کد خبر: ۵۵۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۵۳ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
برای اولین بار در کشور، تیر‌های برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی در مرکز رشد واحد‌های فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان ساخته شد.

به گزارش برق نیوز، "بهمن ابراهیم‌زاده" سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان با اشاره به اینکه تیر‌های برق هیبریدی فولاد کامپوزیتی توسط شرکت دانش‌بنیان مستقر در این مرکز ساخته شده است، گفت: تیر‌های برق هیبریدی ساخته شده، قدرت تحمل نیرویی معادل تیر‌های چوبی و بتنی (قابلیت تولید تا ۲ تن نیرو بدون اختلاف در نری و مادگی تیرها) دارند.

وی افزود: با توجه به خواص کامپوزیت مورد استفاده در بخشی از تیر برق هیبریدی ساخته شده که سبب عایق کامل بخش برق‌دار تیر از بدنه فلزی آن می‌شود، یکی از مهم‌ترین مشکلات تیر‌های توزیع موجود (اتصال کوتاه فاز به بدنه برج)، حل خواهد شد.

ابراهیم‌زاده عنوان کرد: این محصول برخلاف تیر‌های بتنی و چوبی، امکان نصب بر روی زمین‌های سنگی بدون احداث فونداسیون (نکربولت) را دارد و سبب افزایش کیفیت فونداسیون و حجم کمتر آن می‌شود.

وی اظهار کرد: این سازه فولادی نسبت به تیر‌های چوبی و بتنی، انعطاف‌پذیری بیشتری در قسمت اتصال کراس آرم‌ها به بدنه تیر دارد که سبب کاهش تنش‌ها و احتمال تخریب کراس آرم‌های تیر‌ها در شرایط نوسانات هادی‌ها تحت شرایط جوی حدی می‌شود.

سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناوری صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در آذربایجان، به مزایای این تیر‌ها اشاره کرد و گفت: طول عمر بالا در شرایط آب و هوایی حدی و یخبندان و بدون تاریخ انقضاء، جایگزینی سریع در محل برج قبلی بدون نیاز به حفاری و فونداسیون جدید، امکان بازیافت کامل تیر‌ها و عدم ایجاد نخاله (فلز و کامپوزیت زباله‌های بازیافت شونده هستند برخلاف بتن)، امکان برکناری سریع تیر نصب شده و استفاده تیر‌های برکنار شده در محل دیگر بدون آسیب به تیر، امکان تولید تیر‌ها در آرایش‌ها و رنگ‌های گوناگون جهت زیبا‌سازی فضا‌های شهری، نصب کامل تمامی کلاس‌های نیرویی تیر‌ها حداکثر با یک جرثقیل یک تنی، امکان استفاده از فونداسیون‌های آماده، امکان نصب تیر به صورت غیر عمودی در محل‌هایی که امکان نصب تیر به صورت عمودی وجود نداشته باشد (مسیر‌های صخره‌ای شیب‌دار) و نصب بسیار آسان بادبند وکاربردی‌تر نسبت به تیر‌های بتنی و چوبی و ... از جمله مزایای این محصول فناورانه است.

ابراهیم‌زاده ضمن تاکید بر اقتصادی بودن استفاده از این تیر‌ها تصریح کرد: با توجه به وزن بسیار کمتر تیر‌های برق هیبریدی کامپوزیتی ساخته شده (در محدوده ۱۰۰ تا ۸۵۰ کیلوگرم برای نیرو‌های ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲۰۰۰ کیلوگرم)، هزینه حمل بسیار پایین به سبب وزن بسیار کم، نصب و راه‌اندازی و برکناری سریع، استفاده از این تیرها، علیرغم قیمت نسبتاً بالای این تیر‌ها در مقایسه با نمونه‌های بتنی، توجیه اقتصادی دارد.

سرپرست مرکز رشد واحد‌های فناور صنعت آب و برق پژوهشگاه نیرو در شعبه آذربایجان، بازگشت سرمایه ۴۵ درصدی را از مهم‌ترین مزایای دیگر این تیر‌ها عنوان کرد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
0
0
بسیار تیرهای خوبی هستند..البته لطفا بفرمایند بر طبق کدوم استاندارد Iec ساخته شده اند؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار