کد خبر: ۵۶۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه ایران در حوزه شاخص مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشور‌ها در شرایط نامناسب‌تری قرار دارد، اظهار کرد: کشور در این زمینه رتبه آخر را در سال ۲۰۲۲ کسب کرده که نگران کننده است.

به گزارش برق نیوز، "میرسامان پیشوایی" در حاشیه نمایشگاه صنعت تجدیدپذیر، ضمن تشریح شاخص‌های بهره‌وری در صنعت برق، گفت: مسئله مهم درباره سنجش شاخص بهره‌وری، شدت مصرف انرژی است که این امر می‌تواند برای صنعت برق به صورت مستقل‌تر تعریف شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: در مرحله نخست توجه به این مسئله ضروری است که به ازای برق مصرفی چه میزان تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در این میان در محاسبه میزان بهره‌وری صنعت برق، یک سری شاخص‌های تکنیکال نیز مطرح بوده که از جمله آن‌ها اتلاف در حین انتقال و راندمان نیروگاه‌ها است.

پیشوایی با بیان اینکه ایران در حوزه شاخص مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشور‌ها در شرایط نامناسب‌تری قرار دارد، اظهار کرد: کشور در این زمینه رتبه آخر را در سال ۲۰۲۲ کسب کرده که نگران کننده است.

وی ضمن ارزیابی مثبت درخصوص محصولات ارائه شده در حوزه تجدیدپذیر‌ها ابراز داشت: بسیاری از این محصولات به رغم دارا بودن ظرفیت و پتانسیل‌های مناسب، وارد بازار نشده‌اند. هم اکنون حدود هفت تولیدکننده دانش‌بنیان الکتروموتور‌های BLDC برای کولر‌های آبی در کشور وجود دارند، اما هیچ یک از شرکت‌ها نتوانستند جایگاه خود را در بازار کسب کنند و توسعه یابند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران یادآور شد: امروزه بیشتر کشور‌های جهان منبع تامین انرژی مورد نیاز خود را متنوع کرده‌اند و ریسک پذیری را افزایش می‌دهد؛ به نوعی شرایط در بحران‌های مختلف مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت منابع انرژی تجدیدناپذیر با گذشت زمان رو به کاهش است، افزود: پتانسیل این امر در ایران به خوبی وجود دارد و امکان بهره‌مندی از آن در ابعاد مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر میسر است.

پیشوایی ضمن اشاره به پیشبرد اقدامات کاربردی طی دو سال اخیر به منظور توسعه سبد انرژی کشور با بهره‎مندی از تجدیدپذیرها، گفت: با وجود عملکرد بسیار خوب در مسیر توسعه تجدیدپذیر‌ها لازم است این روند گسترش یابد که تحقق آن نیازمند تدوین برنامه جامع است تا به واسطه آن سبد انرژی متنوعی برای کشور مهیا شود.

پیشوایی خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ دانش فنی و تحقیقاتی در زمینه توسعه تجدیدپذیر‌ها قابل رقابت با سایر کشورهاست. امید است با پایه‌گذاری‌های خوبی که طی این دوسال ایجاد شده است یک ساختار نهادی پایدار برای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایجاد شود.

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توانیری دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
2
چه عجب یک مسئولی پیدا شد راستش رو بگه..
بااین وضع تا سه سال دیگه کاملا صنعت برق خوابیده..مگر انکه قیمت فروش برق رو واقعی کنند و استانداردهای بهره برداری از تجهیزات رو رعایت کنند..آخه کجای دنیا برقی که حداقل کیلوواتساعتی ۱۰۰۰ تومن هزینه تولیدشه به مصرف کننده حدودا ۱۴۰ تومن میفروشند..!؟ در سال حدودا ۴۰۰ میلیارد کیلوواتساعت تولید برق میشه ولی بازم کمبود برق داریم ! اونوق کشور صنعتی بریتانیای کبیر با تولید ۴۴۰ میلیارد کیلوواتساعت هم مصرف داخلی رو تامین میکنه هم ۳۰ میلیارد کیلوواتساعت صادرات میکنه..!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
2
جناب دکتر متولی تولید و انتقال و توزیع برق کیست ، وزارت نیرو ، توانیر شرکتهای توزیع
وقتی برای مدیران این دستگاه ها بهره وری انرژی بی معناست زیاد خودتونو خسته نکنید قربان
اخبار را که دنبال میکنم و تو نمایشگاه پرس و جو کردم یه نفرشون بجز معاونت منابع انسانی شخص دیگری از غرفه های بهره وری بازدید نکردند کسر شان بود براشون در صورتی که شما از دستاوردهای ارائه شده در پاویون ساتبا لذت بردید ، ولی همه این شرکت کنندگان دارن از میدان میروند
بازار که ندارند مسولین محترم هم که به اندازه یه بازدید بها ندادند
در این انتقاد بجز ساتبا مدیریت و مدیرانش هست
عاشق مملکت
|
Germany
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
2
آقای رئیس چرا مقصر افزایش شدت مصرف انرژی را مردم فهیم کشور میدانید؟؟؟؟؟
- چرا بدون علم کافی و بررسی ریشه ای عامل افزایش شدت مصرف انرژی رو ناشی از مصرف نمودن بیش از حد تجهیزات از سوی مردم می دانید ؟؟؟؟؟؟
چرا مقصر اصلی افزایش شدت مصرف انرژی را مربوط به رانت خواران و آقازاده ها که تولید کننده و واردات کنندگان تجهیزات انرژی بر ازجمله خودرو و تجهیزات برقی مثل کولر و تجهیزات گرمایش و مولد های برق پر‌مصرف سوخت فسیلی نمیدانید؟؟؟؟
تا کی؟؟؟؟؟؟
لطفا به خودتان بیایید
اگر مقامات کشور بجای حمایت از تولید تجهیزات و خودروهای پر مصرف تولیدی شرکت های داخلی و وارداتی چینی تجهیزات و خودروهای کم مصرف هیبریدی برندهای مطرح و معتبر غیر چینی وارد و یا تکنولوژی تولید تجهیزات با شدت مصرف انرژی نرمال خریداری می کردید

الان پشت تریبون هیچ وقت به خودتان اجازه نمی دادید که بفرمایید شدت مصرف انرژی کشور بیش از حد استاندارد بالاست

اگر بجای وارد نمودن تکنولوژی منسوخ شده پکیج های شوفاژ و کولرهای سرمایشی تکنولوژی جدید…

اگر بجای وارد نمودن تجهیزات و لوازم چینی که زودتر از عمر استاندارد مستهلک می شوند و با هزینه های گزاف تعمیر و یا از رده خارج می شوند اقدامات تعمیراتی این قبیل تجهیزات باعث صرف انرژی و هزینه جهت انجام تعمیرات و تعویض قطعات علاوه بر مصرف بالای غیر تصور در دوره بهره برداری می گردد

این موارد بالا عامل های اصلی افزایش شدت مصرف انرژی هستند نه مردم

لطفا دیدگاه های غلط خود رو اصلاح نمایید
تا تصمیم تان باعث تاثیر در راستای کاهش این شاخص مهم گردد

اگر با پنهانی کاری این موضوعات مذکور نادیده گرفته بشود کشور بزودی دچار بحران انرژی شدید خواهد شد و با گدائی انرژی به همسایگان کشور محتاج خواهیم گشت

همانگونه که در حال حاضر شاهد رشد بی رویه بنزین و برق و …….هستیم که مقصر به هیچ عنوان مردم نیستند

بنظر بنده عامل اصلی، تصمیمات مسئولان بی کفایت در حوزه انرژی باعث ازدیاد این شاخص می باشد
پاسخ ها
یک مهندس
| Iran (Islamic Republic of)
ارزانی عجیب انرژی و دلسوز نبودن و بی سوادی اکثره مدیران باعث افزایش بی رویه انرژی در کشور خصوصا برق شده..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۸
0
1
نقش روسای سازمانها در کسب رتبه آخر چیست؟!
کم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۰
0
0
تجهیزات کم بازده تاثیر بسزایی در افزایش شدت انرژی در کشور دارد که هیچ بحثی روی آن نیست.
روشهای مصرف و بی توجهی به گلوگاههای تلفاتی هم در کشور نگران کننده است ( در تمام بخشها )
امروز دولت کمر همت بسته است تا تجهیزات میان بازده راهم از زنجیر تولید و عرضه محصول خارج کند و ملت هم باید روشهای صحح را بیاموزند و بکار برند که افزایش بهای برق اینکار را بخودی خود صورت خواهد داد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار