کد خبر: ۵۷۸۴۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۲ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
تداخل الکترومغناطیسی (EMI) چیست؟ اطمینان از اینکه مسیر‌های الکتریکی عاری از تداخل خارجی نگه داشته می‌شوند بسیار مهم است، زیرا کوچکترین اختلال می‌تواند باعث آسیب جدی به دستگاه یا دستگاه‌های نزدیک شود. در ادامه بیشتر به این مهم پرداخته می‌شود.

به گزارش برق نیوز:تداخل الکترومغناطیسی (EMI) چیست؟
تداخل الکترومغناطیسی (EMI) نویز یا تداخل ناخواسته در مسیر یا مدار الکتریکی است که توسط میدان الکترومغناطیسی (EMF) از یک منبع خارجی ایجاد می‌شود.
EMI که به عنوان تداخل فرکانس رادیویی نیز شناخته می‌شود، می‌تواند بر روی قطعات الکترونیکی تأثیر نامطلوب بگذارد، و باعث شود آن‌ها ضعیف عمل کنند، کار نکنند یا به طور کامل کار نکنند.
EMI در درجه اول توسط منابع طبیعی یا ساخته شده توسط انسان ایجاد می‌شود، اما محافظ الکترونیکی با کیفیت بالا، محافظ الکتریکی و اصلاح خطای مدرن می‌تواند تاثیر آن را کاهش دهد

محل رخ داد
محل اصلی تولید پدید EMI، خارج از تاسیسات است. با عبور جریان از سیم نول در برخی تجهیزات مانند دستگاه‌های کنترل دور موتور‌ها یا درایوها، لامپ‌های کم مصرف، یستم‌های مخابراتی، کامپیوتری و PLC، هارمونیک نویز و در نتیجه تداخل امواج الکترومغناطیسی (EMI) خ می‌دهد و با اتصال به بدنه، این آثار مخرب ه بدنه دستگاه تزریق می‌شود.
عامل ایجاد
بسیاری از تجهیزات از بدنه خود برای ایجاد. صفر (همبندی) استفاده می‌کنند که با عبور هارمونیک و ... از آن، عملکرد دستگاه چار اختلال می‌شود. پس پدیده EMI اساسا ً از عبور بخشی از جریان نول از اجزای ساختمان و بازگشت دوباره آن به. خنثی ترانسفورماتور ناشی می‌شود. از این رو درساختمان‌های مربوط به مراکز مخابرات، سیستم‌های جریان ضعیف، شبکه‌های. کامپیوتری و بیمارستان‌ها و... از سیستم TN-S به جای TN-C استفاده می‌شود

راهکار اصلی مقابله با پدیده EMI

  • برقگیر حفاظتی
  • فاصله مناسب بین هادی نزولی (پایین رو)
  • جدا کردن هادی‌های حفاظتی و خنثی.

چون یکی از عوامل تولید EMI صاعقه می‌باشد پس استفاده از برقگیر برای مقابله با آن موثر است
فاصله مناسب بین هادی نزولی
با توجه به اینکه هادی نزولی وظیفه انتقال صاعقه به زمین را دارد پس ریان بسیار شدیدی از آن عبور می‌کند، بنابراین جهت جلوگیری از تاثیر آن روی تجهیزات حساس باید فاصله گذاری مناسبی با تجهیزات داشته باشد. علاوه بر فاصله باید از چند هادی موازی به جای یک هادی به عنوان هادی نزولی استفاده شود و مسیر این هادی نیز کوتاه‌ترین مسیر ممکن باشد.
تامین فاصله مناسب بین هادی نزولی سیستم صاعقه گیر با کابل‌های شبکه توزیع نیرو، کابل‌های حامل سیگنال‌های الکترونیکی و کابل‌های شبکه کامپیوتر طبق توصیه سازندگان سیستم‌های صاعقه گیر.
جدا کردن هادی‌های حفاظتی و خنثی
در ساختمان‌هایی که از شبکه کامپیوتر و فناوری اطلاعات به صورت گسترده استفاده می‌شود، سیستم نیرو باید از نوع TN-S باشد و استفاده از سیستم نیروی TN-C در این گونه ساختمان‌ها مجاز نیست. با توجه به اینکه سیستم TN-S، ادی‌های حفاظتی و خنثی پس امکان ایجاد پدیده EMI وجود نداشته و چنین سیستمی برای ساختمان‌هایی با تجهیزات حساس الزامی است. یکی از مزایای اصلی سیستم TN-S و بخش سیستم TN-S سیستم TN-C-S نسبت به TN-C جلوگیری از تزریق هارمونیک، نویز و تداخل امواج الکترومغناطیسی به بدنه دستگاه است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار