کد خبر: ۵۸۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۰ - ۰۹ تير ۱۴۰۳
مروری بر بازار برق در ۵ کشور مهم اروپایی مروری بر بازار‌های برق ۵ کشور مهم اروپایی نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی به واسطه استمرار بحران انرژی و افزایش ناترازی برق، این کشور‌ها ناگزیر نسبت به افزایش تعرفه با هدف کاهش مصرف اقدام کردند و در کنار آن برنامه‌ریزی ویژه‌ای را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در پیش گرفتند.

به گزارش برق نیوز، کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر و در پی جنگ روسیه و اوکراین و نیز افزایش شدید دما با مشکل جدی در تأمین سوخت و تولید انرژی برق مواجه شدند و با برنامه‌های متفاوتی تلاش کردند تا پایداری شبکه برق خود را حفظ کنند.

از جمله مهم‌ترین اقداماتی که این کشور‌ها در پیش گرفتند می‌توان به افزایش چندین برابری تعرفه در ساعات اوج بار مصرف و نیز افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی اشاره کرد.

به عنوان نمونه بررسی آمار و ارقام جهانی مرتبط با تعرفه برق در بازار برق انگلستان حکایت از آن دارد که متوسط قیمت روزانه برق در ماه می‌سال جاری در این کشور ۸۴ یورو بر مگاوات ساعت بوده که نسبت به ماه میلادی سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش افزایش قیمت سوخت و کاهش ظرفیت تولید نیروگاه‌های بادی از جمله عوامل اصلی افزایش قیمت در بازار برق انگلستان محسوب می‌شود.

مروری بر بازار برق کشور‌های اسپانیا و پرتغال نیز نشان می‌دهد این دو کشور در سال‌های گذشته تلاش فراوانی برای افزایش ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر داشته‌اند، اما با این وجود همچنان در حال تجربه روند افزایشی تعرفه برق در کشورشان هستند.

به طور تقریبی در پرتغال روزانه ۱۸ گیگاوات ساعت و در اسپانیا نیز ۱۸۰ گیگاوات ساعت برق خورشیدی تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود، اما این میزان برق خورشیدی پاسخگوی نیاز روزافزون برق در این دو کشور نیست.

بررسی‌های بیشتر گویای این است که در اسپانیا و پرتغال قیمت برق انعطاف نسبتاً بالایی دارد و به عنوان نمونه در برخی ساعات روز که ساعات کم باری محسوب می‌شود در کشور پرتغال قیمت برق به ۳ یورو بر مگاوات ساعات می‌رسد، اما در ساعات پرباری تا ۷۳ یورو بر مگاوات ساعات نیز افزایش می‌یابد.

افزایش قیمت در ساعات اوج بار و سرمایه‌گذاری ویژه روی انرژی‌های تجدیدپذیر البته همه سیاست اسپانیایی‌ها و پرتغالی‌ها برای مدیریت مصرف برق نیست و در سال گذشته در این دو کشور تعرفه کلی برق نیز به شدت افزایش یافت و در حالی که متوسط قیمت برق در بازار اسپانیا و پرتغال در ماه مِی سال جاری به ترتیب ۳۰ و ۳۱ یورو بر مگاوات ساعت به ثبت رسید، این تعرفه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب حدود ۱۲۲ و ۱۳۲ درصد افزایش داشت.

مستند به اطلاعات پایگاه اینترنتی «Nord Pool | Day-ahead prices» در ماه می‌۲۰۲۴، انرژی خورشیدی منبع اصلی تولید برق در اسپانیا بوده است و تولید برق خورشیدی در این ماه در اسپانیا ۲۷ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۳ برای اولین بار، سهم منابع تجدیدپذیر در تولید برق اسپانیا از ۵۰ درصد فراتر رفته است.

بررسی بازار برق آلمان نیز نشان می‌دهد کمترین قیمت متوسط روزانه برق در این کشور برابر ۲ یورو بر مگاوات ساعت مربوط به روز یکشنبه دوازدهم ماه می‌است که در این روز ۳۸۲ گیگاوات ساعت از طریق منابع خورشیدی تولید شد و همین موضوع سبب شد بازار آلمان شاهد قیمت‌های منفی برق نیز باشد.

این در حالی است که حداکثر متوسط قیمت روزانه در بازار آلمان در روز دوشنبه بیست و هفتم ماه می‌به میزان ۱۰۷ یورو بر مگاوات ساعت ثبت شد و نیز متوسط قیمت در این ماه در کشور آلمان ۶۷ یورو بر مگاوات ساعت بود که نسبت به ماه پیش ۸ درصد افزایش داشت.

نکته جالب اینکه در پنج ماهِ اول سال ۲۰۲۴ شصت و سه درصد از کل برق تولیدی در آلمان از طریق منابع تجدیدپذیر تأمین شده و قیمت بازار عمده فروشی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در کشور ایتالیا نیز شرایط نسبتاً مشابهی با سایر کشور‌های مورد اشاره در این گزارش در جریان است و آن طور که اپراتور بازار برق ایتالیا گزارش داد متوسط قیمت برق در بازار ایتالیا در ماه مِی، ۹۴ یورو بر مگاوات ساعت بود که نسبت به ماه میلادی قبل افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین حداکثر قیمت متوسط روزانه برق ایتالیا در روز سه شنبه بیست و هشتم ماه می‌برابر ۱۱۸ یورو بر مگاوات ساعت ثبت شد و این در حالی است که حداقل متوسطِ قیمت روزانه در روز یکشنبه پنجم همین ماه برابر ۶۷ یورو بر مگاوات ساعت بوده است.

مستند به این گزارش، امروزه مدیریت مصرف بر روی دو محور ابزار قیمتی و نیز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر به یکی از رویکرد‌های اصلی کشور‌های توسعه یافته برای جبران ناترازی تبدیل شده است و آن‌ها از این مسیر تلاش می‌کنند تا با کمترین هزینه‌ها بیشترین راندمان و خروجی را در بخش‌های مصرف‌کننده برق ایجاد کنند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار