کد خبر: ۵۸۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۶ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
وزیر نیرو در مراسم افتتاح ۱۰ طرح مهم صنعت آب و برق استان خراسان رضوی به ارزش ۳۳ میلیارد تومان، گفت: ۹ هزار مگاوات در دولت شهید رئیسی به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه و عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر در این دولت آغاز شده است که در نهایت ظرفیت نیروگاهی کشور را از ۳۱ هزار مگاوات فراتر خواهد برد.
ظرفیت نیروگاه‌های احداث شده و در دست احداث کشور در دولت سیزدهم

به گزارش برق نیوز، علی اکبر محرابیان امروز، پنجشنبه در حاشیه مراسم افتتاح طرح‌های صنعت آب و برق با نام «یادگار ابراهیم» ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه رئیس جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی گفت: امروز طرح‌های متعددی در حوزه صنعت آب و برق در سطح استان خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ابتدای فعالیت دولت مردمی سیزدهم در حوزه آب و برق با ناترازی‌های قابل توجهی روبرو بودیم افزود: بر این اساس در حوزه برق با یک برنامه‌ریزی گسترده در دو محور توسعه ظرفیت نیروگاهی و مدیریت مصرف، اقدامات قابل توجهی صورت گرفت که حاصل آن افزایش بیش از ۹۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور و همچنین شروع عملیات اجرایی ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه دیگر بود که جمع آن از ۳۱ هزار مگاوات فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از ۲۲ هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت را نیروگاه‌های تجدید‌پذیر تشکیل می‌دهد.

وزیر نیرو اظهار داشت: در میان نیروگاه‌هایی که به بهره‌برداری رسیده است، چهار واحد نیروگاهی مربوط به استان خراسان رضوی است که دو نیروگاه در ایام گذشته وارد مدار شد و امروز طی مراسمی با حضور مقامات ارشد دولت، دو واحد نیروگاهی در تربت حیدریه و سبزوار به بهره‌برداری رسید.

محرابیان مهمترین ویژگی این نیروگاه‌ها را سرعت قابل توجه مراحل ساخت و نصب عنوان کرد و گفت: عملیات نصب نیروگاه راشد در آبان ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و در اردیبهشت امسال شاهد سنکرون شدن این نیروگاه بودیم که در نهایت موجب شد این نیروگاه‌ها در اوج مصرف تابستان فعال باشند و کمک شایانی در مدیریت مصرف کنند.

محرابیان افزود: برای تامین برق پایدار نیاز به شبکه استاندارد وجود دارد، در بخش خطوط انتقال، پست و شبکه نیز اقدامات متعددی طی ۳ سال اخیر انجام شد و امروز چهار پست به بهره‌برداری می‌رسد. بهره‌برداری از پست ۴۰۰ زکریا باعث پایدارسازی برق مشهد می‌شود، کل زمان مورد نیاز برای ساخت این پروژه بیش از ۶ سال است که همکاران ما این پروژه را در کمتر از یک سال به بهره‌برداری رساندند.

وزیر نیرو همچنین به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب در سطح کشور پرداخت و افزود: مشهد مقدس و استان خراسان رضوی سه سال خشکسالی بی‌سابقه را پشت سر گذاشته است به طوری که میزان خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی طی این سال‌ها رکورد زد.

محرابیان تصریح کرد: اگر تلاش‌های مجاهدانه و سریع همکاران ما در این بخش نبود، بی‌تردید دچار نابسامانی‌های جدی در تأمین آب بودیم. بر این اساس با پیشبرد پروژه‌های توسعه‌ای و مدیریتی هیچ‌گونه تاثیری را در سطح استان از این خشکسالی‌ها شاهد نبوده‌ایم.

وی یادآور شد: در همین راستا پروژه‌هایی در زمینه باز چرخانی آب، افزایش تامین آب، احداث تصفیه خانه‌ها و ... در دستور کار قرار گرفت و شاید یکی از مهمترین و راهبردی‌ترین اقدامات و پروژ‌ه‌ها این بود که بتوانیم از محل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، آب تصفیه شده بهداشتی با بالاترین کیفیت را به بخش صنعت این نیروگاه اضافه کنیم و از این طریق معادل آن را از منابع آب زیرزمینی با کیفیت بسیار خوب در اختیار بخش شرب قرار دهیم.

وزیر نیرو تأکید کرد: در مشهد مقدس دو پروژه بسیار مهم را در دست انجام داریم که شامل پروژه سد شوریجه است که بر روی رودخانه کشف رود قرار دارد و امید است با سرعت خوب در اجرای این پروژه تا پایان سال شاهد آبگیری این سد مهم باشیم.

وی در این زمینه اضافه کرد: همچنین پروژه دیگر انتقال آب از کوه‌های شمالی مشهد است که ترکیبی از خط لوله، کانال و تونل بسیار بزرگ بوده که امید است به سرعت بتوانیم این پروژه‌ها را به پیش ببریم.

محرابیان خاطرنشان کرد: امروز در سطح استان خراسان رضوی پروژه‌های متعدد دیگری را به بهره‌برداری خواهیم رساند که از جمله آن‌ها انتقال آب سد تبارک به شهر قوچان است که با سرعت بسیار خوبی انجام شد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
آن شهید خدمت میگفت که بدون بهینه سازی تولید معنا ندارد
تولید و مصرف هردو میتوانند مشکل ساز باشند و مثل دو صفحه ترازو شاهین را از نقطه تعادل منحرف کند
بهینه سازی استقرار شاهین آن ترازوست در نقطه بهینه و اعتدال
تولید کنید تلفات شبکه را افزایش میدهید مصرف کنیم تلفات شبکه را افزایش میدهیم
جهتش عکس میشود
بحرف رییس جمهورتان که‌گوش ندادید مسلما بحرف من کمترین هم گوش نمیدهید بروید هزار میلیاردی خرج پویش با انرژی کنید در صورتیکه پویش مردمی که هزینه نمیخواهد سطح فرهنگ جامعه هزینه پرداز آن است
چرا برای اجبار به مصرف نکردن سرمایه گذاری کرده اید
اجبار به مصرف نکردن مثل سد بستن جلوی رودخانه خروشان است که اگر سریز شود تخریب میکند
مصرف بهینه را به ملت آموز دهید و با بخش خصوصی تعامل کنید تا تکنولوژی ارائه دهند برای بهینه سازی
چرا توانیر یک فراخوان برای بهینه سازی نمیدهد
البته نه از آن فراخوانها و‌مناقصه های ۱۵ سال پیش !!!!!
مدیر بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
از شروع به کار دولت سیزدهم در شهریور 1400 تا همین اواخر خرداد 1403 مجموعا 7500 مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده (از 85.5 گیگاوات به 93 گیگاوات) که شاید بیش از 70 درصدش هم ربطی به دولت سیزدهم نداشته و واحدهایی بودن که از سال های قبل در مرحله راه اندازی بودن!
اما در مورد تحقق برنامه توسعه 10 گیگاواتی تجدید پذیر هم باید گفت که ظرفیت تجدید پذیرها از 903 مگاوات در شهریور 1400 به 1090 مگاوات در خرداد 1403 رسیدن یعنی طی دولت سیزدهم 187 مگاوات به ظرفیت تجدید پذیر اضافه شده. پس حدود 2 درصد از برنامه دولت در این بخش محقق شده.
در مورد شروع 22 گیگاوات طرح جدید هم که نیازی به توضیح نیست! یاحق
مدیر پایگاه در ابتدای شروع دولت جدید حدودا 930 مگاوات برق تجدیدپذیر داشتیم الان با نیروگاه بادی میل نادر (که ناتمام افتتاح شد) حدودا 1270 مگاوات ظرفیت نصب شده وجود دارد. تازه بخشی از نیروگاههای بادی قدیمی هم از مدار خارج شده اند که کسی اونها را از آمار حذف نمیکند.
در بخش صنایع بخاطر قانونی که اتفاقا زمان اردکانیان در مجلس تصویب شد و براش زحمت زیادی در اون دروه کشیده شد (واقعی کردن بخشی از مصرف برق صنایع انرژی بر) تعدادی نیروگاه مجوز گرفتند که بیش از 12 هزارمگاوات بود. اما آنچه که به بهره برداری رسیده کمتر از 2000 مگاوات بوده و در همین حدود هم اقدام به احداث کرده اند و بقیه مجوزها در حد یک کاغذ است.
ظرفیت نیروگاههای که در زمان اردکانیان شروع به احداث کردند (دوره سه ساله) بیشتر از ظرفیتی بوده که در زمان محرابیان شروع شده (در بازه زمانی مشابه).
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
0
موضوع این است که افزایش ۹۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید کلا آمارسازی برق حرارتی است و بس!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار