کد خبر: ۵۸۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۰ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
مدیرعامل شرکت توانیر گفت: چالش‌های تامین برق پایدار در دوران گذار انرژی یکی از ١٠ اولویت اصلی برنامه‌های توسعه‌ای کشور است که تدارکات خاصی برای آن پیش بینی شده است.

به گزارش برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی در سومین نشست مشترک مجمع قدرت بخش ایران IEEE و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اعلام این مطلب افزود: در حال حاضر و باتوجه به ناترازی‌ها برای برون رفت از این شرایط دشوار باید اقداماتی همچون استفاده و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر‌ها را مدنظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه نیروگاه‌های خورشیدی باید به سرعت در مدار تولید قرار گیرد، چرا که بیشترین میزان تولید این نیروگاه‌ها زمانی است که ما بیشترین ناترازی را داریم که به این طریق می‌توان ناترازی موجود را کنترل کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این که وزارت نیرو هم در خصوص تجدید پذیر‌ها اقدامات موثری از جمله راه اندازی تابلوی سبز انجام داده است، گفت: هرچند سهم این تابلو در حال حاضر اندک است، اما می‌تواند هم به سرعت به رفع ناترازی و هم به تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی کمک کند.

رجبی مشهدی در ادامه با اشاره به این که کل درآمد شرکت توانیر از فروش برق به حوزه کشاورزی به حدود ٢ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود، از تعرفه برق کشاورزی به عنوان نازلترین تعرفه یاد کرد و خاطرنشان ساخت: تعرفه‌ای که صنعت برق بابت تامین برق کشاورزی دریافت می‌کند در حقیقت نزدیک به رایگان محسوب می‌شود که حتی شاید جوابگوی هزینه قطع و وصل برق آن هم نباشد، این در حالی است که حدود ١٤ درصد برق کشور در این بخش مصرف می‌شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال اگر کشاورزان بتوانند ١٥ درصد از برق چاه‌های کشاورزی خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تولید کنند، از برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند بود.

وی اضافه کرد: با توجه به زمین مناسبی که در این زمینه در اختیار کشاورزان است استفاده از انرژی خورشیدی خیلی موثر بوده که امیدواریم استفاده از انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی هرچه سریعتر توسعه پیدا کرده تا بتوانیم از این ظرفیت به نحو مطلوب و اثربخش استفاده کنیم.

انرژی‌های تجدید پذیر نقش موثری در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی دارند

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران مهدی مقیم زاده گفت: در حال حاضر باتوجه به ناترازی که در شبکه برق شاهدیم، نیاز مصرف سال گذشته ۷۳۵۰۰ مگاوات بوده است و توانستیم ۶۱۰۰۰ مگاوات را از مدیریت مصرف که در درگاه‌های مختلف هماهنگ شده بود جبران کرده و از پیک تابستان سال گذشته عبور کنیم.

وی ادامه داد: این میزان مدیریت مصرف (۱۲۰۰۰ مگاوات) که در سال گذشته انجام شد، تبعات خاصی را به همراه داشت. باتوجه به شرایطی که هم اکنون برروی بحث انرژی شرایط اقلیمی کشور حاکم است و طبق اعلامی شرکت گاز که نیاز سوخت گاز برای نیروگاه‌ها رو به افزایش است، لازم است که حتما سبد انرژی تغییر کند.

ایشان افزود: شاید تا سالیان گذشته وضعیت اینطور بود و ذهنیت براین حاکم بود که میزان سرمایه گذاری در بخش نیروگاه‌های فسیلی خیلی پایین است و این به دلیل در دسترس بودن این نیروگاه‌ها بود، ولیکن شرایط تغییر کرده و لازم است که به سمت انرژی‌های نو گام بر داریم.

مقیم زاده گفت: شروع خوبی را بر‌ای انرژی‌های تجدیدپذیر در این دولت شاهد بودیم به گونه‌ای که ۱۰۰۰۰ مگاوات برنامه ریزی اولیه انجام شد و برنامه ریزی‌هایی ۱۴۰۰ به ظرفیت تولید ۱۴۰۰ مگاواتی برای در سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است که امیدواریم با استفاده از انرژی‌های نو بتوانیم کمک قابل توجهی در صرفه جویی سوخت‌های فسیلی را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سوختی را که در نیروگاه‌ها مصرف می‌کنیم شاید جوابگوی نیاز مصرف شبکه نباشد و این امر هم خود انگیزه‌ای برای گام برداشتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران ادامه داد: انرژی تجدید پذیر با توجه به مشخصاتی که از نظر فنی دارد حتما یکسری مشکلات را برای شبکه ما ایجاد خواهد کرد، بایستی بر روی این موضوعات تمرکز کنیم و مطالعات دقیقی را انجام دهیم. با توجه به ضریب نفوذپذیری نیروگاه‌ها بایستی بتوانیم پاسخگوی مسایل فنی شبکه باشیم. از جمله این مسائل که در شبکه وجود دارد اینرسی این واحد هاست که صفر می‌باشد و قاعدتا بر روی شبکه ما تبعات منفی به همراه خواهد داشت پس بایستی از اکنون مسائل این چنینی را مد نظر قرار دهیم و راهکار‌هایی را برای برطرف کردن آن در نظر بگیریم.

گفتنی است، سومین نشست مشترک مجمع قدرت بخش ایران IEEE و شرکت مدیریت شبکه برق ایران صبح امروز با حضور مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران «مهدی مقیم زاده»، مدیرعامل توانیر مصطفی رجبی مشهدی، جمعی از معاونین و مدیران ارشد شرکت و نیز جمعی از اساتید و دانشگاهیان در سالن شهید احمدیان شرکت مدیریت شبکه برق ایران برگزار شد. دراین نشست مشترک چالش‌های تامین برق پایدار در دوران گذار انرژی و اقتصاد برق و اصلاحات ساختاری برای گذار انرژی مورد سخرانی و بحث قرار گرفتند.

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
1
5
باید به قاضی زاده عنوان افتخاری امین الضرب صنعت برق داد. ماشاالله به این ممارست، داره ۳۰ سال دوم خدمت پر میکنه
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
3
5
عکس جالبی کار کردی برق نیوز
خیلی گویاست
داره داد میزنه که اونهایی هیچی حالیشون نیست در مرکز هستن و زمام امور رو در دست دارن
و کسی مثل دکتر قاضی زاده با اون تجارب و اندیشه و سواد در کنار و در حاشیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
والا هرکس دیگه ای هم بود، بعد از نیم قرن کوله باری از تجربه داشت. ولی جالبه هنوز ذهن این بابا تو بخشی نگری گیر کرده و دنبال تیم سازی خودش هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
جناب قاضی زاده باید دیگه الان تو خونه‌اش باشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
باتوجه به شرایط جغرافیایی ایران میتوان بهره ی فراوانی ازجهت تولیدانرژ های پاک بردوحتی صادرکرد.
توانیری دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
1
3
اقای دکتر رجبی درین ۳ سال گذشته ۳۰۰ بار سخنرانی کردی ولو یکبار به ضرورت رعایت استانداردهای مصوب توانیر در زمینه نگهداری و بهره برداری از تجهیزات صنعت برق نکردی..!!! نکنه عمدی اشاره نمیکنی.!! ای کلک...! استانداردهایی که حاصل تلاش و زحمت ۲۵۰۰ مهندس خبره صنعت برقه...شابد هم اصلا از وجودشون خبر ندادی..!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
برای توسعه تجدپذیرها پیشنهاد می کنم توانیر یا مپنا برای متقاضیان نیروگاه های خورشیدی با وام کم بهره ۵ ساله نصب نماید
مدیر پایگاه مپنا خودش دنبال وامه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
1
0
من نمیدونم ونمیفهمم دولت دولت خدمت وانقلابی بعد معاون وزیر ومدیرعامل توانیر وشرکت های برق منطقه ای اصلاح طلب؟!بده ودوستان دارند منظور چیه؟!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار