کد خبر: 59060
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
۱۲:۲۲ ۲۸ /۰۵/ ۱۴۰۳

سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌ای صنعت آب و برق معرفی شد

سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌ای صنعت آب و برق و کارکرد‌های آن توسط مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری معرفی شد.

به گزارش برق نیوز، مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو دستگاهی پیشرو در ارایه آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی به مدیران و کارکنان صنعت آب و برق محسوب می‌شود، گفت: با توجه به اینکه معاونت سرمایه انسانی، تحقیقات و فناوری اطلاعات وزارت نیرو مسئولیت تحقق سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای آموزش‌های تخصصی مهارت‌محور را دارد، دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری اقدام به طراحی و پیاده‌سازی "نظام‌نامه آموزش‌های شغلی– سازمانی کارکنان صنعت آب و برق" و "نظام‌نامه صلاحیت حرفه‌ای نیروی انسانی" کرده است.

در این راستا این دفتر به عنوان رکن حاکمیتی وزارت نیرو در زمینه مرتبط با مأموریت‌های ابلاغ شده، از هرگونه اقدامی در راستای بهبود فضای کسب و کار، آموزش و صلاحیت حرفه‌ای و از ایجاد رقابت بین عرضه‌کنندگان خدمات آموزشی به صنعت آب و برق دریغ نورزیده است.

مرتضی شعبان‌زاده ضمن تشریح قانون مدیریت خدمات کشوری، نظام آموزش کارکنان دستگاه‌های اجرایی و قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی و آیین‌نامه اجرایی آن، به عنوان مهمترین اسناد بالادستی مرتبط با آموزش و صلاحیت حرفه‌ای، افزود: "سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌ای صنعت آب و برق" در راستای ایجاد ابزار مدیریتی مستمر و فراهم آوردن بستر نظارتی، جهت تسهیل و تسریع فرایند آموزش حرفه‌ای ضمن خدمت و حصول اطمینان از کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط، با تلاش و کار تخصصی همکاران دفتر در سال ۱۴۰۰ طراحی و مستقر شد.

از مزایای مهم سامانه مذکورمی‌توان به ایجاد انسجام در صدور گواهینامه‌های پایان دوره آموزشی و صلاحیت حرفه‌ای اشاره کرد. همچنین شرکت‌های صنعت آب و برق، مجتمع‌های آموزشی و پژوهشی وابسته به پژوهشگاه نیرو و سایر مراکز ارائه‌کننده خدمات آموزشی، لازم است کلیه فرآیند‌های مربوط به عرضه و تقاضای نیاز‌های آموزشی و ارزیابی و نظارت بر آموزش‌ها را از طریق این سامانه انجام دهند.

شعبان‌زاده در خصوص استقرار سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌ای صنعت آب و برق خاطر نشان کرد: با بهره‌گیری از چهار دهه تجربه وزارت نیرو در حوزه آموزش ضمن خدمت کارکنان، انجام مطالعات تفصیلی یکساله و با رعایت بخشنامه‌ها و ضوابط مرتبط سازمان اداری و استخدامی کشور، این سامانه در ۶ بخش شامل تأیید صلاحیت موضوعی مدرسان، طرح درس-درسنامه دوره‌های آموزشی، پورتال مدیریت فرآیند اجرای آموزش، شناسایی و رتبه‌بندی مراکز مجاز، تقویم آموزشی و ارزیابی شرکت‌های صنعت آب و برق، و صلاحیت حرفه‌ای طراحی و پیاده‌سازی شده است.

از کارکرد‌های سامانه مذکور، صدور گواهینامه‌های پایان دوره‌های آموزشی ضمن خدمت به صورت غیرحضوری و برخط است که موجب رؤیت‌پذیری و شفافیت عرضه و تقاضا در بازار خدمات آموزشی صنعت آب و برق و کاهش زمان و هزینه شده است.

مدیرکل دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری وزارت نیرو در تشریح عملکرد سامانه مذکور، خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد کل مراکز آموزشی همکار وزارت نیرو ۵۷ مرکز (شامل ۹ مرکز و واحد‌های آموزشی صنعت آب و برق ذیل پژوهشگاه نیرو، مجتمع عالی آموزشی و پژوهشی خوزستان، ۸ دانشگاه و موسسه آموزش عالی، ۶ مرکز جهاد دانشگاهی، ۳۲ موسسه و شرکت خصوصی، ۱ مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری استان تهران) بوده و مجموعاً ۸۰۰ هزار گواهینامه آموزشی صادر شده است.

