کد خبر: ۵۸۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
قیمت برق مصرفی چنان پایین است که انگیزه‌ای نه تنها برای پرمصرفان که حتی کم مصرفان ایجاد نکرده. بزرگترین اشکال محرابیان اعمال محدودیت‌های بخش خانگی به صنعت بود. یارانه انرژی در بخش برق سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. کارت انرژی بعنوان راهکاری میان مدت از سوی برخی از فعالان حوزه انرژی پیشنهاد شده بود که بعنوان راهکاری میان مدت قابل پیاده سازی است و در درازمدت سرنوشتی جز کارت سوخت بنزین نخواهد داشت. چرا مردم باید هزینه بی ارزش شدن ریال را بپردازند؟ اینکه برق ارزان شده ناشی از ناکارآمدی دولت‌ها بوده و مردم در افزایش یارانه‌های انرژی دخالتی ندارند. فعالان صنعت برقی باید بر اقتصاد برق و تغییر پارادایم حاکم بر دولت و مجلس در نحوه تقسیم یارانه انرژی اهتمام بورزند.

سرویس صنعت برق نیوز: صنعت برق تقریبا تمامی روش‌های تبلیغاتی مرسوم جهت تشویق عموم به صرفه جویی را امتحان کرده تا شاید بتواند مردم را به استفاده کمتر از برق به ویژه در پیک تابستان و حتی زمستان ترغیب کند.

سال گذشته علی اکبری روابط عمومی سابق توانیر که بنظرم ضعیف‌ترین روابط عمومی تاریخ توانیر بوده است در اقدامی مضحک نظرسنجی ملی مدیریت مصرف برق (طرح سینا) را به منظور سنجش اثربخشی فعالیت‌های اطلاع رسانی مدیریت مصرف برق و بهبود عملکرد اطلاع رسانی برگزار کرد. قبل از آنکه نتایج نظرسنجی اعلام گردد مشخص بود نتیجه چه خواهد شد و خروجی نظرسنجی حتما چیزی می شد که نبوغ مدیران برقی و اثرگذاری آن طرح را تایید کند. اگر واقعا طرح پاداش ۲۰ برابری صرفه جویی برق موفقیت آمیز بوده چرا امسال تکرار نشد؟

از جمله روش‌هایی که در سال‌های گذشته توسط صنعت برقی‌ها امتحان شده عبارتند از: رایگان کردن برق میلیون‌ها مشترک برق، پاداش ۵ برابری برق صرفه جویی شده، رایگان کردن برق مشترکین با مصارف خیلی پایین،  طرح پاداش ۲۰ برابری مدیریت مصرف برق، اعطای جوایز زیاد نظیر خودرو و لوازم برقی و...، تبلیغات بیلبوردی و محیطی در معرفی پاداش‌های صرفه جویی، قرارداد‌های چند هزار میلیاردی با همراه اول و راه اندازی پویش با انرژی و...

لازمه یادآوری کنم که طرح‌هایی نظیر ارسال پیامک قطع برق توسط بسیج مهندسین نیز امتحان شد. در آن قرارداد بعدا اعلام شد بسیج مهندسین با ارسال پیامک موجب کاهش چند صدمگاواتی پیک برق شده و بابت آن نیز حق العمل کاری خوبی دریافت کرد. سوال اینجاست که اگر بسیج مهندسین به تنهایی توانسته این میزان کاهش مصرف ایجاد نماید چرا وزارت نیرو با همراه اول قرارداد چند هزار میلیاردی بسته؟ یا گزارش اون همکاری غیرواقعی بوده یا قرارداد فعلی با همراه اول بی نتیجه.

رجبی مشهدی چند روز قبل اعلام کرد "تغییر ساعات اداری ٤٥٤ مگاوات در مصرف برق کاهش ایجاد کرده" که بنظرم آمار درستی است و انتظار پوشش بخش عمده‌ای از کمبود برق با تغییر ساعات اداری غیرمنطقی است. هزینه‌های مادی و معنوی گسترده‌ای در تغییر ساعات اداری به مردم تحمیل گردیده که ده‌ها هزار میلیارد تومان خسارت عدم النفع کشور از این جهت برآورد شده است.

واقعیت این است قیمت برق مصرفی چنان پایین است که انگیزه‌ای نه تنها برای پرمصرفان که حتی کم مصرفان ایجاد نکرده و لذا اگر تعدادی از مشترکین مشمول این طرح شده باشند اغلب ناخواسته بوده و برنامه ریزی‌های تشویقی توانیر دلیل اصلی آن نبوده است. هزینه‌ای که در اغلب خانواده‌های ایرانی برای تهیه vpn می‌شود از هزینه برق ان خانوار بیشتر است و تاسف آور است که اقتصاد صنعت بزرگی مثل صنعت برق با اقتصاد فروش vpn در بخش خانگی توسط چند هزار نفر قابل مقایسه است.

بیلبورد‌های شهری هرگز نشه فراموش... نسبت به بیلبورد‌های قبلی‌ها بهتر بوده و ارتباط مفهومی بیشتری با نسل قدیم ایجاد می‌کند، ولی نسل جدید از بابا برقی و خاطره‌ای که از آن در ذهن ما‌ها نقش بسته بی اطلاع است. پویش با انرژی با هزینه‌های چندهزار میلیاردی که توسط همراه اول در حال اجراست پیام‌های اطلاع رسانی برقی را به مخاطب ارسال می‌کند که بنظرم بیش از آنکه باید بر نباید‌ها اصرار نماید لازم است بر فرهنگ سازی تاکید کند. با بخشی کوچکی از این قرارداد چند هزار میلیاردی می شد آموزش ممیزی انرژی و شیوه های کاهش مصرف برق را برای تمامی صنایع اجرا نمود.

هزینه‌های که در بخش اطلاع رسانی طرح‌های تشویقی کاهش مصرف برق انجام میشود هزینه‌هایی یکبار مصرف بوده و بعد از اتمام طرح‌های تشویقی، مستهلک میشود. اما هزینه‌هایی که برای فرهنگ سازی و بالا بردن دانش عمومی مردم در مصرف برق به ویژه در مشترکین صنعتی، تجاری و کشاورزی انجام می‌شود اثرات ماندگارتری دارند که اتفاقا روابط عمومی‌های برق کمتر در این حوزه فعالند و بیشتر تمرکز آن‌ها بر اجرای تبلیغات بیلبوردی، تلویزیونی و رادیویی است.

در شرایطی که نه امکان واقعی سازی قیمت برق وجود دارد و نه دولت توان سرمایه گذاری و پرداخت یارانه‌های انرژی در برق را، راهی جز کنترل مصرف برق مشترکین نمی‌ماند. باید به مشترکین در خصوص تبعات آن هشدار داد و از اثراتی که محدودیت‌های مصرف به ویژه در بخش صنعتی در پی دارد سخن گفت. عموم درکی از این قضیه ندارند و اعتمادی به تحلیل‌های وزارت نیرو در این خصوص نیست.

توانیر در بخش خانگی امکان اعمال محدودیت‌هایی نظیر آنچه که در بخش صنعت و کشاورزی در پیش گرفته را ندارد؛ لذا تمایل دارد با طرح‌های تشویقی آن‌ها را به کاهش مصرف ترغیب نماید که معتقدیم اصل بیماری درمان نشده و صرفا مسکنی کوتاه مدت بوده است. بزرگترین اشکال محرابیان اعمال محدودیت بخش‌های خانگی به صنعت بود. باید هر بخش محدودیت‌های خود را مدیریت می‌کرد. در شرایطی که ۳۰ درصد کمبود تولید داریم باید تمامی بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، کشاورزی، تجاری و... به همین نسبت دچار محدودیت‌های مصرف شوند. اما اگر دولت به دلایلی نظیر کاهش بحران‌های اجتماعی و نارضایتی‌های سیاسی در پی مدیریت خاموشی به نفع بخش خانگی است قاعدتا باید هزینه‌های ان را بپذیرد.

یارانه انرژی در بخش برق سالانه بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است. کارت انرژی بعنوان راهکاری میان مدت از سوی برخی از فعالان حوزه انرژی پیشنهاد شده بود که بعنوان راهکاری میان مدت قابل پیاده سازی است و در درازمدت سرنوشتی جز کارت سوخت بنزین نخواهد داشت. هر روشی بجز واقعی سازی قیمت برق یا اجبار به تامین برق مشترکین خودتامین، در نهایت چالش اصلی اقتصاد برق را حل نخواهد کرد.

سوال اینجاست که چرا مردم باید هزینه بی ارزش شدن ریال را بپردازند؟ اینکه برق ارزان شده ناشی از ناکارآمدی دولت‌ها بوده و مردم در افزایش یارانه‌های انرژی دخالتی ندارند. دولت بعدی باید بر بحران انرژی تمرکز کند و تمامی زیرساخت‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در ایجاد نیروگاه‌های جدید به ویژه تجدیدپذیر‌ها را فراهم نماید. تبلیغات دولتی بجای هزینه بر طرح‌های تشویقی مقطعی به فرهنگ سازی در واقعی سازی قیمت برق، بالا بردن راندمان تجهیرات، افزایش بهره وری و توسعه تجدیدپذیر‌ها متمرکز شود.

فعالان صنعت برقی باید بر اقتصاد برق و تغییر پارادایم حاکم بر دولت و مجلس در نحوه تقسیم یارانه انرژی اهتمام بورزند.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
1
6
علی اکبری یک آدم اشتباهی در روابط عمومی توانیر بود. همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
5
لطفا سری به استان ما بزنید و ببینید ما هنوز نتوانسته ایم فاکتورهای جشن های شاهنشاهی علی اکبری را پاس کنیم ما که در استان خود در هزینه های اولیه روابط عمومی مانده ایم شبانه روز داریم تلاش می کنیم تا فاکتور های یادگاری علی اکبری را پاس کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
زنجان - لرستان - البرز- همدان...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
3
کار کارشناس میخواهد و انجامش کاردان
اشتباهات گذشته را با اشتباهت دوباره نمیتوان جبران نمود.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
3
اخطار به هرکس که بنام انرژی و مدیریت مصرف و بهینه سازی در حال کاسبی است.
این یکی دیگه فرق داره
بد میزنه بهت
از ما گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
با انرژی کاسبی وزارت نیرو بود نه توانیر .
تخمش را هم علی اکبری کاشت
مرتضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
1
1
حل مشکل آلودگی، خشکسالی و تورم و ناترازی سوخت و انرژی سوخت و پایین بودن حقوقها
متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر). راه حل:
این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
به همین خاطر با سهمیه بندی (ارائه سهمیه به هر کد ملی ) و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- حل مشکل مصرف بالا و غیر بهینه و ناترازی سوخت 2- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 3- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا و در نتیجه، بحران عظیم خشکسالی (افزایش بارندگی پس از هر دوره کاهش رفت و آمد و مصرف سوخت ، مثلا سال 98 و 99 و عید نوروز سالهای گذشته استان تهران یکی از نشانه های این موضوع است) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 4-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و جایگزینی خودروهای فرسوده و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 5- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد
در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
کیفیت خودروها چقدر تاثیر دارد
کیفیت خودروهای داخلی در کشور ما پایینتر است و بیشتر افراد آنرا علت اصلی مصرف بالای بنزین میدانند.
- اما این پرسشها مطرح است که علت ناترازی گاز و برق چیست؟ آن هم مقصر خودروسازان است؟
- آیا خودروهای خارجی موجود در ایران ( مثلا مزدا ، هیوندا و خودروهای چینی) هم مصرف پایینی دارند؟
بهترین ماشیهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست
درسته که ماشیای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...)
اما مصرف بنزین خودرو پراید و تیبا در ترافیک سنگین حدود 10 لیتر است
مصرف خودرو هیوندای I20 و رنو کپچر بعنوان خودروهای کم مصرف خارجی در همین شرایط ترافیک شدید خیابانها ( و نه خیابانهای پاریس و کیفیت بنزین آنجا) نیزحدود 10 میباشد، اگر چه خودروهای سمند و پژو بیشتر است. پس علت چیز دیگری است
علت اصلی مصرف بالا ، ترافیک سنگین خیابانها و علت ترافیک.....
حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت.
همه این مشکلات بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی و و قیمت دستوری انرژی ، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس،صاحبان خودرو انگیزه بالا برای مصرف بیشتر دارند
علت اصلی ترافیک، مصرف بالای انرژی و سوخت و در نتیجه آلودگی هوا و خشکسالی، قیمت دستوری آن است که باعث شده هیچکس انگیزه ای اقتصادی برای صرفه جویی و مصرف بهینه نداشته باشد، راه حل آن: پرداخت سهمیه قابل مبادله انرژی و سوخت بر اساس کد ملی بسیار به سود همه مردم و دولت است و بسیاری از معضلات اقتصادی و زیست محیطی کشور را حل میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
هرگونه طرحی که پاداش در آن باشد موجب فساد می گردد.
چرا وزیر نیرو این طرح ها را قبول میکند
هزینه این کار ها را صرف امور زیر بنایی کاهش تلفات کنید و با مشارکت مردم بهینه سازی کنید زمان ندارید البته اگر ابقا شوید که در هرصورت لطمه اش به جامعه میخورد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار