کد خبر: ۵۸۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۵۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۳
سخنگوی صنعت برق در خصوص میزان تقاضای مصرف برق در کشور گفت: برطبق آمار‌های سال‌های گذشته انتظار داریم که میزان مصرف برق ٤ درصد افزایش یابد، اما در تابستان امسال میزان تقاضای مصرف برق بیش از ٨ درصد افزایش یافته و این رشد نامتعارف است.
رشد نامتعارف مصرف برق در تابستان امسال

به گزارش برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی اذعان داشت: با توجه به اینکه مصرف برق کشور از ٦٨٠٠٠ مگاوات در سال گذشته و درهمین روز‌ها به رقم ٧٣٦٠٠ مگاوات در تیر ماه جاری رسیده که نشان می‌دهد عملا دچار ناترازی هستیم.

وی در خصوص طرح مدیریت بار در صنایع گفت: صنایع به سه دسته تقسیم شده اند که در این قالب، صنایع کوچک ٩٠ درصد مشترکین صنعتی ما را تشکیل می‌دهند که هیچگونه محدودیتی برای تامین برق آن‌ها وجود ندارد با این وجود باید با رعایت مدیریت مصرف به ویژه در بین ساعات ١٣ تا ١٨ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته باشند.

وی ادامه داد: با هماهنگی و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی، صنایع متوسط و بزرگ با تغییر روز تعطیل به روز‌های عادی وسط هفته و نیز انتقال مصارف بخش‌های انعطاف پذیر به ساعت‌های غیراوج بار، در این طرح مشارکت مطلوبی داشته اند.

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: ٢٠ شهرک صنعتی در کشور بسیار بزرگ و پرمصرف هستند به طوری که ٢٠٠ تا ٣٠٠ مگاوات مصرف برق دارند، بنابراین برای مدیریت ناترازی، این صنایع با جابه جایی روز تعطیل با یک روز در وسط هفته، با صنعت برق برای تامین برق پایدار همکاری می‌کنند.

رجبی مشهدی یادآور شد: حدود ٧٠٠ واحد صنعتی در کشور در رده صنایع انرژی بر و بزرگ قرار می‌گیرند که براساس ماده ٤ قانون مانع زدایی، این صنایع مکلف به احداث نیروگاه به میزان حداقل ١٠ هزار مگاوات هستند که هزار مگاوات از این مقدار را نیروگاه‌های تجدیدپذیر تشکیل می‌دهند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: تا این لحظه حدود ١٦٠٠ مگاوات به تولید برق کشور از طریق نیروگاه‌های احداثی بخش صنایع اضافه شده است.

رجبی مشهدی در عین حال منطقه تهران با ٣ استان تهران، البرز و قم را با بیشترین مصرف برق و استان‌های شمالی را با کمترین میزان مصرف برق عنوان کرد و در همین زمینه خاطرنشان ساخت: مصرف برق استان مازندران منعطف بوده و متناسب با شرایط جوی نوسان دارد. به طوری که مصرف ٥ هزار مگاواتی این استان با بارش باران به ٢ هزار مگاوات کاهش می‌یابد بنابراین حدود ٣ هزار مگاوات از مصرف برق استان‌های مازندران و گلستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است.

مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وجود حدود ١٠ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق گفت: باید مصارف بخش‌های انعطاف پذیر را به ساعات غیراوج بار منتقل کنیم. در این زمینه مصارف صنایع و ادارات را با کاهش یا تغییر ساعت کار می‌توان مدیریت کرد.

رجبی مشهدی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه برق بخش‌های مختلف را تاکنون با وجود ناترازی با موفقیت تامین کردیم و توانستیم انرژی پایدار داشته باشیم.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۲
0
1
آنچه نامتعارف بوده، عدم رشد تولید بوه خاطر شروع نشدن احداث نیروگاه های جدید در دولت سیزدهم، عدم تحقق وعده احداث 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی، خروج واحدهای نیروگاهی به دلیل مشکلات مالی و ... بوده! وگرنه مصرف همیشه رشد متعارفی داشته و از قبل هم قابل پیش بینی بوده.
رجبیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
مدیرعامل ارجمتد توانیر
یکی از اساسی ترین چالش های صنعت برق تلفات است آنهم در صنایع و یکی از مهمترین کارهایی که میتواند این چالش را از سر راه برق کشور بردارد بهینه سازی است.
در صنایع کشور بخصوص صنایع کوچک و متوسط (زیر یک مگاوات) مشکلات زیادی وجود دارد که اگر به آن رسیدگی نگردد روزی گریبان صاحب و مدیر آن صنعت را خواهد گرفت که نتیجه ی عدم رسیدگی امروز خواهد بود و بدتر از آن ایجاد ناترازی در عرضه و تفاضا است که با فرهنگ سازی و بهینه سازی میتوان به آن رسیدگی نمود.
لطفا به این هشدار توجه فرمایید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار