کد خبر: ۵۸۳۹۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۳۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۳
با نگاهی کوتاه و گذرا به مصوبات شورای عالی انرژی و هیئت وزیران می‌توان به اهمیت مدیریت مصرف برق در بخش اداری پی برد، «الصاق برچسب انرژی ساختمان»، «تغییر ساعت کار» و «انرژی تجدیدپذیر»؛ ۳ رویکرد برای بهینه‌سازی مصرف برق ادارات که هر کدام در جای خود نقشی به سزا در کاهش مصرف برق دارند.

به گزارش برق نیوز، بهینه‌سازی مصرف برق و مدیریت مصرف همواره یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های کشور مخصوصا در زمان اوج بار بوده است، این موضوع در بخش اداری پررنگ‌تر نیز می‌شود، البته با مصوبات و ابلاغیه‌های صادر شده، تا میزان زیادی نیز رضایت عمومی و هم کاهش مصرف برق در طول سنوات اجرای مصوبات و ابلاغیه‌ها محقق شده است.

بر همین اساس بنا بر مصوبه هیئت وزیران تمامی دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های عمومی غیردولتی موظفند نسبت به کاهش مصرف برق در ساعات اداری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به مصرف دوره مشابه سال گذشته و در ساعات غیراداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی اقدام کنند. باید گفت این مصوبه در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ به تصویب رسید.

پس از مصوبه کاهش برق در ساعات اداری، مصوبه دیگری برای تغییر آغاز به کار و خاتمه تمامی دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها و ... از پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه هر سال از ساعت ۶:۰۰ تا ۱۳:۰۰ و لزوم خاموش کردن دستگاه‌های سرمایشی از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار ابلاغ شد.

مصوبه شورای عالی انرژی و سهم ۲۰ درصدی تجدیدپذیر‌ها در سبد مصرف اردارات

سال ۱۴۰۲ بود که شورای عالی انرژی مصوبه‌ای را مبنی بر تامین سالانه ۵ درصد مصرف همه دستگاه‌های اجرایی تا رسیدن به سهم ۲۰ درصدی از انرژی‌های تجدیدپذیر (از سال جاری ۵ درصد آن لحاظ شد) را ابلاغ کرد. این ابلاغیه تازه‌ترین طرح برای مدیریت مصرف برق در بخش اداری بود. نتایج اجرای این مصوبات ۸۷ درصد میزان رضایت عمومی بسیار مثبت از اصلاح ساعت کاری اداره‌ها بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در بهمن ۱۴۰۲ را به همراه داشته است.

از سوی دیگر بنا بر اعلام شرکت توانیر در پی اجرای مصوبات هیئت وزیران و شورای عالی انرژی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۵۰ مگاوات کاهش مصرف برق را در ساعات اوج بار تجربه کردیم. در این بین برای سال جاری نیز ۱۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق در ساعات اوج بار هدف گذاری شده است.

به گفته کارشناسان احداث نیروگاه هزار مگاواتی خورشیدی با مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی و تخصیص اعتبار متناسب با سهم هر دستگاه، توسط وزارت نیرو به نمایندگی از تمامی دستگاه‌های اجرایی در محدوده تهران و قزوین از جمله راهکار‌های ادامه مسیر کاهش مصرف برق در بخش اداری است. همچنین گنجاندن شاخص ارزیابی میزان مصرف انرژی اداره‌ها در جشنواره شهید رجایی با هدف تمرکز بر مصرف بهینه برق و انرژی دیگر اقداماتی است که می‌توان در راستای مدیریت مصرف برق در بخش اداری از آن بهره‌مند شد.

اهمیت الصاق برچسب انرژی ساختمان

در این میان عایق‌بندی ساختمان‌ها و استفاده از تجهیزات با بهره‌وری مناسب (به ویژه در بخش تامین سرمایش و گرمایش) طی یک برنامه ۵ ساله با اولویت بخشی به مناطق گرمسیر کشور هم یکی دیگر از راهکار‌های کاهش مصرف برق در ادارات است. حتی وزارت نیرو هم آمادگی خود را برای ممیزی این بخش با الصاق برچسب انرژی ساختمان اعلام کرده است.

پس امید است با مدیریت مصرف برق در بخش اداری و با تحقق کاهش مصرف ۱۵۰۰ مگاوات در ساعات اوج بار پایداری هرچه بیشتر برق صورت گیرد. از طرفی با این مهم شعار سال که جهش تولید، با مشارکت مردم است، محقق خواهد شد و موتور تولید روشن می‌ماند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار