آخرین اخبار پربازدیدترین ها
کد خبر: 58995
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
۰۷:۱۹ ۲۳ /۰۵/ ۱۴۰۳

عباس علی آبادی کیست؟ / بررسی ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی گزینه پیشنهادی وزیر نیروی جدید

با آنکه عباس علی آبادی شانس ورود به هیات دولت به عنوان گزینه پیشنهادی وزیر نیرویی در ابتدای دولت سیزدهم را از دست داده بود، اما دو سال بعدتر بعنوان وزیر صمت معرفی شد و به هیات دولت راه یافت. علی آبادی حالا در دولت چهاردهم نیز بعنوان یکی از اعضای کابینه پزشکیان به مجلس معرفی شده است. معرفی علی آبادی موافقان و مخالفان زیادی داشته و در چند روز گذشته موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است. وی که حتی حاضر نشده بود در کارگروه تعیین وزیر نیرو حاضر شود حالا بعنوان گزینه نهایی این وزارتخانه معرفی شده است. اما عباس علی آبادی کیست؟ روحیات و ویژگی‌های مدیریتی وی را تا چه می‌شناسید؟
عباس علی آبادی کیست؟ / بررسی ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی گزینه پیشنهادی وزیر نیروی جدید

سرویس صنعت برق نیوز: عباس علی آبادی را تا سال گذشته همه به مدیرعامل مپنا می شناختند اما حالا به وزیر صمت. در این پرونده ویژگی‌های مدیریتی، شخصیتی و رفتاری علی آبادی را زیر ذره بین می‌بریم تا وزیر نیروی آینده ایران را بهتر بشناسید. بررسی اینکه علی آبادی با مپنا چه کرد و روش مدیریتی وی در وزارت نیرو تا چه حد پاسخگوی مشکلات و معضلات فعلی این وزراتخانه است. ناگفتنی‌های مهمی از علی آبادی که برای اولین بار شخصیت مدیریتی و رفتاری وی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عباس علی آبادی اراکی است و ۶۰ سال سن دارد. او فارغ التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و ارشد مکانیک دانشکاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است. با آنکه تدریس دانشگاهی داشته و استاد بوده، اما بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرائی فعالیت کند. علی آباد استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را عهده دار بوده است. البته در جریان معرفی وی بعنوان وزیر صمت، صبا آذر پیک مدرک علی آبادی را جعلی عنوان کرد و به حقوق نجومی وی که گفته میشد ۶۰۰ میلیون است پرداخت. هیچ کدام از این افشاگریها به صورت رسمی تایید نگردید و مانع از ورود علی آبادی به کابینه دولت سیزدهم نشد.

حضور عباس علی آبادی در دانشگاه امام حسین موجب شده تا از او بعنوان یک مدیر نظامی یاد شود. وی مدتی نیز در دانشگاه تهران تدریس کرده است. از علی آبادی بیش از ۲۰ مقاله علمی در کنفرانس‌های داخلی منتشر شده که در اکثر آن‌ها وی نویسنده اول نبوده و خیلی از مقالات توسط اساتید دانشگاهی نوشته شده اند که در مپنا نیز سمت داشته اند.

وی فعالیت‌های اجرائی و مدیریتی خود را از جهادسازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو آمد و در بخش پروژه‌های برق آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد. در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت و به همین دلیل توانست به مدیرعاملی شرکت مدیریت منابع آب و نیروی ایران (آب نیرو) برسد. بعد از چند سال حضور در آب نیرو، سوم شهریور ۱۳۸۷ و در انتهای وزرات پرویز فتاح در دولت محمود احمدی نژاد بعنوان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی بعد از مرحوم محمد احمدیان منصوب شد. علی آبادی نتوانست با مجید نامجو وزیر نیروی وقت ایران ادامه دهد و بعد از یک سال و پنج ماه در ۲۹ دیماه ۱۳۸۸ از وزارت نیرو رفت و به گروه مپنا پیوست که طی ۱۲ سال نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بود.

مپنا در سال ۷۲ شروع به تاسیس کرد و در زمان وزارت بیژن زنگه وزیر وقت نیرو و توسط افرادی نظیر صفایی فراهانی، بهزاد نبوی، بهنما و ... و با حداقل امکانات (۳ اتاق و چهار نفر) آغاز بکار کرد. در زمان علی آبادی بود که موضوع واگذاری سهام مپنا به آستان قدس رضوی مطرح گردید و در اقدامی عجیب قرار شد مانند مهاب قدس، سهم عمده این شرکت بابت بدهی‌های دولت به آستان قدس واگذار گردد. همان موقع برق نیوز تیتر زد که تولیت مپنا به آستان قدس می‌رسد و نارضایتی‌ها از این واگذاری موجب شد حمید چیت چیان وزیر نیروی پیشین ایران به شدت با این اقدام مخالفت کند. در نهایت با حکم دادگاه در تیرماه ۹۵، ۴۹ درصد از سهام مهاب قدس و ۴۷ درصد از سهام مپنا که یک سال پیشتر به آستان قدس رضوی واگذار شده بود دوباره به وزارت نیرو بازگشت و وزارت نیرو از سهامداران عمده این دو شرکت شد.

در اتفاقی نادر در سال ۹۸، تنها برای یک روز عباس علی آبادی مدیرعامل ایرانخودرو شد، ولی نتوانست بیش از یک روز با سیستم مدیریتی و شرایط کار آنجا کنار بیاید و دوباره به مپنا برگشت. علی آبادی بعد از موسی رفان مدیرعامل موفق مپنا به این شرکت آمد. موسی رفان به دستور احمدی نژاد برکنار شده بود و حالا عملکرد علی آبادی با رفان مقایسه می شد که البته هیچ گاه نتوانست به عملکرد درخشان رفان برسد گرچه مشکلات زمان مدیریتی علی آبادی با رفان تفاوت‌های عمده‌ای داشت.

اغلب مپنایی ها از عملکرد کلی عباس علی آبادی راضی هستند و به اعتقاد آن‌ها شرکت مپنا در زمان وی روند رو به رشدی را طی کرده است. بیشتر وقت علی آبادی در مپنا صرف فعالیت های سیاسی، لابی ها و ارتباطات معطوف بود و برخلاف اولیا که مدیری فنی است او کمتر به مسائل فنی علاقه داشت و آنها را مدیرانش سپرده بود. علی آبادی همانطور که در زمان معاون وزیری اش به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ظاهر تاکید داشت در مپنا نیز به تکنولوژی های جدید ورود کرد و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی احداث نمود تا مپنا را بعنوان سازنده توربین بادی در ایران مطرح نماید، گرچه عده‌ای از منتقدانش بر این باورند این توربین‌ها بیشتر مونتاژ شده بوده و عمق تکنولوژی آن در مپنا به حد خودکفایی نرسیده است. در زمان وی به تحقیقات و راه اندازی آزمایشگاه ها و مراکز پروژهشی توجه شد و قراردادهای خوبی با دانشگاهها بست.


علی آبادی تلاش کرد مپنا را از فعالیت صرفا در حوزه نیروگاهی به حوزه‌های دیگر نیز سوق دهد و به موفقیت‌هایی نیز دست یافت. در زمان وی قرارداد‌های خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودرو‌های برقی و... در دستور کار قرار گرفت. با آنکه مپنا مخفف عبارت "مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران" است، ولی تلاش کرده است تغییر رویه داده و در حوزه‌های دیگر نیز ورود کند تا نقشی شبیه کمپانی‌های معظم خارجی نظیر جنرال الکتریک، زیمنس، وستینگ هاوس،‌ای بی بی و... را در ایران بازی کند.

علی آبادی در جمع مدیرانش بار‌ها تاکید کرده است که عصر تولید برق حرارتی روبه پایان است و باید آمادگی ورود به حوزه‌های نوین و جدید تولید برق را داشته باشیم. با این وجود وی نتواست کیفیت نیروگاه‌های تولیدی خود را که در زمان رفان رشد خوبی داشت ارتقاء دهد و هنوز هم اغلب واحد‌های قدیمی V۹۴ خود را در صنعت تولید استفاده می‌کند. چند واحد نیروگاه کلاس F در چند سال اخیر در زمان علی آبادی توسط مپنا خریداری و نصب شده است که برخی از آنها با مشکلات عدیده ای روبه شده است.

گزینه پیشنهادی نیرو که روحیه‌ای اقتدارگرا در حوزه‌های مدیریتی دارد سعی کرده اقتدار مدیریتی خود را در شرکت‌های زیر مجموعه اش جاری و ساری سازد. وی اخلاق تندی دارد و گا‌ها حتی در جلسات رسمی به مدیران زیردستش با ادبیاتی پرخاشگرانه صحبت می‌کند طوری که در جلسات داخلی این شرکت خیلی از مدیران داخلی مپنا ترجیح می‌دهند فاصله منطقی خود با علی آبادی را حفظ کنند. جالب است که عده ای این روحیه علی آبادی را مناسب مدیران فعلی آب و برق و حساب بردن آنها از وی در جهت تسریع و انجام بهتر امور می دانند.

علی آبادی محافظه کار نبوده و از وی بعنوان یک سیاست مدار نیز یاد می‌شود. وی در مپنا با سیاست‌های خاص خودش توانست نظر حاکمیت را جلب کرده و از آن برای پیشبرد اهداف خود و مپنا در داخل و خارج کشور استفاده نماید. این امر موجب شد تا علی آبادی خود را در موقعیتی بالاتر از مدیران فعلی برق حرارتی بداند که البته در زمان چیت چیان از نفوذش در وزارت نیرو کاسته شد.

عباس علی آبادی جزو معدود مدیران ارشد انرژی ایران است که هم در حوزه آب و هم در برق سابقه مدیریت داشته و به امور و چالش‌های اصلی وزارت نیرو در این بخش‌ها مسلط است. فردی است که بیش از بقیه مدیران ارشد فعلی برق، بازی سیاسی را وارد است و گفته می شود یکی از دلایل انتخاب پرحاشیه وی جهت حضور در کابینه چهاردهم، توانمندی وی در تعامل با حاکمیت سیاسی ایران و مجلس جهت نجات وزارت نیرو از مشکلات اقتصادی و بحرانهای فعلی است.

با اینکه مپنا در زمان علی آبادی از تحریم‌ها سود برد و تقریبا انحصار ساخت نیروگاهی در داخل را به دست گرفت، ولی وی به خوبی می‌داند که تحریم‌ها چه بلایی بر سر صنعت برق و تولید آورده و بعد است مانند مدیران فعلی و قبلی نیرو که تحریم‌ها را موهبت می شمردند آنرا برای صنعت برق مفید بداند. در زمان علی آبادی و در دورانی که تحریم‌ها برداشته شد، مپنا، برق حرارتی و وزارت نیرو را برای عقد قرارداد‌های خارجی اش به بهانه حمایت از ساخت داخل تحت فشار قرار داد در جلوگیری از سرمایه گذاری‌های خارجی در حوزه نیروگاهی کوتاهی نکرد.


مدیرعامل فعلی مپنا به جوانان گرایی اعتقاد خاصی نداشته و بخاطر خصوصی بودن (خصولتی بودن) تعدادی از بازنشسته‌های وزارت نیرو را در مپنا جای داده است طوری که منتقدان از مپنا بعنوان حیاط خلوت وزارت نیروی‌ها یاد می‌کنند. عبارتی که از زمان زنگه هم مطرح بوده و هست. استخدام این افراد گرچه گفته می‌شود برای بهره برداری از دانش فنی آنهاست، ولی اغلب برای استفاده از نفوذ و ارتباطات آن‌ها انجام گرفت که خود می تواند از مصدایق تعارض منافع باشد.


علی آباد مدیر جسوری است، ولی خودرایی وی می‌تواند پاشنه آشیلش باشد. در خصوص روحیه نقدپذیری وی به سختی می‌توان قضاوت خوبی داشت اما مپنا در زمان وی هرجا با نقدی مواجه شده واکنش نشان داده است اما جایی گزارش نشده که مثل توانیر و یا وزارت نیرو، رسانه ای را دادگاهی کرده باشد. فضای کاری وزارت نیرو با مپنا در حوزه اقناع افکار عمومی و پاسخگویی به مردم بسیار متفاوت است. علی آبادی در کسوت وزیر نیرو نمی‌تواند بداخلاق بوده و نقدپذیر نباشد در غیر اینصورت حاشیه‌های زیادی خواهد داشت.


از ابتدا و به ویژه در زمان موسی رفان به نیروی انسانی در مپنا توجه ویژه می شد و علی آبادی هم سعی کرد این رویه را حفظ کند. نگاه علی آبادی به منابع انسانی و حقوق و مزایای کاری پرسنل زیرمجموعه اش بسیار بهتر از اردکانیان است، اما ناگفته نماند که اگر وزارت نیرو همچنان در فلاکت اقتصادی این سالهایش بماند امیدی به بهبود اوضاع دستمزدی و شرایط کار وزارت نیرویی‌ها نیست.

علی آبادی با آنکه به بازنشستگان و سفارش شده‌ها فرصت حضور در مپنا داد، اما در اکثر انتصاب هایش تخصص گرایی، مدیر و فنی بودن افراد را ملاک انتصاباتش قرار داده است. باج نمی‌دهد و تلاش می‌کند بهترین نیرو‌ها را در سمت‌های زیرمجموعه اش جمع کند به شرطی که فرمانبردار بوده و اقتدارش را زیر سوال نبرند. برخلاف محرابیان که تعدادی معاون، مدیرکل و مدیر از خارج از وزارت نیرو به این ارگان تحمیل کرد علی آبادی در وزارت نیروی چهاردهم از پتانسیل های داخلی این صنعت استفاده خواهد کرد.

یکی از نقد‌های اساسی به مدیریت علی آبادی، تلاش وی به تیولداری مپنا بود چراکه به جای بدهی‌های خود تا توانست از وزارت نیرو نیروگاه گرفت. بجای نیروگاه سازی درگیر نیروگاه داری شد و کسی که قرار بود که نقش تسهیل گری را در مدیریت بازی کند خود به یکی از بازیگران اصلی بدل شد. تلاش علی آبادی در تیولداری به حدی بود که حتی تقاضای واگذاری پژوهشگاه نیرو به مپنا را نیز مطرح کرد. مپنا در زمان وی علاوه بر نیروگاه سازی به نیروگاه داری نیز پرداخت و قراردادهای ارزی وی در احداث نیروگاهها و انحصار تعمیرات و نگهداری واحدها با رقم بالا مورد انتقال قرار گرفت.


وی که قبلا گفته بود قیافه من به وزارت نیرو نمی خورد در صورت معرفی بعنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو کار سختی برای گرفتن رای اعتماد از این مجلس نخواهد داشت. وزارتخانه‌ای که انبوه مشکلات درهم تنیده‌ای آنرا فلج کرده است. حالا علی آبادی باید در کابینه ای حضور یابد که کاملا از دیدگاه سیاسی با دولت قبلی متفاوت بوده و وی در اولین نشست هایش با مجلس وعده داده ظرف دو سال مشکل ناترازی برق را حل می کند. محرابیان نیز قبلا چنین وعده ای داده بود و حالا که حتی نتوانست به 30 درصد وعده خود برسد کسی نیست او را بابت ترک فعل هایش مواخذه کند.

علی آبادی بهتر از هرکسی می داند اقتصاد برق مهمترین چالش این صنعت زیربنایی است و در زمانی که وزیر صمت بود از اینکه برق صنایع قطع میشد گلایه داشت. وی به صراحت اعلام کرد که اگر من وزیر نیرو میبودم برق صنایع را قطع نمی کردم و حالا که دارد وزیر نیرو میشود باید دید می تواند به ادعایش پایبند بماند یا نه.

وی برخلاف سیاست های سلف خود در توسعه نیروگاههای فسیلی حالا باید تغییر پارادیم حکمرانی انرژی در توسعه تجدیدپذیرها را پیگیری کند. او علاقه خاصی به خودروهای برقی دارد و در مدت حضورش در وزارت صمت تلاش کرد برای مپنا بازارسازی کند. رسانه را در اختیار می خواهد و در مدتی که در مپنا بود وقعی به انتقادات ننهاد. یکی از انتقادات به وی استفاده از حلقه بسته ای از مدیران و اطرافیان خود است.

خیلی ها معتقدند وزیر نیرو باید کاریزمای سیاسی برای جراحی های مهم اقتصادی و مدیریتی و حتی ساختاری در صنعت برق را داشته باشد و بنظر می رسد علی آبادی از معدود گزینه های این حوزه باشد. ما در وزارت نیرو و صنعت برق به ندرت توانسته این مدیرانی با کاریزمای سیاسی برای تاثیر بر هیات دولت تربیت کنیم. او عضو کابینه پزشکیانی خواهد شد که به صراحت اعلام کرده همین برنامه های فعلی مصوب شده را ادامه خواهد داد. ما در صنعت برق برنامه هایی نظیر قوانین اصلاح الگوی مصرف، مانع زدایی از صنعت برق، رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون حمایت از صنعت برق، قانون توسعه تجدیدپذیرها و ... را قبلا داشته ایم ولی هیچکدام به درستی عملیاتی نشده اند.

آیا در زمان علی آبادی وزارت انرژی ایجاد خواهد شد؟ آیا می تواند ناترازی اقتصاد برق را حل کند؟ واقعا کمبود برق مرتفع خواهد شد؟ می تواند برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را عملیاتی کند؟ و...

شما چه فکر می کنید؟ با ویژگی های شخصیتی و مدیریتی علی آبادی آیا او خواهد توانست نقشی متفاوت بزند؟

ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۹
سلام به همگي آقاي وزير مشكل اصلي وزارت خانه عدم حضور مديران لايق و كاردان و جوان و با تجربه و دلسوز در هرم هاي شركت هاي تابعه است . بخدا تحريم بهانه اي است براي سربوش گذاشتن به ناكارآمدي و بي لياقتي برخي كه متاسفانه در ساختارهاي ارشد اين شركتها جا خوش كرند و حلقه هاي فساد تشكيل داده اند و به صنعت اين مملكت لطمه وارد كرده اند .
از حضور مديران برقدرت و با سواد و دلسوز بهره ببريد و تحول بيافرينيد.
reza
دقیقا صحیح است مشکل صنعت برق الان نداشتن مدیران کار بلد می باشد امیدواریم با امدن آقای دکتر مدیران کاربلد جایگزین افرادی مثل ملا علیا،تقوایی،احمدی هوشمند سازی، علایی، کمندی و ... که واقعا سیستم را به 10 سال قبل برگرداندند،شوند.
ناشناس
مخالفم. تاثیری که تحریم بر صنعت برق و در کل صنایع ما گذاشته، خیلی خیلی بیشتر از تاثیر مدیران نالایق هست؛ با وجود تحریم در بخش بانکی و تکنولوژی، حتی مدیران لایق و کارآمد هم کاری از پیش نمی برند.
محسن
سلام
این افتضاح قطعی مکرر حومه تهران وشهرستان ها که امسال در بخش خانگی نمودبیشتری یافت علرغم قطعی برق چاه های کشاورزی وشهرک های صنعتی ۱۰۰درصد بدلیل حضور وزیر بی کفایتی خارج از بافت صنعت برق است وزیری که وزارتخانه را به افرادی مانند روغنی وحیدری وآنها توانیر را به افراد بی خاصیتی مانند کردی، ملاعلیا واذناب ناباب آنها واگذار کرد تا با ارائه آمارهای فیک وغیرواقعی از ایجاد وافزایش ظرفیت شبکه برق همه را سرکار وملت را بااین بی برقی کلافه وعصبی کنند خروجی حضور این آقایان وایضا خانم کارگر نجفی چه بوده است؟
صرفا وعده وسراب همین!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
بنظرم علی ابادی بهتر از محرابیان و اردکانیان خواهد بود
ج
موافقم با شما. ایشون با فاصله بهتر هست
ناشناس
بد نیست نظرتان را درخصوص تلاشهای ایشان برای ناکام گذاشتن ساخت 5000 مگاوات نیروگاه با سرمایه گذاری خارجی (قرارداد یونیت)
و نقش ایشان در کمبود برق راهم بفرمائید؟؟!!
ناشناس
کاش علی آبادی به علی آباد برگرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
بنظرم با وضعیت کن.نی ایشان از هرکسی بهتر میباشند برای این سمت. هم آبی و هم برقی هستند، پیمانکاران بزرگ را میشناسند.ارتباطات مناسب با مجلس و حاکمیت دارند . علاوه بر این نفرات خوبی دور خودشون دارند. نفرات فعلی نتوانستند کارخاصی انجام دهند. گزینه بهتری نداریم در حال حاضر و تصورم اینست بالاترین آرای رای اعتماد را در بین وزرای پیشنهادی کسب کنند.
ناشناس
گزینه بهتر نداریم؟ مملکت قحط الرجال است؟ اگر هست یکی از چین وارد کنند. مطمئنا منافع ملی مردم رو خیلی بهتر از امثال علی آبادی تأمین میکنه
ناشناس
Sweden
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
علی آبادی نمونه ای است از خروار مدیرانی که رزومه سازی و رابطه سازی را بلدند اما کار تخصصی را خیر…
-تحصیلات مشکوک در زمانی که مناصب بالای اجرایی داشته است!
-پرش میان مناصب مدیریتی در حیطه های کاملا غیر مرتبط
- همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف جهت مستحکم کردن رابطه سیاسی و تضمین پست بعدی
- دیکتاتوری با زیر دستان و چاپلوسی بالادستان
- گزارش غیر واقعی از موفقیت های خیالی (ارائه گزارش غلط راجع به ساخت توربین هواپیما و خودروی الکتریکی‌ یا افتتاح نیروگاههای ناقص).
- دریافت سهام و سود سهام و حقوق نجومی از شرکت خصولتی (۱۲۰۰۰ یورو حقوق از مینا با منابع دولتی و سود خصوصی).
- چاپ مقاله به کمک دادن رانت و پروژه تحقیقاتی به اساتید دانشگاهی که فاقد شأن آکادمیک هستند.
- تدریس در دانشگاه با وجود مشغله بسیار کاری در حالی که یک استاد واقعی دانشگاه نیازمند وقت زیادی برای مطالعه و تحقیق است. بسیاری از اساتید قلابی که این روزها بین دولت و دانشگاه در رفت و آمد هستند به شهادت دانشجویان کاری جز قصه گویی در کلاس درس انجام نمی دهند اما به دلیل ترس مدیران دانشگاهی یا گاها منافع همچنان در هیات علمی حضور دارند. رجوع شود به ماجرای بسیاری اساتید با شرافت که حتی با داشتن سطح علمی بالا به دلیل مخالفت سیاسی با جریان غالب دانشگاه با آنها قطع همکاری کرد…
و این چنین است که در ایران همه نهادها از معنا تهی شده اند:
بخش خصوصی، پیمانکار، متخصص، دکتر، استاد دانشگاه و دانشجو!
احمد جوادی
متاسفم برای شما با این دیدگاه مغرضانه و مبغضانه!
ایشان را به دیکتاتوری و بداخلاقی توصیف می کنید؟
بنده از نزدیک با ایشان در ارتباطم،(البته نه ارتباط کاری) هیچکدام از توصیفات شما شایسته ایشان نیست.
معلوم نیست چه نفعی از نبود ایشان و بودن دیگری می برید که اینگونه به نا حق زبان به شماتت گشوده اید؟
در حسن خلق ایشان شکی نیست
حال اگر با افرادی که کارشکنی می‌کنند برخورد شود که دلیل بر دیکتاتوری نیست

روابط در تمام دنیا در این سطح از مدیریت حرف اول را می‌زند
هر کس روابط بهتری داشته باشد در پیشبرد اهدافش موفق تر خواهد بود.
از پرسنل مپنا بپرسید که وضعیت معیشتیشان در زمان مدیریت ایشان چگونه بوده؟ اکثر قریب به اتفاق راضی بوده اند.
پس اغراق در عداوت نفرمایید
ضمن اینکه کار از این صحبت ها گذشته و به امید خدا بر خلاف خواست و اراده دشمنان بر مسند وزارت جلوس خواهند کرد
ابوالفضل
بی وجدانی هم حدی دارد !
تمام مواردی که اعلام نمودید غلط و نادرست است
دروغگو حتما در زندگی شخصی خود لنگ خواهید شوید
مپنا به مدیران خارج از کشور خود و حتی برای ماموریت خارج حقوق ارزی نمی دهد لذا معلوم است تمام حرف های شما چرت و بی اساس است
همکار
آقاي جوادي که از علي آبادي دفاع مي کنيد البته انشالله که بي قصد غر ض و چشم داشت باشه ميشه نظرتون رو در مورد خبر 59036 برق نيوز که با فشار علي آبادي از سر تيتر خبر برق نيوز برداشته شده بفرماييد
برق نیوز
لینک خبری که شما گفتید با فشار علی آبادی برداشته شده را ببینید. این خبر در سایت وجود داره و در سرچ ها همچنان میاد. یک خبر بیشتر از یکی دو روز نمیتونه در صفحه نخست بمونه و خودکار میره آرشیو.
https://barghnews.com/fa/news/59036

ما در برق نیوزهم نظر موافقان رو منتشر می کنیم هم مخالفان.شما فضای کامنتها را ببینید هرنقدی به علی آبادی بوده را منتشر کرده ایم.
ناشناس
ممنون از عوامر اجرايي سايت خبري برق نيوز
ولي بنظرم خبري به اين مهمي و مستند بايستي در سر تيتر خبرهاتون چند روزي باشد جلوي چشم
ناشناس
کاملا درسته. من از نزدیک برخی از موارد فوق را به عینه دیدم.
ایشون مدیر بسیار ناسالمی هستن. شاید این عدم سلامت به شکل فساد مالی مستقیم نباشه (البته هست ولی بعدها اشفا میشه). اما دهه ها طول میکشه تا اثر این خیانتها، نادانی ها، کارنابلدی ها، حفظ منافع شخصی، باندبازی، تجارت با حقوق و آینده مردم و ... مشخص بشه. اونموقع علی آبادی قطعا نیست و نسل و ژن مریضش احتمالا در امریکای شمالی یا اروپا به عیش و نوش مشغول خواهند بود.
ناشناس
ممنون که با صداقت همه چیز را گفتید . درود بر شرف و صداقتتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
با شناختی که از آقای دکتر در زمان مدیرعاملی مپنا داریم به آینده بسیار امیدواریم و حتما اوضاع رو به بهیود خواهد بود با علم و دانش و کیاست و مدیریت ایشان.
ج
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
سلام. به عنوان کسی که 20 ساله توی این صنعت هستم، ایشون رو بهترین انتخاب در شرایط فعلی می بینم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
ویژگی اصلی علی آبادی بها دادن به باند اطرافش است و اتفاقا این افراد پاشنه آشیل او خواهند بود. باید منتظر حضور افرادی با کارنامه هایی منفی و سرشار از هدر دادن بیت المال در آب و برق باشیم. بعید است علی آبادی بتواند از این باند جدا شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
با تشکر از شما
در مطلب فوق، به مباحث کلیدی پرداخته شده اما نویسنده سعی نکرده همه اطلاعات دقیق را جمع آوری و منتشر کند.
شرایط تحریم هم در داخل و هم در خارج صنعت برق ایران را از رسیدن به همه توان اجرایی خود واداشته.
در این شرایط هم سرمایه خارجی به داخل نیامده تا صرف توسعه نیروگاه شود (مثل فرانسه و کره و حتی چینن که از صنعت نفت و گاز رفتند و شرکتهای ایرانی به کار گرفته شدند)، هم اگر تجهیزاتی وارد کردیم، گرفتار تأمین قطعات شدیم و هم شرکتهای ایرانی به سختی توانستند در خارج کار کنند و ضمانتنامه بانکی بگیرند و پولشان را بیاورند.
در چنین شرایطی، هر کسی قدمی برداشته، واقعا به سختی برداشته و این درست نیست که بدون پرداختن به ریشه های اصلی، یک فرد را نقد کنیم و نگوییم شرایط حاکم بر دوران مسئولیت او چه بوده.
شرکتهای خارجی دلشان برای ما نسوخته و تا منافعشان تأمین نشوند، اینجا قذم از قدم بر نمیدارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
سلام وخداقوت به همکاران محترم صنعت
به نظرشما درصورت وزارت مهندس علی آبادی ،ایشان رییس پژوهشگاه نیرو راعوض میکند یاخیر؟
ناشناس
احتمالا عوض نمیکند. چون باهم بده بستون دارن
ناشناس
عمیدپور سیاست داره. تا دیروز واله و شیدای محرابیان بود و الان فدایی علی آبادی. اطرافیانش تو پژوهشگاه هم مثل خودش.
ناشناس
بستگی داره عمیدپور چقدر وارونه وزیرو تامین کنه. مشاهدات نشون از این داره اقا مجید عمیدپور فعلا بست در خانه ایشون نشسته، شاید فرجی بشه و گندکاریهای ۲ سال گذشتشو بتونه بازم پنهون کنه.
داستان ۴۰۰ میلیارد برای استیضاح یه وزیر کافیه، چه برسه به مجید جان و دوروبریاش
اسدولا
United States of America
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۲
سلام من نظر خاصی ندارم?
حسن پور
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۱
متاسفانه مپنا به گند کشیده شده علی آبادی عالی بود
ولی نوچش عسکری افتضاح و باند باز بود آقای علی آبادی هفته ای ۲ روز در دانشگاه تهران تدریس داشت شرکتم دست نوچه ها می چرخید بعد از رفتنش خلیل بهبهانی با ۷۰ سال سن شروع کرد به پاکسازی مدیران قبلی و انجام تسویه حساب‌های شخصیش در ابتدا فاتحه توسعه ها رو خوند و ساختارو بهم ریخت و ملتو در به در و زیرمجموعه های خودشو زیاد کرد بخش سرمایه گذاری مپنا رو که روزگاری جولانگاه سپیده خانوم دختر ایشون بود و ارث پدری آقای بهبهانی هست و به
رو به کسی نمیده تا سطوح آبدارچی دخالت میکنه آقای خجسته هم هیچ کاری نمی کنه بقیه اعضای هیعت مدیره هم تماشاچی هستن انشالا با حضور دکتر علی آبادی در وزارت اتفاقات مثبت در مپنا رقم بخوره
ناشناس
همین نشان می‌دهد که علی آبادی در مپنا بسیار بد عمل کرد.
ناشناس
مدیری که مجموعه ای با آن عظمت را بدست نوچه های کوچک و بزرگش بسپارد نه تنها مدیر خوبی نیست بلکه انسان با اخلاقی هم نیست
محمد
سلام
بنده به نمایندگی از بسیاری از پرسنل هر روز دعا می کنیم که زودتر آقای مهندس عسگری به خانه خودش مپنا برگردد و خانه را از مفت خورها پاکسازی کند
ایکاش می شد برای انتخاب مدیرعامل بعدی مپنا با رای گیری از پرسنل مدیرعامل تعیین می گردید
شک ندارم با وجود سخت گیری های آقای مهندس عسگری و سختگیری در پرداخت ها به لحاظ سلامت در مدیریت و در آوردن کارهای سخت ایشان با فاصله از بقیه مدیران حائز شرایط مدیرعاملی مپنا شناخته می شد
خدا کند ایشان برگردد
رضاپور
من در عجب آقای بهبهانی هستم که با این سن زیادش و علیرغم بازنشستکی مپنا رو ول نمی کنه برام سواله که ایشون منافعش در کجاس خیف از مدیر پاکدستی مثله عسکری
محمدی
علی آبادی هر چقدر ناکارآمد باشه از خجسته وهاب زاده بهتره در زمان ریاست بر هیئت مدیره مپنا تمام تلاش خودش جهت مونوپول سازی ساخت نیروگاه در مپنا رو درست و یا غلط انجام داد ولی خجسته کلا هیچ اقدام عملی انجام نداده در مقایسه زیردستان این دو نفر عسکری و بهبهانی هم یابد گفت جفتشون ناکارآمدن ولی حداقل عسکری جوان بود و خلیل بهبهانی پیر و فرتوت
ناشناس
استفاده از عسگری وشریفی وسایر ...در صنعت برق علی ابادی را رسوا میکنداقای مهدس بهبهانی از مدیران لایق توانمند وسالم صنعت میباشد وبهترین گزینه برای معاونت برق وزارت نیرو است تنها اشتباهاو اوردن دختر لوسش در مپنا بود که باعث یکسری حاشیه سازی بناحق برای ایشان شد خدارا شکر رفت خارج از کشور از شرش راحت شدبهبهانی افتخار صنعت برق است
سیروس
بهبهانی از وقتی که نیازی رو بعنوان جانشین بخش برق در توسعه نیروگاهی معرفی کرده عملا خط بطلانی به طرحهای احداث وتوسعه نیروگاه کشید .شایسته سالاری صفر رفاقت بازی 20
دوست
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۶
علی آبادی بهترین گزینه است مدیران مپنا ونیروگاههای مپنا همراهی کامل باایشان دارند وایشان مشکلات ساخت نیروگاهها رابهتر ازهمه میداند
ناشناس
قشنگ مفهوم تعارض منافع رو توضیح دادید
ناشناس
پس مشکلات برق بخاطر عدم همراهی نیروگاهها بوده؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
امیدواریم ایشون و تیمش بتونن کمی از فقر و فلاکت پرسنل برقهای منطقه ای بکاهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
سلام
نظرات ارسال شده را منتشر کنید.
اگر اعتقاد دارید رسانه باید همه حرفها را منتشر کند و قضاوت را به مخاطب بسپارد.
در غیر این صورت نشان داده اید که برای اغراض مشخصی قلم می زنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
باید تیم کار بلد و متخصصی را تشکیل بدهد هرقدر هم که خودش قوی باشد !!! اگر افرادی مثل حیدری و روغنی اطرافش باشند وضع به همین شکل خواهد بود هم خودش نابود میشه هم وزارت نیرو
ناشناس
دکتر علی ابادی فرد مناسب برای وزارت نیرو است بشرطی که
مدیران قوی وتوانمندی که اردکانیان بالاجبار بازنشسته کردند را برگرداندواین خیانت بزرگ اردکانیان را خنثی کند
از نوچه پروری مثل مدیریت در مپنا دوری کندودر کار مپنا دخالت نکند
از مسیولیتهای حاشیه ای خود کم کند تمام وقت به نیرو برسد
از افراد جوان وباکفایت مثل مهندس کردی وگلابکش بعنوان معاون برق ومدیر عامل توانیر استفاده کند
ودر اخلاق اداری مثل دخترش باشد که واقعایک کارمند وکارشناس نمونه در مپنا هستند وبه ایشان باید افتخار کرد
ناشناس
پس دخترش مپنا کار میکنه؟!
ناشناس
بابا دامادش هم که تو شرکت توربين سازي کاري ميکنه شرکت زير مجموعه مپنا در کرج
نیروساز
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
یه روز همه گفتن علی آبادی بره بلکه مپنا درست شه الان بعد از حدود 1 سال و اندی از رفتن ایشون و خراب کاری های مکرر از سوی خجسته وهاب زاده و خلیل بهبهانی بازنشسته الان همه دعا می کنن علی آبادی وزیرشه شاید مپناهم اوضاش بهتر شه
ناشناس
مثل همیشه مقایسه بد و بدتر!
ناشناس
چرا انتظار دارید علی ابادی بره نیرو برای مپنا خوب میشه؟! این دقیقا مصداق فساد اداری و تعارض منافع است.
البته علی ابادی ها همیشه اینکارهارو میکنن. چون بالاخره یه حیات خلوت برای دوران پساگندکاریهاشون لازم دارن. حیات خلوت ایشون مپناست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
یعنی حالا آقای مهندس رخشانی مهر بر می گرده توانیر ؟!!
بهتر میشه !!!!
معرفي علي آبادي
Iran (Islamic Republic of)
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
ه نظر می‌رسید، همه چیز خوب پیش می‌رفت تا گروه مپنا به ریاست عباس علی‌آبادی، به جهت حفظ منافع و انحصار خود بر صنعت برق کشور و چنبره زدن بر پول‌های حاصله از برجام، به مخالفت با ورود سرمایه‌گذار خارجی به کشور پرداخت. این یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها به کشور بود که تنها به جهت حفظ منافع انحصاری و رانتیر گروهی پرنفوذ انجام شد و مخالفان قدرتمند دولت روحانی نیز با آن همراه شدند.

گروه مپنا با هدایت شخص علی‌آبادی، با هزینه صد‌ها میلیون تومان از بودجه بیت‌المال، کمپینی رسانه‌ای و سیاسی علیه بزرگ‌ترین قرارداد پسابرجامی کشور به راه انداخت. علی‌آبادی با توجه به ارتباطات سیاسی و جناحی خود در مجلس و گروه‌هایی، چون بسیج دانشجویی، هم‌چنین رسانه‌هایی مانند کیهان و رجانیوز و مشرق، همه این ارتباطات را به کار گرفت و بسیج کرد تا آتش‌تهیه‌ای علیه منافع کشور به راه اندازند.

این در حالی بود که عقد قرارداد ۴ میلیارد دلاری وزارت نیروی روحانی، به شدت زیر ذره‌بین کشور‌های غربی و اسراییل قرار داشت و فشار شدیدی به ترکیه و شرکت یونیت‌اینترنشنال از سمت طرف‌های غربی مخالف برجام وارد شد تا از قرارداد عقب‌نشینی کند. آن‌ها نگران رشد اقتصادی ایران و باز شدن راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بودند و علی‌آبادی و مخالفان برجام در داخل نیز با مواضع ضدایرانی و کشور‌های غربی همصدا شدند و از امکانات سیاسی و رسانه‌ای و اقتصادی خود برای پیشبرد هدف اصلی...که شکست اقتصادی ایران بود، استفاده کردند.
همکار
آقاي پزشکيان شما رو به مقدسات قسم ميدهيم گروهي را مسئول تحقيق نماييد که اگر درست بود فرد جايگزين معرفي نماييد چون علي آبادي اهل رانته و تمام نفرات کميسيون انرژي که هيچ کل نمايندگان را مي خره و اقناع مي کنه
آزادی
Turkiye
۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶
با سلام واحترام
علی آبادی که می شناسیم مدیری مقتدرومدبروهمه تلاش خودرا برای نگهداشت وپرورش نیروهای متخصص می نمایدوخیلی بهتر از محرابیان می باشدکه با گماردن فردی به نام روغنی در منصب مدیر کل دفتر وزارتی که وزارتخانه را از یک وزارتخانه صنعتی وخدماتی در خدمت مردم به محلی برای استخدام وبکار گماری چند هزاراز بستگان خود تابستگان دوستان وآشنایانش درصنعت آب وبرق وسراسر کشور که اگر هرکسی بخواهد حرفی بزند نفسش را قطع کند وبا ریختن کلیه دستوراتش طی دوهفته آخرش در وزارت نیرو درکاغذ خردکن که ردپاهی از خود بجا نگذارد.
ما وامثال حقیر دستمان وفریادمان بجایی نمی رسد وانشالله صاحب این کشور حضرت حجت(عج) این فرد ودستنشاندگانش رابه سزای عمل برساند ان شالله
همکار
واقعا همین طوریه، یه فردی با سفارش کردن مدیرکل سرمایه انسانی ، که هیچ چیزی از کار نمی داند. در استان همه همکاران برق به حرفهایش می خندیدند.
Eng
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۱
این افرادی که از دانشگاه های ضعیف با سفارش اومدن پست و مقام گرفتن در حالیکه تجربه اجرایی و فنی نداشتن و شدن مسئول گزینش افراد با تجربه تر از خودشون...و شدن گوش ناشنوا و سر و دهان بی مغز در برابر سایر مهندسین زحمتکش ،
هنوز تو ادارات برکنار نشدن که ....
و این روند نا امیدی ادامه دارد