همچنین در بحث بهره ‏گیری از ظرفیت علمی خبرگان صنعت و دانشگاه‏ به عنوان مدرسان دوره‌‏های اختصاصی صنعت آب و برق، در این مدت ۸۶۶ نفر (طی برگزاری ۴ مرحله فراخوان عمومی مدرسان و تایید صلاحیت و ثبت در سامانه جامع آموزش) تأیید صلاحیت شده‌اند، البته مدرسان علاقمند به همکاری با وزارت نیرو از این به بعد بدون نیاز به فراخوان می‌توانند تمایل خود به تدریس را در سامانه ثبت کنند.

برگزاری حدود ۴.۵ میلیون نفرساعت آموزش کارکنان صنعت آب و برق در بستر سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌‏ای و تشکیل شبکه ارزیابان صلاحیت حرفه‌‏ای صنعت آب و برق از بین خبرگان صنعت و تربیت و توانمندسازی بیش از ۱۵۰۰ نفر از ارزیابان منتخب، از دیگر نتایج سامانه بوده است.

سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه‌ای صنعت آب و برق طراحی و پیاده سازی شد

ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۸
باسلام
سامانه جامع آموزش و صلاحیت حرفه ای سال ۱۴۰۰ توسط معاون وقت وزیر نیرو جناب آقای دکتر اولیا افتتاح گردید.
در دوران سه ساله دولت سیزدهم حتی ی خط هم به این سامانه افزوده نشد و از تصویر صفحه ورودی تا کارکردهای آن کوچکترین تغییری نداشته است.
بسیار بسیار باید برای شخصیت ...امثال کارگرنجفی تاسف خورد که در لحظات پایانی مسئولیت هنوز دست از جعل و سرقت زحمات دیگران دست برنداشته اند.
ایرانی
در متن خبر آمده: « با تلاش و کار تخصصی همکاران دفتر در سال ۱۴۰۰ طراحی و مستقر شد.» ایشان ویژگی و عملکرد سامانه را تشریح کردند، نگفتند که الان طراحی شده.
متن خبر را لااقل کامل میخواندی!
مجتمعی
تیتر خبر اشتباه خورده وگرنه این بنده خدا اصلا نگفته ما این سامانه رو طراحی کردیم اتفاقا از بانیهاش تشکر هم کرده
حیدر
من هم اولش عنوان خبر رو خوندم چنین تصوری پیدا کردم اما وقتی خوندم انصافا اصل حرف ایشون چیز دیگه ای بوده
امید
احتمالا بانیانش هم دولتی هستند. آموزش انحصاری فایده نداره
باید مجتمعهای دولتی از حوزه اجرای رانتی آموزش خارج بشن
همکار دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری
با سلام و احترام خدمت خوانندگان گرامی خبر فوق، چند نکته به استحضار می رسد.
- اولا در خبر ادعا نشده که در دوره مدیریت جدید دفتر سامانه طراحی شده و حتی اشاره شده "در سال 1400 طراحی و مستقر شد" یعنی در دوره مدیریت قبلی دفتر.
- بیان عبارت "ی خط هم به این سامانه اضافه نشده،" ظلم فاحشی بر همکاران بخش آموزش دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری است. نمای بیرونی سامانه مناسب بوده و لذا تغییر جدی نکرده است اما بخشهای ورود داده و گزارش گیری و ... با پیگیری مستمر و تلاش همکاران بخش آموزش، این مدت سه ساله بسیار تغییر کرده و بعضا بازنویسی و بازطراحی شده است.
کسانی که به عنوان مدرس داوطلب تدریس در صنعت آب و برق هستند و در فراخوانهای چهارگانه شرکت کرده اند، تغییرات سامانه را نیک مشاهده کرده اند. سایر تغییرات نیز در برنامه نویسی و سورس برنامه صورت گرفته است.
شایسته است در بیان نظرات حب و بغض های زشت را کنار بگذاریم و اولا دقیق بخوانیم و ثانیا با تقوا بنویسیم چرا که همه باید در پیشگاه خدای متعال پاسخگوی نظراتمان باشیم.
به امید سلامتی و موفقیت همه همکاران صنعت آب و برق.
شعبان
Iran (Islamic Republic of)
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۸
