در یک موتور خاص دیگر از پدیده هیستریزیس برای تولید گشتاور مکانیکی استفاده می شود.روتور موتور هیستریزیس یک استوانه صاف از یک ماده مغناطیسی است که هیچ گونه دندانه , پیش آمدگی , یا سیم پیچی ندارد.استاتور موتور می تواند تکفاز یا سه فاز باشد, باید یک خازن دائمی همراه با یک سیم پیچی کمکی به کار برده شود تا حتی المقدور میدان مغناطیسی همواری تولید کند, این کار تلفات موتور را به شدت کم می کند.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز :
در یک موتور خاص دیگر از پدیده هیستریزیس برای تولید گشتاور مکانیکی استفاده میشود. روتور موتور هیستریزیس یک استوانه صاف از یک ماده مغناطیسی است که هیچ گونه دندانه، پیش آمدگی، یا سیم پیچی ندارد. استاتور موتور میتواند تکفاز یا سه فاز باشد، باید یک خازن دائمی همراه با یک سیم پیچی کمکی به کار برده شود تا حتی المقدور میدان مغناطیسی همواری تولید کند، این کار تلفات موتور را به شدت کم میکند.
اساس کار موتور هیسترزیس:
اساس کار موتور هیسترزیس:
وقتی یک جریان سه فاز (یا تکفاز با سیم پیچی کمکی) به استاتور موتور اعمال میشود، یک میدان مغناطیسی دوار در داخل ماشین ایجاد میشود. این میدان دوار فلز روتور را مغناطیس کرده، قطبهایی در آن ایجاد میکند.
وقتی موتور با سرعتی کمتر از سرعت سنکرون کار میکند، درون آن دو منبع گشتاور وجود دارد. بیشتر گشتاور در اثر هیستریزیس تولید میشود. وقتی که میدان مغناطیسی استاتور سطح روتور را جارو میکند، شار روتور نمیتواند دقیقا آن را تعقیب کند، چون فلز روتور تلف هیستریزیس زیادی دارد. هر چه تلف هیستریزیس ذاتی مادهی روتور بیشتر باشد، زاویه تاخیر میدان مغناطیسی روتور نسبت میدان مغناطیسی استاتور بیشتر میشود. چون میدان مغناطیسی روتور و استاتور در زوایای متفاوتی قرار دارند، در موتور یک گشتاور غیر صفر تولید میشود. علاوه بر ان میدان مغناطیسی استاتور در روتور جریان گردابی تولید میکند، واین جریانهای گردابی نیز میدان مغناطیسی خودشان را ایجاد میکنند، و گشتاور روتور بیشتر میشود. هر چه حرکت نسبی بین روتور ومیدان مغناطیسی استاتور بیشتر باشد، جریانهای گردابی و گشتاور ناشی از آن بزرگترند.
وقتی موتور به سرعت سنکرون میرسد، شار استاتور و روتور دیگر نسبت به هم حرکت نمیکنند و روتور مثل یک مغناطیس دائم عمل میکند. در این هنگام گشتاور تولیدشده در موتور با زاویه بین میدانهای روتور و استاتور متناسب است، به شرطی که این زاویه از یک زاویه ماکزیمم تعیین شده توسط پس ماند روتور کوجکتر باشد.
چون مقدار پس ماند در یک روتور خاص، تنها تابعی از چگالی شار استاتور و مادهی تشکیل دهندهی روتور است، گشتاور پس ماند موتور در تمام سرعتهای از صفر تا nsync تقریبا ثابت است. گشتاور جریان گردابی کم و بیش ب. لغزش موتور متناسب است. این واقعیت در رسم شکل مشخصهی گشتاور – سرعت موتور به حساب آورده شده اند.
چون گشتاور موتور هیستریزیس در تمام سرعتهای کمتر از سنکرون، از ماکزیمم گشتاور سنکرون اش بیشتر است، این موتور میتواند هر باری را که در کار عادی قادر به گرداندن آن است، راه اندازی کند.
در موتور هیستریزیس میتوان از ساختمان استاتور قطب – سایه دار استفاده کرد تا یک موتور سنکرون کوچک کم-توان خود – راه انداز به دست آید.
این موتور معولا به عنوان مکانیزم گردانندهی ساعتهای الکتریکی به کار میرود. در نتیجه ساعت الکتریکی با فرکانس سیستم قدرت همزمان شده، درست همان دقت (یا عدم دقت) فرکانس سیستم قدرتی را که به آن متصل است پیدا میکند.
خصوصیات موتور هیسترزیس:
این موتور در محدوده چند میلی وات ساخته میشود یا ۱/۷ اسب بخار. دارای گشتاور راه اندازی است. برای تغییر جهت چرخش باید از طریق تغییر قطبهای استاتور عمل کرد. جریان راه اندازی آن کم است.
لینک کوتاه
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.