کد خبر: 59196
۱۱:۳۳ ۱۰ /۰۶/ ۱۴۰۳

افزایش ۲ برابری نیروگاه‌های بیوگاز کشور در سه سال گذشته

با افتتاح بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده در غرب آسیا و کشور، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های فاضلاب شهر تهران به ۱۴.۴ مگاوات رسیده که برای تامین انرژی برق یک شهر ۱۷۰ هزار نفری کافی است.

افزایش ۲ برابری نیروگاه‌های بیوگاز کشور در سه سال گذشته

به گزارش برق نیوز، حلیاسادات حسینی، مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه‌های زیست توده ساتبا خاطرنشان کرد: با افتتاح نیروگاه ۷.۲ مگاواتی بیوگاز فاضلاب غرب تهران (فیروزبهرام) به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده غرب آسیا و کشور که در فروردین امسال به مدار وارد شد، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های فاضلاب شهر تهران به ۱۴.۴ مگاوات و مجموع برق تولیدی آن به ۱۳۰ هزار مگاوات در سال رسیده که برای تامین انرژی برق یک شهر ۱۷۰ هزار نفری و گرمای مورد نیاز ۴۰۰۰ هزار خانوار کافی است.

ساخت نیروگاه بیوگاز حاصل از هضم بی‌هوازی فاضلاب تهران شامل نیروگاه زیست توده واحد‌های ۱ تا ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت اسمی ۴.۸ مگاوات و نیروگاه زیست توده واحد‌های ۵ و ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران با ظرفیت اسمی ۲.۴ مگاوات در سال ۱۳۹۵ تکمیل شده و نیروگاه ۷.۲ مگاواتی غرب تهران به عنوان بزرگترین نیروگاه متمرکز زیست توده کشور در فروردین ۱۴۰۳ به بهره برداری رسیده است.

انرژی حاصل از این نیروگاه‌ها باعث صرفه‌جویی سوخت معادل ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام و یا ۴۸ میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال می‌شود و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها باعث خواهد شد تا از انتشار ۴۵۰ هزار تن گاز دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری شود. افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش تلفات انتقال، کاهش دیماند شبکه در نقطه مصرف، کاهش هزینه سرمایه‌گذاری توسعه غیرضروری شبکه برق کشور و اشغال نشدن فیدر شبکه در صورت توسعه پست بالادست از دیگر مزایای اجرای این طرح نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب تهران است.
تصفیه خانه‌های فاضلاب تهران (جنوب و غرب) با هدف ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی، حفاظت از محیط زیست و بالابردن کیفیت زندگی مردم احداث شده و برای افزایش بهره‌وری و تامین انرژی نسبت به احداث و راه اندازی نیروگاه بیوگاز حاصل از هضم بی‌هوازی در این تصفیه خانه اقدام شده است.

استحصال انرژی به وسیله‌ی هاضم‌های بی‌هوازی از زیست‌توده به عنوان یک منبع تجدیدپذیر علاوه بر تولید گاز متان روشی مناسب برای تصفیه مواد آلی فسادپذیر نیز است که موجب کاهش شدید بار آلودگی مواد زائد آلی در بخش خانگی، کشاورزی، دامپروری و فاضلاب خواهد شد. این فرآیند یکی از قدیمی‌ترین و پر کاربردترین راهکار‌های تثبیت لجن فاضلاب در تصفیه خانه‌ها است که از طریق یکسری فعل و انفعالات بیولوژیکی، ترکیبات آلی را به متان و دی اکسیدکربن تبدیل کرده و جامدات فرار را بسته به شرایط بهره برداری به حدود ۳۵ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. بیوگاز حاصل از تصفیه‌ی فاضلاب، قابلیت جمع آوری و شیرین سازی داشته و می‌توان از آن برای تولید برق استفاده کرد.

بنا به این گزارش، بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های بیوگاز در سطح جهانی بیش از ۲۱ هزار مگاوات است که در این میان کشور آلمان با ظرفیت ۷ هزار مگاوات در جایگاه اول قرار دارد و انگلستان، آمریکا، ایتالیا و چین در رتبه‌های بعدی قرار گرفته است. آخرین نیروگاه بیوگاز افتتاح شده، نیروگاه بیوگازسوز فاضلاب غرب تهران (فیروزبهرام) با ظرفیت اسمی ۷.۲ مگاوات است که پنج شنبه، ۲۳ فروردین، همزمان با افتتاح پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب به صورت ویدئو کنفرانس توسط حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رییس سازمان ساتبا به بهره برداری رسید. نکته قابل توجه آنکه با بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد صورت گرفته و امکان دریافت گواهی‌های کاهش انتشار و فروش آن در بازار کربن، منابع درآمدی ارزی عاید کشور خواهد شد.

با افتتاح این نیروگاه، ظرفیت نیروگاه‌های زیست توده کشور به ۲۱ مگاوات افزایش یافته که بیش از ۲ برابر نیروگاه‌هایی است که در آغاز فعالت دولت سیزدهم وجود داشته است؛ در حال حاضر حدود ۸ نیروگاه دیگر در حال ساخت است که از جمله آن می‌توان به چهار نیروگاه بیوگازسوز در شهر‌های اصفهان با ظرفیت ۱.۲ مگاوات، قم با ظرفیت ۱.۲ مگاوات، کاشان با ظرفیت ۴۶۶ کیلووات و شیراز با ظرفیت یک مگاوات اشاره کرد.

ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha