کد خبر: ۵۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۳
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز سند توسعه انرژی شانگهای توسط سرپرست نهاد ریاست جمهوری در اجلاس سران به امضا خواهد رسید، گفت: امروز همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از بند و کانال بادین آباد برای انتقال حجم قابل توجی آب به سد کانی سیب و سپس انتقال آن به دریاچه ارومیه، آخرین پروژه عمرانی و توسعه‌ای احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش برق نیوز، "علی اکبر محرابیان" صبح امروز، پنجشنبه در جریان افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب در استان آذربایجان غربی، با بیان اینکه تنش آبی یکی از مهم‌ترین معضلات شروع کار دولت سیزدهم بود، اظهار کرد: در موضوع برق نیز شاهد خاموشی‌های متعدد با جداول چندین ساعته برای هر منطقه بودیم از دو تا ۶ ساعت این خاموشی‌ها اعمال می‌شد و در عین حال مردم با معضل دیگری شامل خاموشی‌های خارج از جدول و برنامه روبرو بودند که زندگی شهروندان را مختل کرده بود و حتی تأمین برق بیمارستان‌های کشور را نیز به چالش کشیده بود.

وزیر نیرو در این زمینه یادآور شد: در دوران بحران کرونا، بیماران در بیمارستان‌های کشور باید با دستگاه تنفس مصنوعی یا وِنتیلاتور ادامه حیات می‌دادند و در بسیاری از بیمارستان‌ها امکان بستری شدن بیماران وجود نداشت و مردم دستگاه وِنتیلاتور خریداری و در منزل منصب می‌کردند تا بیمار آنان امکان ادامه حیات داشته باشد. با قطع برق مسائل و مصیب‌های زیادی را در آن دوران تجربه کردیم، اما خداروشکر با کار جهادی و باور داخلی شاهد بهبود شرایط بودیم.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: با این نگرش و اتکا به ظرفیت و توان داخلی پروژه‌هایی که سالیان سال خاک می‌خورد و با درصد پیشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده بود از سر گرفته شد و کاروان افتتاح‌ها استان به استان در حوزه‌های مختلف، آبرسانی، ساخت نیروگاه‌ها، شبکه‌های انتقال، راه‌سازی، بندرسازی و انوع و اقسام پروژه‌های زیر ساختی راه افتاد.

محرابیان گفت: در دولت سیزدهم از دیپلماسی حداکثر استفاده صورت گرفت به طوری که با همه کشور‌های همسو، همسایه و کشور‌هایی که برای ایران و ملت آن احترام و حق حاکمیت قائل بودند، ارتباط و دوستی برقرار شد و این امر با رشد و پیشرفت روابط در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه همراه شد.

وی یادآور شد: در سال‌های پایانی دولت دوازدهم یعنی در سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ به خوبی مشاهده شد که ایران به عنوان مهم‌ترین دارنده ذخایر جهان در موضوع انرژی در چه وضعیتی قرار گرفت. صادرات نفت به حداقل ممکن و در حد صفر رسید. در معادلات انرژی جهان ایران حذف شد و در بازار، سیاست‌گذاری، همایش‌ها، کنفرانس‌ها و پیمان‌های بین‌المللی حضور نداشت.

وزیر نیرو ابراز داشت: امروز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و معطل نگذاشتن پیشرفت کشور به نگاه و اجازه بیگانه، این فرصت به وجود آمد تا از دیپلماسی منطقی‌تر استفاده شود و نیز روز به روز روابط گسترش یافت، نقش جمهوری اسلامی به نقش واقعی خود نزدیک شد.

وی با بیان اینکه ایران در روابط بین‌الملل نقش مهمی را در سطح جهان ایفا می‌کند، ابراز داشت: این امر به دلیل وجود تمدن کهن، ظرفیت‌های انسانی، منابع غنی انسانی و طبیعی میسر شده است؛ ایران در حوزه منابع انسانی در قله جهان قرار دارد و منابع طبیعی آن تقریباً معادل ۵ برابر ظرفیت انسانی است.

محرابیان افزود: در پیمان شانگهای، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه پذیرفته شد، توسط بزرگترین کشور‌ها به آن خوش آمدگویی صورت گرفت. مهم‌ترین محور‌های پیمان شانگهای انرژی و امنیت بر پایه برقراری روابط صحیح و عادلانه است.

وی با بیان اینکه شانگهای بیش از نیمی از جمعیت جهان را شامل می‌شود، ابراز داشت: بزرگترین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان انرژی در پیمان شانگهای حضور دارند. ایران که روزی از معادلات انرژی جهان حذف شده بود در این اجلاس پس از ۱۶ جلسه مدیریتی و کارشناسی ۲۰ پیشنهاد را در میان سایر کشور‌ها با استفاده از ظرفیت تخصصی و اعتبار فنی متخصصان ایرانی ارائه داد.

محرابیان تصریح کرد: با جلسات متعدد ۱۹ پیشنهاد به طور کامل در سند آمد و در یک پیشنهاد فقط یک کشور (هند) مخالفت کرد و طبق آئین نامه مصوب این پیشنهاد نیز توصیب شده است. امروز سند توسعه انرژی شانگهای توسط سرپرست نهاد ریاست جمهوری در اجلاس سران به امضا خواهد رسید.

محرابیان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در نقطه تأثیرگذاری حداکثری در موضوع انرژی در شانگهای حاضر شد. به این امر استفاده صحیح از دیپلماسی گفته می‌شود؛ ما دیپلماسی را برای رشد و پیشرفت و رفاه ملت ایران می‌خواهیم. اینکه اجازه پیشرفت را در اختیار چند کشور متخاصم قرار دهیم این یعنی عقبگرد. آن دیپلماسی‌ای که باعث پیشرفت و عزت و برگشت مقام جمهوری اسلامی در جامعه جهانی به جایگاه واقعی خود شود مورد تأکید رئیس جمهور شهید بود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار