کد خبر: ۵۷۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون وزیر نیرو در سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژِی برق نیرو ابراز امیدواری کرد، با امضای تفاهم‌نامه با صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت بتوان تامین مالی بخشی از ساخت نیروگاه‌های با مقیاس متوسط را تا سقف ۳ مگاوات به نتیجه رساند.

به گزارش برق نیوز، تفاهم‌نامه تأمین مالی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر با محوریت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) از طریق صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت میان محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و حمید حیدری مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران مبادله شد.

محمود کمانی در مراسم مبادله تفاهم‌نامه تأمین مالی پروژه‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق میان ساتبا و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تهران با خاطرنشان بر اینکه خرید و فروش برق در این تابلو با قیمت مناسب در حال انجام است، اظهار کرد: در مدل تابلوی برق سبز، سرمایه گذار به احداث نیروگاه می‌پردازد و برق تولیدی را در بورس عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه با نگاه مثبت دولت و همکاری همه دستگاه ها، اقدامات موثری برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، انجام و در طی دو سال گذشته بسته‌های مختلفی تدوین شده است، اضافه کرد: مجوز‌ها از نهاد‌های بالادستی همچون شورای عالی انرژی، شورای اقتصاد و هیات دولت گرفته شده است.

کمانی، بسته‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور را برشمرد و بیان کرد: از جمله بسته‌های توسعه نیروگاهی می‌توان به بسته ۴۰۰۰ مگاوات و ۴۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی اشاره کرد که مقدمات کار آن‌ها انجام شده و قرارداد‌های مرتبط با آن برگزار شده است. همچنین برای ترغیب صنایع در جهت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بسته ۳۲۰۰ مگاواتی در نظر گرفته شده که توسط صنایع در حال ساخت است؛ اقدامات مرتبط با برگزاری مناقصه ساخت ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی نیز در حال انجام است.

رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) با اشاره به اینکه تعداد بیشماری نیروگاه با مقیاس ۲۰۰ و ۴۰۰ مگاوات در حال ساخت است، یادآور شد: مدل‌های متفاوتی برای سرمایه گذاری در حوزه تجدیدپذیر برای ساخت نیروگاه مقیاس کوچک، متوسط و بزرگ مشخص شده که در بخش‌های خانگی، حمایتی، کشاورزی و ... در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه نگاه صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت به حوزه بهینه سازی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ارزشمند و برای کشور لازم است، بیان کرد: به نتیجه رسیدن ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند تامین مالی است که در این زمینه صندوق‌های نوآوری و شکوفایی، صندوق وزارت نیرو، صندوق توسعه ملی و صندوق محیط زیست در حال فعالیتند.

کمانی خاطرنشان کرد: امیدواریم با امضای تفاهم نامه با صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت بتوانیم تامین مالی بخشی از نیروگاه‌های با مقیاس متوسط را تا سقف ۳ مگاوات به نتیجه برسانیم.

حمید حیدری مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت نیز در این مراسم، یکی از کارویژه‌های صندوق را سرمایه‌گذاری و ترویج حوزه انرژی‌های پاک عنوان و خاطرنشان کرد: در ارایه خدمات اعتباری و ضمانت‌نامه به شرکت‌های حوزه وزارت نیرو فعال هستیم و امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه بتوانیم تا سال آینده ارایه خدمات را حداقل به دو برابر افزایش دهیم.

وی به تلاش صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت برای ارایه تسهیلات به شرکت‌های حوزه بهینه‌سازی، اشاره و اظهار کرد: حداقل در ۶ ماه اخیر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های فعال در حوزه توسعه انرژی‌های خورشیدی همچون ساخت پنل‌های سقف منازل و مزارع خورشیدی تسهیلات پرداخت شده است.

بنا بر این گزارش تفاهم‌نامه ساتبا و صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت با هدف صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی، توسعه و اجرای طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق، جذاب کردن این طرح‌ها از منظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاری مشترک توسط بخش خصوصی و یا اعطای تسهیلات به آن‌ها از محل منابع صندوق طی ۵ سال با محوریت سازمان ساتبا و در راستای تامین مالی پروژه‌های دارای اولویت منعقد شده است.

از آنجا که یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مسئله تأمین مالی پایدار با حداقل هزینه برای سرمایه‌گذاران این حوزه در کشور است، موضوع امضای این تفاهم‌نامه گامی در جهت کاهش این مشکلات برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

آنچه حضور شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دو چندان کرده است، اهمیت صرفه‌جویی در سوخت‌های فسیلی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است، بنابراین ورود صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت به سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ایران که غنی از ذخایر نفتی است، حاکی از عزم جدی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار