنعتی و کشاورزی اعمال می شود و به مصارف خانگی و تجاری اعمال نخواهد شد !
- ادارات دولتی موظف شده اند به هر ترتیب مصرف بارشان را کمتر کنند حتی با نصف کردن مصارف سرمایشی و استفاده از سرمایش در بازه زمانی مشخص! مثلا مقرر شده قبل از ۸ صبح سرمایش روشن نشود و سر ساعت ۱۲ سرمایش خاموش شود !
ادارات ۷ صبح شروع و ۱/۵ ظهر تعطیل می شود.
- کلیه ادارات دولتی و خصوصی که دیزل ژنراتور اظطراری دارند باید ساعت ۱۲ ظهر از شبکه سراسری جدا و دیزل های خود را راه اندازی کنند و با برق اظطراری تا ۱/۵ یا هر زمانی که لازم است کار کنند بدون سرمایش !
شایان ذکر است که این دیزل ها با سوخت گازوئیل کار می کنند و آلودگی قابل ملاحظه‌ای دارند و با توجه به اینکه دودکش آنها از دود کش کبابی ها هم کوتاه‌تر است لذا در کلان شهر تهران روزانه صدها دیزل ژنراتور از سر ظهر شروع بکار می کنند و حداقل به مدت ۵ تا ۶ ساعت در مدار بوده و برق تولید می کنند !
این صدها دیزل ژنراتور چقدر آلودگی هوایی و صوتی تولید می کنند ؟ کسی پایش نکرده و محیط زیست و شهرداری هم کمال همکاری را داشتند و اعتراضی نکرده‌اند و مدیریت مصرف پیک بار شبکه بدین صورت به درحال انجام است و شما شهروندان خاموشی‌ها را لمس نکردید و لذا احساسی هم نسبت به کنترل مصرف خود و صرفه جویی ندارید !!!
مگر در زمانی که فیش های سنگین برایتان صادر شود، که آنوقت شما ناراحت و مدیرانِ مدیریت مصرف خوشحالند .

دولت روحانی هم چرخ تولید را می چرخاند و هم به ملت خاموشی کنترل شده می داد تا نان آورها بیکار نشوند و خانواده ها هم کمبودها را حس کنند .
این فرق تصمیمات دو دولت گذشته و اخیر است .


یک کارشناس تولید .

میدونم کردی نه مبینه و نه میخونه ! ولی برای بقیه بد نیست که بدانند چطور آقایان مدیرت پیک کردند .
امیدوارم برق نیوز از انتشارش دریغ نکند .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
0
2
واقعا خیلی جالبه که در زمان دولت روحانی ما خاموشی داشتیم اما برنامه ریزی شده برای همه مصرف کنندگان حال که این دولت سیزدهم سر کار آمده هم به مصرف کشور چیزی حدود 6 الی 8 درصد اضافه شده اما هیچ خاموشی خودشون میگن نداشتیم ! مگر اینها در این مدت یکساله نیروگاه زدند به گفته خودشون در تلویزیون آمدند و گفتند ما چیزی حدود 10 هزار مگاوات ناترازی در تولید انرژی داریم اخه چطوری ؟ این دولت مثل بقیه کارهاش برای حل مشکل هر کاری رو از ریشه حل میکنه احتمالا همه کارخانه ها رو تعطیل کرده و.... در دولت روحانی اگه برق یک روستا !! یک ساعت قطع می شد صدا و سیما در اخبار آن رو می گفت ...ما که از صدا و سیما چیزی بعنوان خاموشی نشنیدیم ؟؟ چرا با یک کمی فکر شاید بشه گفت چون همه سه قوه یک دست شده اند چیزی بیرون درز پیدا نمی کنه پیدا کنید پرتغال فروش رو یعنی خاموشی رو
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
2
0
سلام
اینکه تولید کمتر از نیاز هست برای افراد متخصص واضح است. اما با توان بالای مهندسین وزارت نیرو، شناخت راههای مدیریت مصرف و بیان اهمیت کاهش پیک برای عموم، انصافا بهتر از سال گذشته مدیریت پیک مصرف انجام شد.
سرباز وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
0
0
باسلام و احترام
باید عرض شود عمده کمک به امسال صنعت برق فقط بروز موج بارشی مونسون هند بود که با باروری و دستکاریهای غرب به سرانجام رسید به دلایل سیاسی خاورمیانه، و باعث شد حداقل ۶۰٪ خاموشیهای امسال کنترل شود و الا کار آنچنان چشم گیری تو این چندماهه در صنعت برق انجام نشده.
اگر هوا خنک نشده بود و بارندگی در سطح کشور نداشتیم امسال چه بسا بدتر از پارسال به دلیل گرمتر شدن هوا نسبت به سال پارسال خاموشیهای گسترده فاجعه بار در کشور داشتیم.ایران حداقل در ۳۰سال گذشته تابستان خنکی به این شکل نداشته است!
*پس خودمان را گول نزنیم*

تابستان ۱۴۰۱ اگر مثل امثال تکرار بارش های مونسون رو نداشته باشیم،عیار تلاش های صنعت برق اون موقع است هویدا خواهد شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
اصلاحیه
تابستان ۱۴۰۲ اگر همانند امسال تکرار بارش های مونسون رو نداشته باشیم در سطح کشور،عیار تلاش های صنعت برق آن موقع است که هویدا خواهد شد!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار