کد خبر: ۵۰۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱:۵۹ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
آشنایی با اصطلاحات طراحی روشنایی سیستم روشنایی مطلوب در اماکن مختلف مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی از عوامل مهم و تاثیرگذار می‌باشد. در نظر گرفتن پارامترهایی، چون نوع منبع روشنایی، نوع طیف نوری، شدت روشنایی، رنگ و همچنین اینکه طراحی روشنایی برای چه مکانی انجام می‌شود در مشخص کردن روشنایی مطلوب تعیین کننده می‌باشد. در ادامه با برخی از اصطلاحات مهم این بحث اشنا می شویم.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،

شدت نور: نیروی تابیده شده از سمت یک منبع نور در یک جهت معین

شار نوری: کل نور خارج شده از منبع نور در تمامی جهات شار نوری نامیده می‌شود و واحد اندازه گیری آن لومن است.

شدت روشنایی: شدت روشنایی مقدار شار نوری است که از منبع نور (چراغ یا لامپ) به واحد سطح (یک متر مربع) می‌رسد و واحد آن لوکس میباشد.
آشنایی با اصطلاحات طراحی روشنایی
بازده نوری: به نسبت شار نوری به توان مصرفی لامپ گفته می‌شود و واحد آن لومن بر باد است و هرچه این عدد بزرگتر باشد نشان دهنده این است که لامپ با مصرف کمتر انرژی نور بیشتری می‌دهد.

اثر فانتوم:
اثر فانتوم که به آن اثر شبح نیز گفته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که تغییری در درک شکل و موقعیت‌های مکانی اشیا ایجاد گردد این پدیده در اثر تحریک نوری در ترکیب با حرکات سریع چشم‌های ناظر در یک محیط ساکن ایجاد میشود. مشابه اثر استروبوسکوپی اثر فانتوم نیز در دامنه‌های فرکانسی مشابه رخ می‌دهد.

اثر استروبوسکوپی:
هرگاه دو پدیده با فرکانس مختلف در مقابل چشم قرار بگیرند این باعث می‌شود که چشم ان جسم را با فرکانس تفاضلی ببیند که این مورد بسیار خطرناکی در محیط‌های صنعتی در مورد تجهیزات چرخانه است که در مواردی که فرکانس تفاضلی برابر با صفر می‌گردد جسم چرخان ساکن به نظر می‌رسد که البته این مشکل را حل نیز دارد.

ضریب انعکاس:
نسبت نور منعکس شده از یک سطح به کل نور تابیده شده به ان سطح را ضریب انعکاس گویند. ضریب انعکاس فاکتور مهمی در در روشنایی می‌باشد که خیلی از طراحان به آن توجه نمی‌کنند و درصد‌های متعارف ۲۰، ۸۰، ۵۰ در صورتی که ضریب انعکاس باید بر اساس جدول نازک کاری انتخاب شود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار