کد خبر: ۵۷۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۴۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تفاهم‌نامه همکاری مشترک فی مابین دفتر امور زنان و خانواده وزارت نیرو و دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی در راستای ارتقای سطح فرهنگ و اصلاح سبک زندگی جوامع روستایی و عشایری با مدیریت بهینه مصرف آب و برق منعقد شد.

به گزارش برق نیوز، این تفاهم‌نامه به امضای "سمیه خداپرست" مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده به عنوان نماینده وزارت نیرو و "مریم طهماسبی" مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی وعشایری به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی رسید.

جریان‌سازی و ترویج فرهنگ بهینه‌سازی مصرف آب و برق در جامعه با محوریت زنان و خانواده، افزایش مشارکت بانوان و خانواده‌ها در عرصه مدیریت مصرف بهینه آب و برق، ارتقای دانش، مهارت و توانمندی‌های بانوان و خانواده‌ها در عرصه‌های آب، برق و انرژی، مشارکت بانوان در آموزش و اطلاع‌رسانی مدیریت بهینه آب و برق و صیانت از منابع حیاتی آب و انرژی از جمله اهداف پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه همکاری است.

زنان می‌توانند نقطه شروع اصلاح مدیریت مصرف انرژی باشند

سمیه خداپرست، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده در این رابطه گفت: امنیت پایدار انرژی امروز برای همه جوامع و حکومت‌ها ضروری است و موضوع بهینه‌سازی که در سال‌های گذشته مغفول مانده بود، باید دوباره در اولویت قرار گیرد؛ در حال حاضر در کشور با رشد مصرف انرژی روبه‌رو هستیم و افزایش تولید نیز، جوابگوی این مصرف بی رویه نیست.

وی با بیان اینکه ارزش واقعی انرژی در کشور برای مصرف‌کنندگان مشخص نیست، اظهار داشت: در این مقوله، نقش فرهنگ بیشترین تاثیر را در روند رو به رشد مصرف دارد؛ باید مصرف‌کنندگان انرژی بدانند که انرژی سرانجام تمام خواهد شد و در این راستا آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ناشی از شدت مصرف انرژی باید تبیین شود.

به گفته وی؛ پیامد‌های سوء مصرف‌گرایی علاوه بر تبعات منفی بر همه اقشار مردم، نظام اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه را نیز در برمی‌گیرد. مصرف‌گرایی در هر جامعه‌ای به شکل بی‌رویه، یک آسیب اجتماعی است که نیازمند شناخت علمی، واکاوی دلایل و سپس درمان اساسی آن است.
خداپرست با بیان اینکه فرهنگ اثر نفوذپذیر و تغییر دهنده‌‎ای بر رفتار مصرف کننده‌ها دارد، اظهار کرد: فرهنگ، حافظه جمعی مصرف کننده‌ها محسوب می‌شود. آداب و رسوم، ارزش‌ها، هنجار‌ها و سنت بر شیوه مصرف تاثیر می‌گذارد.

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده تصریح کرد: نقش بانوان در مدیریت مصرف انرژی، دارای جایگاه ویژه‌ای است، چرا که این زنان هستند که با دارا بودن نقش‌های مختلف در اجتماع و خانواده می‌توانند نقطه شروع اصلاح مدیریت مصرف انرژی باشند و با طرح الگوی مناسب و ایجاد زیر بنای فرهنگ مصرف بهینه در مصارف خانگی الگویی فراگیر را در جامعه شکل دهند.

وی خاطرنشان کرد: زنان تاثیرگذاری عمیقی در برنامه‌های کلان در حوزه انرژی دارند، از این رو با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی زنان به عنوان مدیران آب، غذا و انرژی در خانواده می‌توان اصلاح الگوی مصرف در جامعه را از طریق زنان و خانواده امکانپذیر کرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار