کد خبر: 58689
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
۱۶:۵۳ ۳۱ /۰۴/ ۱۴۰۳

شکست پویش با انرژی با صرف هزینه چند هزار میلیاردی از برق

چند هزار میلیارد هزینه شد تا ۱۷ هزار نفر در پویش با انرژی شرکت کنند درحالی که میشد با کمتر از ۱ میلیارد تومان در اینستاگرام مشارکت بالاتری گرفت. چه کسی پاسخگوی این قرارداد چند هزار میلیاردی ترکمنچای با همراه اول است؟ این قرارداد چرا از سوی وزارت نیرویی‌ها به صنعت برق تحمیل شده است؟ منابع مالی این قرارداد از کجا تامین می‌شود؟ دست از قرارداد‌های نجومی با شرکت‌های تبلیغاتی بردارید و بیش از این بودجه برق را هدر ندهید.

سرویس صنعت برق: قبلا چند مرتبه در خصوص روش‌های غلط فرهنگ سازی در وزارت نیرو و توانیر نوشته بودیم، ولی انگار در بر همان پاشنه قبلی می‌گردد. بعد از دو دهه تبلیغات صرفه جویی لازمه تاکید کنیم مردم پیام مدیریت مصرف برق را گرفته اند، اما دلیل یا انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف (صرفه جویی) در مصرف برق ندارند. بخشی از مدیریت مصرف برای مردم هزینه بر و مسلتزم تعویض وسایل و تجهیزات خانگی می‌باشد.

در این بین وزارت نیرو در اقدامی مشکوک و غیرمنطقی اقدام به عقد قراردادی چند هزار میلیاردی با همراه اول می‌کند که از قبل مشخص بود نتیجه ملموسی برای صنعت برق در پی نخواهد داشت، ولی برای متولیان و سفارش دهنده‌های این قرارداد منافع و زرومه خوبی در پی خواهد داشت.

در اولین مرحله پویش باانرژی از سراسر کشور کلا ۱۷ هزار نفر در پویش شرکت کرده بودند که در مقایسه با حدودا ۳۳ میلیون مشترک خانگی یک شکست تبلیغاتی تمام عیار و افتضاح مدیریتی به حساب می‌آید. در مرحله دوم نیز به نظر نمی‌رسد چیزی فراتر از آن حاضر به مشارکت شده باشند و شاید برای همین است که آمار و ارقام مشارکت را اعلام نکرده و تصمیم گرفته اند بقیه قرعه کشی‌ها را بصورت استانی ادامه دهند.

چه کسی پاسخگوی این قرارداد چند هزار میلیاردی ترکمنچای با همراه اول است؟ این قرارداد چرا از سوی وزارت نیرویی‌ها به صنعت برق تحمیل شده است؟ منابع مالی این قرارداد از کجا تامین می‌شود؟

احتمالا توانیر و وزارت نیرو با تبرئه خود از این قرارداد ننگین دست به آمارسازی زده و در آینده نزدیک اعلام خواهند کرد که این پویش چند صدمگاوات یا حتی هزار مگاوات از پیک مصرف برق را کم کرده و لذا توجیه پذیری مناسبی داشته است، ولی کیست که نداند این قرارداد با همراه اول نتوانسته انتظارات را برآورده کند و عملا به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شده است.

وب سایت با انرژی را که میشد با چند ده میلیون تومان بهتر از این طراحی کرد، به صنعت برقی‌ها انداختند تا منافع عده‌ای خاص در این بین تامین شود. در این وب سایت در بخش آموزش‌های ویدئویی، تعداد کمی ویدئوی تکراری قرارداده شده است که مجموع بازدید همه آن‌ها به اندازه یک خبر نحوه قرائت کنتور برق در برق نیوز نشده است. روابط عمومی‌ها و وب سایت‌های تخصصی برق، تولید محتوا‌هایی به مراتب فاخرتر را انجام داده اند.

عدم شفافیت در انتشار آمار و ارقام، میزان مشارکت، برنده‌های جوایز و ... موجب شد تا همان تعداد اندک افرادی که با انگیزه دریافت جایزه ثبت نام کرده بودند بی اعتماد شده و به این رویه معترض شوند. ده‌ها پیام از سوی کاربران برای ما ارسال شده که نسبت به عدم انتشار لیست برنده‌های این پویش اعتراض داشته اند. چه کسانی خودرو و جوایز صد میلیونی را برده اند؟ جوایز دیگر به چه افرادی رسیده است؟

برای شرکت در قرعه‌کشی جایزه بزرگ، کنتور مشترک باید در بازه زمانی مورد نظر قرعه‌کشی توسط ماموران برق قرائت شده باشد و مشترک باید حداقل ده درصد نسبت به پیش‌بینی مصرف در بازه زمانی مورد نظر، صرفه‌جویی داشته باشد یا قبض برق نسبت به مصرف سال گذشته شامل ۱۵ درصد کاهش مصرف شده باشد.

گفته میشد همراه اول بر اساس رفتار مشترکین بصورت هوشمند متوجه الگوی مصرف مشترک شده و به هر مشترک متناسب با عملکرد وی پیامک ارسال می‌کند. مثلا کسی که مصرف مناسبی دارد با کسی که مصرف زیادی دارد ولو در یک ساختمان، پیامک‌های مختلفی دریافت می‌کنند. یک خانم خانه دار با یک کارمند پیامک‌های مجزا دریافت می‌کنند. شاید همراه اول دیتایی از نوع فعالیت افراد داشته باشد و مثلا بداند این شماره متعلق به یک خانم خانه دار است، ولی قطعا نمی‌تواند تشخیص دهد این خانم روزانه چه الگوی مصرفی دارد چراکه نیازمند قرائت ساعتی بار بوده و دیتای استخراجی باید در بیش از یکسال مورد تحلیل قرار گیرد.

اولا برای این هوشمندسازی پیامک‌ها باید دیتای مصرف با دیتای شماره همراه مشترک تطبیق داده شود. آیا توانیر می‌داند این مشترک الان چقدر مصرف کرده و یا چه الگوی مصرفی دارد؟ اگر توانیر نمی‌تواند مصرف لحظه‌ای مشترکین را رصد کند همراه اول چطور می‌تواند؟

ثانیا اگر پیامک‌ها در منطقه‌ای که قابلیت روئیت پذیری کل مصرف برق منطقه (فیدر) وجود دارد ارسال میشود، توانیر بهتر از همراه اول می‌داند روی هر فیدر چه مشترکینی قراردارد و لذا خطای ارسال پیامک توسط همراه اول بیشتر از ارسال پیامک توسط توانیر می‌باشد. به عبارتی توانیر با هزینه ناچیزی می‌توانست خود مدیریت ارسال پیامک‌ها را عهده دار شود.

ثالثا همراه اول چطور می‌تواند صرفه جویی روزانه رخ داده را مانیتور کرده و بر مبنای آن از توانیر درخواست هزینه بر اساس میزان مصرف کاهش یافته داشته باشد؟ باید در نظر داشت که این طرح برای مشترکین خانگی بوده و کنتور این مشترکین بصورت آنلاین قرائت لحظه‌ای نمی‌شود لذا احتمالا بصورت تخمینی به این میزان کاهش مصرف برق خواهند رسید که خطای زیادی داشته و قابل استناد نخواهد بود.

تبلیغات گسترده بیلبوردی و محیطی، پیامک‌های گسترده هشدار و فرهنگ سازی، برگزاری مسابقات و جوایز ارزنده و... همگی به اندازه ایثارگری کارکنان نیروگاه رامین دیده نشدند و این نشان می‌دهد توانیر باید به محتواسازی در شبکه‌های اجتماعی اهمیت دهد. دست از قرارداد‌های نجومی با شرکت‌های تبلیغاتی بردارید و بیش از این بودجه برق را هدر ندهید. اجازه دهید چند تیم قوی تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی با مردم وارد گفتگو شده و بدون سر دادن شعار‌های تبلیغاتی به مصائب و مزیت‌های برق بپردازند.

چند هزار میلیارد هزینه شد تا ۱۷ هزار نفر در پویش با انرژی شرکت کنند درحالی که میشد با کمتر از ۱ میلیارد تومان در اینستاگرام مشارکت بالاتری گرفت. امیدوارم در دولت جدید به این قرارداد و جزئیات دقیق آماری آن نظارت شده و به مردم شفاف پاسخ داده شود که نتیجه این هزینه نجومی چه بوده؟

ارسال نظرات قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
=
captcha
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
یک سوال واقعا چطور می شود مصرف برق یک خانه را پانزده درصد کاهش داد باید بگویم تقریبا هیج راهی جز عذاب دادن خانواده وجود نداره هدف این مسخره بازی ها این است که بگویند مردم مقصر کسر برق هستند و سیاست های اشتباه دولت در چهل سال گذشته عامل مشکلات الان نیست. واقعا هدف حتی جلب مخاطب هم نیست در اصل هدف جذب نشدن مخاطب بوده که بهانه داشته باشن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
وزیر نیرو باید پاسخگو شود
ح
یک فرد بی تخصص و با مدرک امام صادقی و بدون ارتباط با صنعت برق چطور می‌خواهد پاسخگو باشد ،ایشون حتی نمی‌داند ۳۰۰ کیلووات یعنی چی ....
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
به عنوان یکی از اعضای بدنه شرکت های توزیع و از اعضای تیم های تهیه و تحلیل داده، از همان روزهای اول معرفی این طرح، هم به این قرارداد هم به نتیجه شک داشتم و با تجربه ای که ما و همکاران در شرکت داشتیم پر واضح بود که این قرارداد غیر از توزیع وحشتناک و بی قاعده رانت هیچ کمکی به روزهای سخت صنعت برق نخواهد کرد، به نحوی که همه همکاران و معاونین اذعان داشتند که با صرف هزینه ای حتی کمتر از یک دهم مبلغی که با شرکت تحمیل شد برای پرداخت به همراه اول اقدامات خیلی موثرتری میشد انجام داد، ما که در حد یک کارشناس بیشتر از این نتونستیم مقاومتی کنیم و مجبور به اجرای دستورات و فرمایشات شدیم ولی حداقل برای جلوگیری هدر رفت سرمایه ملی و بیت المال و جلوگیری از تضییع حق جامعه کارگری، سازمان های نظارتی، وزارت نیرو و توانیر رو در خصوص این قرارداد ننگین زیر ذره بین قرار دهند و خام امارسازی های صوری و فرمایشی که ما رو مجبور به اعلام اون می‌کنند نشوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
اگر این طرح «با انرژی» موثر است پس رشد ۷درصدی پیک بار شبکه چرا اتفاق افتاده؟
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۳
با سلام و ارادت
کاملا با مطالب درج شده موافقم و به دلیل عدم شفاف سازی در اهدا جوایز هیچ تبلیغی برای شرکت در این طرح نمیکنم و این طرح دروغی بزرگ است.
با تشکر از برق نیوز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶
حیف نبود علی اکبری را برداشتید این خانوم را گذاشتید که هرچه کار شده بود جشنواره برگزار شده بود اعتماد سازی شده بود کارگروه های خوبی شکل گرفته بود یک شبه به باد دادید رفت؟ به بهانه با انرژی؟ آخه مگه چقدر می خواید بخورید؟ حتی نکردین یک مراسم تودیع برگزار کنین. دیدین چوب خدا چطوری می زنه؟ حالا بخورین
کارمند برق
هرچند برق نیوز دل خوشی از علی اکبری نداره و دائم هم تخریب می‌کرد ولی با گذشت زمان قدر تلاشها و زیرساخت‌های احداثی علی اکبری و گفتمان اجتماعی سازی صنعت برق را میشه فهمید
شاید یکی از دلایلی که از توانیر رفت باج ندادن به این مدل قراردادهای فرمایشی بود
برق نیوز
ما با علی اکبری که مشکل شخصی نداشتیم.
در زمان ایشون اتفاق خاصی رخ نداد و ایشون هم بله قربان گوی بالادستی بود. الان هم خانم ارفعی کاره ای نیست و همانطور که قبلا گفتیم سمت روابط عمومی توانیر تشریفاتی شده که بجز برندسازی شخصی برای مدیران توانیر و تبلیغات پرهزینه و کم اثر مدیریت مصرفی اتفاق مهمی را رقم نمی زنند.
شاید ما بی اطلاعیم ممنون خواهیم شد از زیرساختهای علی اکبری چند مورد را بیان کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
من یک نامه به مدیر توزیع برق اصفهان دادم که ۷۰ کیلوات و هزار کیلوات ساعت کاهش مصرف توان و اترژی الکتریکی انجام دادم و....
جواب که تو سرم بخوره جالبه مشخص نیست نامه دست کیه
برای مدیران متبوع این وزارت خانه هیچ انگیزه و غیرتی برای کاهش مصرف از راه کاهش تلفات یا همان بهینه سازی نیست
اگر با انرژی هم بمشکل خورده بسبب همین مدیران است.
کلا با هر مدیری در ارتباط با بهینه سازی صحبت می کنی توچشاش عکس پینوکیو از خودت می بینی ، باور ندارند این حرفها را
برید نیروگاه پشت نیروگاه بزنید و جواب خداوند در اسراف بی رویه برق را بدهید که هیچ تخفیفی هم نخواهد داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
چه میگوئید؟!!

مگرنمیدانید همراه اول خودی است و آقایان روغنی و کمانی و حیدری (والبته شخص جناب محرابیان)وام دار انند.
فقط مقایسه کنید اگراین قرارداد را وزیر قبلی بسته بود، ان موقع نمایندگان مجلس و دوستان اصول گرا چه وااسلام هایی که سرنمیدادندو اقای مالک شرعتی یقه چاک میدادو اخبار 20:30 چندشب آن را درصدر اخبارقرارمیداد
و سازمان بازررسی و سایر دستگاههای نظارتی چند پرونده تشکیل میدادندو مدیران را تا به حال چند بار بازپرسی برده بودند

ولی الان همه خودی اند، جای نگرانی نیست!!
ناشناس
نقش
اقای کاظمی (گوبلز وزارت نیروی 13 ام) در اینگونه قراردادها را فراموش نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
سلام

از ابتدا مشخص بود که این طرح پر سر و صدا شکست می خورد. مگر می شود با چند پیام کلی و وعده های سر خرمن، کاهش مصرف ایجاد کرد. شما به مشترک می گویید گرما را تحمل کن، ۱۵ درصد کاهش مصرف بده و بعد یک بسته اینترنت هدیه بگیر! یعنی کولر بخر، اما روشن نکن، بجایش با اینترنت کار کن، واقعا توقع کارایی دارید؟!
در مورد مشترکین پر مصرف هم که هزینه برق قابل توجه نیست و این پیام ها را تحویل نمی گیرند.
به هر حال، درآمدی شد برای همراه اول!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
همش سرکاریم. پول جای دیگر است. کم کم مردم به خاموشی ها هم عادت میکنند، همانطور که به گرانی و دلار 60 تومنی و تحریم و ... عادت کردن. مثل قورباغه آب پز میشیم. پس بهتره مدیران جای کار بعدی خود را سفت و محکم کنند که بعدا که خواستن برن امریکا و کانادا و انگلیس، پول به اندازه کافی داشته باشن
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
به نظر من هیچ کس دوست نداره اضافه مصرف کنه باید پول تبلیغات را صرف تولید 20 درصد در سال کرد هیچ راه حل دیگری وجود نداره
ناشناس
Russian Federation
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
چپاول در حد لالیگا
مشترک کم مصرف
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
خیلی افتضاح تر از خبری است که کار شده. کاملا غیر شفاف و دارای ایراد در نحوه امتیاز دهی. هر هفته هم هدف طلایی مصرف رو کاهش میده و فکر کنم آخر تابستان به تزریق برق به شبکه هم برسد. تلفن پشتیبانی سامانه هم بعد از دوماه از گذشت عمر سامانه که نصف عمر مفید آن است ، تازه اصلاح شده.
واریز پول دستوری به حساب همراه اول بوده و بس
دکتر تاکامی بزگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
وزیر بیسواد
مشاوران بیسواد

معاونین مجیزگو و رانتی

نتیجه میشود: هدردادن پول بیت المال و عملکرد ضعیف
دکتر تاکامی بزگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
وزیر بیسواد
مشاوران بیسواد

معاونین مجیزگو و رانتی

نتیجه میشود: هدردادن پول بیت المال و عملکرد ضعیف
اسلامی
حايری، رجبی مشهدی، خدادادی و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۳
وزیر و معاون بی کفایت این شیوه مدیریت برق نیست ما که کارمند برق هستیم تو شرکتمون دما نباید از ۲۴ درجه کمتر باشد ولی عملا بیشتر هم هست تازه ساعت ۱۱ اوج گرما که میشه همون هم قطع میشه و باید تو دمای ۴۰ درجه بپزیم. بعد یکی می بینی توی خونه اش ۳ یا ۴ تا کولر گازی داره عین خیالش هم نیست. سه ساله بجای اینکه زیرساخت رو درست کنی اینجوری شبکه رو کنترل میکنند. فقط هزاران میلیارد پول رو حیف ومیل کردی
اسحاق نصرتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
در اینصورت باید مسببین حیف و میل اموال بیت المال محاکمه شوند
ناشناس
آقای محترم شما چقدر ساده ای ! تو این چهل سال از این حیف ومیلها زیاد بوده محاکمه ای در کار نیست
مسلم افشون
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۶
جایزه من خودرو بود ندادن
نگاه مصرف برق من کنن
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۶
... بر روحانی واصلاحطلبها
بی طرف
آخه چرا به روحانی ربط میدید این طرح دولت سیزدهم هست
علی مسگری
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
اینجاست که مشخص میشه تیم بی سواد و پر ادعای آقای رجبی مشهدی که تا کم میاره میپره صدا و سیما که کمبود بر از ماینینگه ماینینگه چطوری با دکتر خدادای و بقیه دارن حیف و میل می‌کنن، خوب این همه پول دارین طلب نیروگاه‌ دارارو بدین که بدهی ۱۴۰ هزار میلیاردی دارین بهشون. این ناترازیهای که صنعت برق داره اولین کارش باید این باشه برخی مدیران و مشاوران نالایق وزارت نیرو رو که سال‌ها باندهای فساد انرژی ایجاد کردن باید تغییر داد. باندهای فسادی که یک سرش تو فولاد و سیمان و ایناست سر دیگه‌اش تو بورس انرژی و...
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷
با این پول میشد یک نیروگاه خورشیدی ساخت بازدهش بیشتر از پویش بود
علی اصعر انتطاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴
با این همه تبلیعات و پیامک و بگیر و به بند و هزینه قالب کردنی به شرکت برق حتی نمیشود نرم افزار ان را دانلود کرد حتی کد ورود به سایت را هم نمیدانید که باید چهار رقمی باشدونه ۵ رقمی واقعا که از مدیریت هیچ چیز نمیدانید با اعصاب و روان مردم بازی نکنید فقط به فکر ...و جبتان هستید خیر نبینید