سلام علیکم
این سامانه توسط موسسه سابق آموزش وزارت نیرو و مجتمعها ایجاد شده و حوزه ستادی وزارت نیرو و شخص دکتر شعبانزاده کوچکترین نقشی در ایجاد آن نداشته اند. حالا چرا این دکتر بی عرضه آن را به خود نسبت داده جای بسی تعجب ندارد!
ناشناس
خوب بود متن خبر رو کامل و دقیق میخوندی بعد اظهارنظر میکردی!
کارشناس آموزش
ایشون گزارش عملکرد سامانه رو تشریح کرده. برداشت شما کاملا غلط است.
همکار
با سلام و احترام،
نظر خوانندگان گرامی خبر و نگارنده نظر فوق را به دیدگاه بیان شده در پاسخ به نظر آقای داریوش جلب میکنم و بیش از این مصدق اوقات شریف نمی شوم. پاسخ در نظر قبلی ارایه شده است.
سلامت و موفق باشید.
من آبم
عزیز برادر! کسی منکر زحمات دوستان موسسه و مجتمعها در طراحی سامانه نشده. حرف این آقای دکتر چیز دیگه‌ایه، از شماها هم تشکرم کرده
صلواتی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
این نکته که گفته‌ شده مدرسان علاقمند به همکاری با وزارت نیرو دیگه بدون نیاز به شرکت در فراخوان می‌توانند هر زمان که مایلند فقط در سامانه ثبت نام کنند، واقعا کار خوبیه. با این خیلی موافقم.
فقط اگه سامانه مستندات کمتری برای بارگذاری بخواهد مسلما استقبال مدرسین و علاقه مندان خیلی بیشتر میشه.
همکار دفتر آموزش، تحقیقات و نوآوری
با سلام و تشکر از دوست گرامی و تشکر از ارایه پیشنهاد،
به استحضار می رساند در طول پیاده سازی و استقرار سامانه، پیشنهادهایی برای بهبود برنامه دریافت و اعمال شده است و سامانه فعلی با سامانه طراحی شده 1400 به لحاظ محتوایی و درونی تغییرات زیادی کرده است. پیشنهاد شما هم در دستور کار قرار دارد و تلاش می شود اطلاعات مورد نیاز برای پذیرش مدرسان همکار صنعت آب و برق کاهش یابد.
با تشکر مجدد از ارایه دیدگاههای منطقی و مستدل.
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
معرفی خوبی بود فقط ماژول آزمون رو برای شرکتها راه نینداختین؟
پیروزان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
چطور میتونم گواهی صلاحیت حرفه ای در وزارت نیرو بگیرم. شخصی هم میشه ثبت نام دوره کرد یا باید شرکت اقدام کنه؟
آبفای شهرستان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
آقا این آموزشهای آفلاین رو برای همکاران صنعت لطفا خیلی خیلی کم کنین. دیگه که توی کرونا نیستیم. اثرگذاری آموزش حضوری خیلی بالاست مخصوصا اگه عملی باشه عالی میشه
ناشناس
دقیقا
برقکار تاسیسات
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
صلاحیت حرفه‌ ای خیلی موضوع مهمیه چون هم قبلش آموزش لازمه و هم بعدش.
یکجورایی انگار اهمیت هنرستان و فنی حرفه ای دوران محصلی الان خودش رو داره به صورت داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای در کنار مدارک دانشگاهی نشون میده.
خواهشا این موضوع را با جدیت بیشتری در صنعت کشورمون اجباری کنید.
تولید نیروگاه ...
فعلا برای فقط پیمانکارهاست هنوز برای قرارداد مستقیمها اجرایی نشده
فراگیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
میشه به صورت اپلیکیشن قابل نصب روی گوشی هم منتشر بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
سلام من الان میخوام گواهی صلاحیت رانندگی ماشین سنگین بگیرم برای کار توی توزیع، چکار کنم؟
کارمند
اگر پیمانکاری هستین باید خود شرکت برای شما اقدام کنه. نیازی نیست خودتون شخصا برید گواهی صلاحیت بگیرید