کد خبر: ۳۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
جلسه مشترک نمایندگان کمیته DG سندیکای صنعت برق ایران با معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر اردیبهشت سال جاری با دستور کار بررسی مشکلات شرکت‌های فعال در تولید پراکنده در محل شرکت توانیر برگزار شد.

به گزارش برق نیوز، جلسه مشترک نمایندگان کمیته DG سندیکای صنعت برق ایران با معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر دوم اردیبهشت سال جاری با دستور کار بررسی مشکلات شرکت‌های فعال در تولید پراکنده در محل شرکت توانیر برگزار شد.

در ابتدای جلسه این نکته از طرف نمایندگان سندیکا مورد تاکید قرار گرفت که افزایش هزینه‌های بهره‌برداری در سال جاری در پی افزایش قیمت ارز منجر به کاهش شدید سودآوری تولید شده است، بطوریکه برخی از شرکت‌ها برای پرداخت بدهی خود به بانک‌ها دچار مشکل شده‌اند و این موضوع طرح‌های نیروگاهی را از توجیه اقتصادی خارج کرده است. از طرف دیگر عدم پرداخت پول گاز نیروگاه‌های خودتامین، منجر به قطع گاز این نیروگاه‌ها شده است.

در ادامه عنوان شد که کاهش زمان خرید برق از ۱۲ ماه به ۴ ماه در نیروگاه‌هایی که قرارداد ۵ ساله آن‌ها به اتمام رسیده است، مشکلات فراوانی از قبیل: کاهش شدید سودآوری و عدم توجیه پذیری اقتصادی طرح و همچنین عدم امکان استخدام نیروی فنی برای بهره برداری از نیروگاه طی ۴ ماه پیک را ایجاد کرده است.

عدم پرداخت آمادگی در دوره سه ماهه زمستان به نیروگاه‌هایی که در سال‌های گذشته بعلت بدهی گاز (که تعهد پرداخت آن برعهده شرکت توانیر بوده است) گازشان قطع شده است، به عنوان یکی دیگر از مشکلاتی مطرح شد که شرکت‌ها با آن مواجه هستند.

بعد از احصاء و بیان مشکلات فوق، پیشنهادات سندیکا جهت حل آن‌ها مورد طرح و بررسی قرار گرفت و تصریح شد که قرارداد‌های موجود در حوزه تولید پراکنده با وجود امکان تعدیل‌پذیر‌تر شدن آن، خواسته‌های بخش خصوصی را برآورده نمی‌کنند و بر ضرورت اصلاح تیپ قرارداد‌های تولید پراکنده تاکید شد.

در ادامه جلسه نمایندگان توانیر با اشاره به مکاتبات توانیر و بانک مرکزی در مورد اعلام نرخ ارز بر اساس ETS قول دادند تا پس از دریافت پاسخ و دسترسی‌های مورد نیاز از طرف بانک مرکزی نسبت به تعدیل نرخ پرداختی به نیروگاه‌داران اقدام شود.

در پایان با موافقت حاضران جلسه مقرر شد با برگزاری جلسه مشترک فیمابین تشکل‌های فعال در حوزه DG یک صدایی و هماهنگی بیشتری در فعالان بخش خصوصی جهت پیگیری مطالبات صورت گیرد و پیشنهادات کامل و همه جانبه‌ای از طرف بخش خصوصی جهت طرح در جلسه آینده با معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر تدوین و ارائه شود. همچنین بر لزوم افزایش هماهنگی‌ها فیما بین وزارت نیرو و وزارت نفت جهت جلوگیری از قطع گاز نیروگاه‌های DG پس از تایید توانیر تاکید شد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
0
0
با سلام سال 93 که با همه کمبودها شروع به کار کردیم انقدر قول و قرارها بهمون دادن از طرف سازمانهای مختلف به خصوص اداره برق استانی همدان که در روز افتتاحیه با حضور استاندار همگی با افتخار خودشون رو متولی امر نشون میدادند اما هر چه گذشت دستورات و قوانینی وضع شد که تولید پراکنده رو ریشه کن بکنن . از منع واردات ژنراتورهای دست دوم به دلایل غیر کارشناسی در پاییز 94 تا عدم پرداخت وام پیش پرداخت و تا اجبار به داشتن شرکتهای بهره بردار و قطع گاز برخی واحدها و امسال هم این جدول ضرایب تولید . اینها به غیر از مشکلات معمول در اداره های کشور هستش . جالبه که بعضی از این قوانین اصلا نه به نفع دولت نه تولید کننده و نه مردم نیستش و فقط میشه اسم خرابکاری روشون گذاشت . تمامی این مشکلات به غیر از پرداخت دیرهنگام و با قیمت پایین هستش. اگر من از روز اول میدونستم که چنین شرایطی پیش خواهد مطمئنا در تصمیماتم تجدید نظر میکردم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار