کد خبر: ۵۶۹۶۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۲ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
یک‌متر تا خاموشی نیروگاه نکا! مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با اشاره به چالش‌های پیش روی نیروگاه نکا به‌ویژه پسروی آب خزر عنوان کرد که با ادامه‌ی این تغییر، تنها یک‌متر تا خاموشی نیروگاه نکا فاصله داریم!

به گزارش برق نیوز، محمدرضا عابدی امروز در جمع خبرنگاران با تبریک دهه فجر و چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: مهمترین دستاورد این رویداد بزرگ تاریخی «خودباوری» است و با همین شعار نیز تولید انرژی، بومی‌سازی تجهیزات و به‌کارگیری نیرو‌های متخصص را دنبال کردیم.

او ادامه داد: از روز‌هایی گذشتیم که شرکت‌های زیمنس آلمان و جنرال الکتریک آمریکا مدعیان تولید برق کشور بودند، اما در انقلاب نوپا، شور خودباوری و تکیه بر توان دانش شکل گرفت و اگر چه جنگ را بر ما تحمیل کردند و نیروگاه شهید سلیمی نکا نیز سه بار بمباران شد و ۳۴ شهید را تقدیم انقلاب کرد، اما دست از تلاش برنداشت.

پسروی آب خزر و یک‌متر فاصله تا خاموشی!

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره لایروبی حوضچه نیروگاه اظهار داشت: در دولت سیزدهم ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی این حوضچه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء اختصاص داده شد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی ادامه داد: در خصوص فاز دوم این طرح که شاید هزینه آن به یکهزار میلیارد تومان هم برسد، قرار است ابتدا طول حوضچه را افزایش بدهیم.

عابدی البته به پسروی آب دریای خزر هم اشاره کرد و گفت: پسروی آب دریا به تمامی تأسیسات آبی از جمله نیروگاه نکا آسیب رسانده است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

او اعلام کرد: پسروی آب دریای خزر تا حدی است که ما یک متر تا خاموشی نیروگاه فاصله داریم و برای تأمین آب مورد نیاز نیروگاه به حفاری در کف دریا نیاز است که مسائل خاص و سخت مربوط به خودش را دارد.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی گفت: در حال حاضر طرح آب‌شیرین‌کن در نیروگاه نکا را به مرحله پایانی رساندیم و احتمالا تا دو هفته دیگر تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی گفت: ظرفیت نامی نیروگاه‌های مازندران و گلستان ۳ هزار و ۷۱۹ مگاوات است که از این میزان، ۲ هزار و ۷۰۵ مگاوات برای مازندران و ۱ هزار و ۱۴ مگاوات برای استان گلستان است. ظرفیت نامی نیروگاه نکا نیز ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات است.

شکایت ۱۲۰ باغدار از مازوت‌سوزی نیروگاه نکا

عابدی در این نشست خبری، در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه و خسارت‌ها و تبعات ناگوار آن، ابتدا از آقای محمودی دادستان شهرستان نکا به دلیل پیگیری‌های مستمر در این زمینه قدردانی ویادآور شد که در این زمینه نشست‌های متعددی را با دادستان نکا برگزار کردیم و امید داریم به نتیجه برسیم.

این مسوول ادامه داد: چهار واحد بخار نیروگاه نکا مازوت می‌سوزاند و جای آن دارد که مسوولان استانی برای کاهش حجم مازوت تحویلی در شرکت پخش پای کار باشند تا در کنار آن گازوییل بیشتری به ما تحویل بدهند که بتوانیم واحد‌های گازی را به طور کامل وارد مدار کنیم یا اینکه به ما گاز تخصیص بدهند.

او اظهار داشت: تخصیص گاز در ۶ ماهه دوم عملاً به دلیل مصرف در گاز خانگی امکانپذیر نیست، اما امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد مصرف گاز و به همان نسبت نیز کاهش مصرف مازوت را در ۶ ماهه اول داشتیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با بیان اینکه امسال توانستیم با پیگیری بیشتر، گاز بیشتری را به نیروگاه اختصاص بدهیم، اظهار داشت: از آبان ماه امسال به سمت مازوت‌سوزی هدایت شدیم که در حال حاضر از ۴ واحد بخار، واحد دوم در دست تعمیر است و در واحد چهارم نیز عملیات تعمیراتی داریم و عملاً دو واحد با ظرفیت ۴۰۰ مگاواتی با سوخت مازوت فعالیت دارند.

عابدی در خصوص شکایت‌های مردمی از نیروگاه نکا به دلیل ایجاد آلودگی، اعلام کرد: امسال ۱۲۰ پرونده شکایت باغداران (مرکبات) داشتیم که بخشی از خسارت‌ها را جبران کردیم و از این تعداد، ۱۵ پرونده باز است.

هیچ! سهم وزارت نیرو از تعیین نوع مازوت

او تصریح کرد: وزارت نیرو در بخش سوخت فقط مجری دریافت مازوت از وزارت نفت است و عملا در تعیین نوع سوخت اختیاری نداریم، چیزی که سیاست نظام و سیاست وزارت نفت است این است که دیسپاچینگ نفت و گاز را در اختیارمان قرار می‌دهند و باید بسوزانیم و برق تولید کنیم.

عابدی گفت: اگر مازوت نسوزانیم ممکن است منجر به خاموشی برق شود و این می‌طلبد که مدیریت مصرف در نیمه شمالی رعایت شود و واقعا الگوی مصرف به درستی رعایت نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی بیان کرد: براساس ماده ۲ قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است که مازوت استاندارد و حد مجاز انتشار را به ما تحویل بدهد.

عابدی ادامه داد: وزارت نیرو تکلیف داده که توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را براساس قانون هوای پاک در مأموریت‌های خود قرار بدهد که به این سمت هم حرکت کرده است.

گوگردزدایی آری یا نه؟

او تصریح کرد: خروجی بخش عمده‌ای از عملیات احتراق مازوت در نیروگاه ترکیبات سولفوری یا گوگرد است که سبب آسیب به محیط زیست و مجاوران نیروگاه می‌شود که برای گوگردزدایی اولا باید تأسیساتی در وزارت نفت نصب شود که با مکانیزم خاصی آب به مازوت پاشیده شود که گوگرد از آن جدا شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی ادامه داد: حجم آب مورد نیاز برای این کار هم بالاست و علاوه بر آن، یک پسماند گچی شامل ترکیبات سولفاته ایجاد می‌شود که گفته می‌شود در هر خاکی دفن شود؛ تا شعاع یک کیلومتر لم‌یزرع می‌شود، لذا وزارت نفت هم دلش می‌خواهد گوگردزدایی را انجام بدهد و شاید به دلیل این محدودیت‌ها آن را انجام ندهد.

کیفیت پایین مازوت نیروگاه نکا

این مسوول بیان کرد: البته شنیدم که مازوت‌هایی بهتر از آنچه به نیروگاه نکا اختصاص می‌یابد تحویل برخی صنایع می‌شود به همین دلیل دادستان شهرستان نکا به دنبال این مسئله است که چرا مازوت تحویلی به نیروگاه نکا دارای کیفیت پایین‌تری نسبت به سایر واحدهاست.

عابدی به این مسئله نیز اشاره داشت که به عنوان مالک نیروگاه، خودمان نیز در این مکان تردد داریم، اکثر جلسات کاری نیز در نیروگاه است و متأسفانه بیشتر نیرو‌های بازنشسته در این مجموعه از نظر شنوایی یا بینایی دچار مشکلاتی هستند و آمار فوتی‌های آن نیز بالاست که شاید بخش اعظمی از آن به دلیل سوزاندن مازوت و آلودگی‌های محیط کارگاهی بوده باشد.

او با اشاره به اینکه هزینه تولید انرژی در ایران بسیار بالاست، اما انرژی ارزان به دست مردم می‌رسد، از همگان خواست تا مصرف حامل‌های انرژی را در محیط کار و زندگی مدیریت کنند.

بومی‌سازی قطعات نیروگاهی در کشور

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی با بیان اینکه باوجود تحریم‌ها از آغاز دفاع مقدس تا کنون، حرکت رو به پیشرفت را در پیش گرفتیم، اعلام کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد از قطعات مورد نیاز نیروگاهی را بومی‌سازی کردیم و سیستم کنترل واحد‌های تولید برق نیز بومی‌سازی شده‌اند تا حدی که در بین پنج کشور سازنده توربین‌های نیروگاهی و در بین ۹ کشور دارای بالاترین ظرفیت منصوبه نیروگاهی جهان هستیم.

عابدی اشاره‌ای هم به مدیریت و درایت علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در تأمین کسری ۱۱ هزار مگاواتی برق در کشور داشت که از این بحران گذشتیم و اکنون در حال افزایش ظرفیت نیروگاهی هستیم تا پاسخگوی مطالبات جدید باشیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی در واقع مالک نیروگاه نکاست، تصریح کرد: ظرفیت نامی نیروگاه‌های مازندران و گلستان ۳ هزار و ۷۱۹ مگاوات است که از این میزان، ۲ هزار و ۷۰۵ مگاوات برای مازندران و ۱ هزار و ۱۴ مگاوات برای استان گلستان است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق شهید سلیمی ادامه داد: ۱۱۰ هزار و ۸۶۳ مگاوات نیز برنامه تعمیراتی داریم و ضریب آمادگی بالای ۹۸ درصد را برای تابستان سال آینده پیش‌بینی کردیم.

 

منبع: آوای خزر

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توانیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
2
3
اگر استانداردهای نگهداری و بهره برداری از نیروگاهها رعایت می شدند هم تخریب زودهنگام نیروگاه رقم نمیخورد و هم راندمان افزایش خوبی می یافت..حیف و افسوس
قدرت الله پولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
6
0
درود بر مهندس محمد رضا عابدی که با توجه به تجربه خود و استفاده از مهندسین مشاور جوان و آشنایی با تکنولوژی روز این نیروگاه قدیمی ولی پر قدرت را بروزرسانی کرده و بهره وری آن بالاتر از همه نیروگاه های برق کشور است.با حد اقل توقف ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
قدرت الله خان به نظر خودت هم از همین مشاوران جوانی که از اصطلاحاتی مثل پرقدرت ، توقف که در صنعت نیروگاهی به کار نمی روند استفاده می کنی . مهندسین مشاور جوان ؟؟؟؟؟ بروز رسانی نیروگاه ؟؟؟؟ عجب . اونهم توسط سازمان ستادی ؟؟؟
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
2
4
صحبتهای ایشان جدا از محتوا، از نظر چارچوب یک نقد درست قابل توجه است.
هم از دستاوردها و هم از مشکلات با شیوخ منصفانه ای صحبت شد.
متاسفانه نیروگاه نزدیک منطقه حفلظت شده میانکاله و تالاب لپو، باغات، زمین کشاورزی و سکونتگاه مردم است. چه بلایی قرار است سر اب و خاک و جان و مال افراد بیاد، چه کسی پاسخگوست.
این نیروگاه اب دریا در ان منطقه را هم الوده کرده،
انشاالله هر چه زودتر از کار بیفتد و منابع تجدیدپذیر جایگزین ان شود.
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
0
4
وقتی دو میلیون لیتر مازوت رو می ریزند توی دریا وبعد ماست مالی می کنند...
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
0
2
واقعا جای تاسف داره که بخاطر یک لایروبی ساده که نه ارز خارجی میخواد ونه تحریم ها جلوش رو گرفته اینقدر نیروگاه فشل شده که نمیتونه مشکل رو حل کنه. کجایند مردان بی ادعا که واحدها رو با بار ماکزیمم بهره برداری می کردن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
دوست عزیز در فشل بودن بسیاری شکی نیست اما متأسفانه مشکل نیروگاه نکا با لایروبی حل نمیشه ، آب دریای خزر به دلایل اقتصادی سیاسی و صنعتی در حال کم شدن ه و ارتفاع سطح آب سالی حدود ۲۰ سانتیمتر کاهش پیدا می کنه ( به دلیل سد بستن روی رود ولگا که تأمین کننده اصلی آب خزر هست و البته با این یادآوری که مخازن زیر سطحی نفت روسیه و ایران در محل هایی از بستر خزر قرار داره که عمق آب زیاده و برداشت نفت برای این دو کشور با تکنولوژی موجودشون در اونجا هم مشکل و هم به صرفه نیست )
شاید تنها راه ادامه کار نکا برداشت آب با لوله از اعماق بیشتر باشه که هزینه هنگفتی داره. و هر راه دیگری بی فایده است . البته بهانه‌ای خوب برای قراردادهای بی حساب و کتاب الکی بی فایده هم هست
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۱
0
3
جالبه که سال 1400 آب شیرین کن نیروگاه در حضور دکتر اسکندری له بهره‌برداری رسید ولی بعد 2سال هنوز صحبت از راه اندازی آب شیرین کن زده می شود مگر چند بار باید افتتاح شود؟
هدشی
|
Germany
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
4
بنظرم از زمانی که نیروگاه بدستور تازیکی خودش رو کنارکشید وگفت نیروگاه مال شرکت تولیده وبه ما ربطی نداره نیروگاه بشدت افول کرد او از تنبلی خودش وبی عرضگی نیروگاه رو بباد داد وادبی هم همون مسیر رو داره میره. مگه شرکت تولید با 4 تانیروی غیر نیروگاهی چقدر توان داره که همه مشکلات نیروگاه رو حل کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
0
4
انشاالله به سمت صادرات برق طبق فرمایش رئیس جمهور، بد به دلتون راه ندید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
0
2
خداشفات بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
0
1
حیف نیروگاه نکا با داشتن بهترین نیروها قدیمی و با سواد
.سلیمانی ها....رفتن تا امثال دکترهای قلابی بیان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار