کد خبر: ۵۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
CHP چیست CHP یک فناوری کارآمد در حوزه انرژی است که برق تولید می‌کند و گرمای اتلافی تولید شده از آن برای تامین انرژی حرارتی مفید مانند تهیه بخار یا آب گرم، گرمایش فضا، سرمایش، آب گرم خانگی و فرایند‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد

به گزارش برق نیوز:CHP فناوری است که با استفاده از طیف وسیعی از فناوری‌ها و سوخت ها، برق و انرژی حرارتی را با راندمان بالا تولید می‌کند. با تولید برق در محل، تلفات به حداقل می‌رسد و گرمایی که دراین حالت هدر می‌رود به بار‌های تاسیسات به شکل گرمایش فرآیند، بخار، آب گرم یا حتی آب سرد اعمال می‌شود. CHP می‌تواند در یک تأسیسات یا ساختمان منفرد قرار گیرد یا می‌تواند یک منبع انرژی، ریزشبکه، و/یا منبع شهری باشد که انرژی و انرژی حرارتی را برای چندین کاربر نهایی فراهم می‌کند. تجهیزات CHP می‌توانند با سایر فناوری‌های انرژی توزیع شده مانند فتوولتائیک خورشیدی PV و ذخیره انرژی جفت شوند.

CHP می‌تواند در یک ساختمان یا سازمان خاص قرار داشته باشد و یا اینکه یک یک منبع انرژی منطقه‌ای باشد. CHP به طور معمول در مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به برق و انرژی حرارتی وجود داشته باشد.
با بازیابی و استفاده مجدد از گرما و با دفع ضرر‌های توزیع، CHP می‌تواند در مقایسه با دیگر فناوری‌های معمولی مانند تولید برق و استفاده از دیگ بخار در محل که راندمان ۵۰ درصد دارد به راندمان بیش از ۸۰ درصد برسد.

دو مدل از رایج‌ترین پیکربندی‌های سیستم CHP عبارتند از:
توربین احتراق یا موتور برگشتی با واحد بازیابی گرما
دیگ بخار با توربین بخار

توربین احتراق یا موتور برگشتی با واحد بازیابی گرما

CHP چیست
توربین‌های احتراقی یا سیستم‌های CHP با موتور معکوس سوخت (گاز طبیعی، روغن یا بیوگاز) را برای فعال کردن ژنراتور‌ها به منظور تولید برق و استفاده از سیستم‌های بازیابی گرما برای جذب گرما از توربین یا موتور می‌سوزانند. این گرما معمولاً به صورت بخار یا آب گرم به انرژی گرمایی مفید تبدیل می‌شود.

دیگ بخار با توربین بخار
CHP چیست
در توربین‌های بخار، فرآیند با تولید بخار در دیگ شروع می‌شود. سپس از بخار برای چرخاندن یک توربین برای راه اندازی یک ژنراتور برای تولید برق استفاده می‌شود. بخار خروجی از توربین می‌تواند برای تولید انرژی گرمایی مفید استفاده شود. این سیستم‌ها می‌توانند از انواع سوخت‌ها مانند گاز طبیعی، نفت، زیست توده و زغال سنگ استفاده کنند.

سیستم‌های CHP بسته بندی شده
به طور فزاینده ای، سیستم‌های CHP "بسته بندی شده" - سیستم‌های CHP استاندارد، ساخته شده در کارخانه و آماده نصب - نیز در دسترس هستند. این سیستم‌ها می‌توانند تهیه و نصب CHP را ساده‌تر و سریع‌تر کنند.
CHP چیستفلوچارت CHP بسته بندی شده
سیستم‌های بسته بندی شده شامل یک محرک اصلی (یعنی موتور رفت و برگشتی، میکروتوربین یا پیل سوختی)، یک ژنراتور، تجهیزات بازیابی حرارت، تابلو برق، دستگاه‌های کنترل آلاینده‌ها و کنترل‌ها هستند که گاهی اوقات در یک محفظه تضعیف کننده صدا مقاوم در برابر آب و هوا بسته بندی می‌شوند. این سیستم‌ها را می‌توان به صورت تک واحدی یا ترکیبی برای تشکیل سیستم‌های بزرگتر نصب کرد. پیشنهادات محصول برای سیستم‌های بسته بندی شده روی اندازه‌های نسبتا کوچک (≤ ۵۰۰ کیلو وات) متمرکز شده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار