به گزارش "برق نیوز" ایدهی جاه طلبانهی اتصال دو قارهی اروپا و آسیا با یک تونل دریایی اولین بار در سال ۱۸۶۰ میلادی از ذهن یک سلطان امپراطوری عثمانی گذشت، اما سلطان عبدالمجید فناوری و بودجهی لازم برای تحقق بخشیدن به چنین رویایی را نداشت.
در سال ۲۰۰۴، نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان، که بعدا شهردار استانبول شد، این طرح را با چند ایدهی اضافی دیگر مثل فرودگاه سوم، کانال موازی و پل سوم احیا کرد. این پروژههای جاهطلبانه، که مردم محلی به دلیل تخریب فضای سبز و از بین بردن خانهها، از آنها انتقاد میکنند، امسال باعث شعلهور شدن اعتراضات ضدحکومتی فراوان در سراسر ترکیه شد.
تونل ریلی ۱٫۳ کیلومتری که از زیر تنگهی بوسفور در عمق بیش از ۵۰ متری زمین که گفته میشود ضدزلزله است عبور میکند، آن هم در منطقهای که مستعد فعالیتهای زمینلرزهای قوی است، توجه شایانی را میطلبد. اردوغان امیدوار است که این تونل ترافیک را در استانبول تسهیل بکند، جایی که تعداد دو میلیون از ۱۵ میلیون جمعیت شهر هر روزه از دو پل پرازدحام تنگهی بوسفور رفت و آمد میکنند.
انتظار میرفت که ساخت تونل، چهار ساله به اتمام برسد، اما تعدادی کشفیات باستانشناسی عمده، به طور قابل ملاحظهای پیشرفت کار را کند کردند. حدود ۴۰ هزار شیئ از زیر خاک در آورده شد که محل دفن سی کشتی متعلق به روم شرقی (بیزانس) بود که یکی از بزرگترین ناوگانهای شناختهشدهی قرون وسطی را تشکیل میداد. مردم بسیار بیصبرانه منتظر افتتاح این پروژه بودند که نخستوزیرشان دو سال پیش در مورد آن گفته بود: "آنها (مهندسان ساخت تونل) اوایل گفتند که اشیای باستانشناسی در آنجا وجود دارد، بعد گفتند کوزههای سفالی هست، آیا این اشیاء مهمتر از مردم هستند؟”
حتی گرچه این تونل ریلی بینقارهای سهشنبه (۲۹ اکتبر ۲۰۱۳) افتتاح شد، از حالت عملیاتی فاصلهی فراوانی دارد، حقیقتی که احتمالا خشم بیشتری را در بین ساکنین محلی برمیانگیزد. تایفون قهرمان رئیس اتاق طراحان شهری استانبول در این باره گفت: "بخشی از این پروژه که خدمات ارائه میکند، بسیار محدود است. بخش عمدهی آن به بعد موکول شده است. جای تعجب دارد که چرا افتتاح آن اینقدر زود انجام میگیرد.”
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.