کد خبر: ۵۸۰۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۵ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
مدیر پروژه احداث نیروگاه بادی میل نادر به عنوان بزرگترین نیروگاه بادی کشور گفت: علاوه بر سیستان و بلوچستان، استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و خراسان رضوی ظرفیت بالایی برای تولید انرژی بادی دارند، همچنین در غرب کشور از منجیل تا نزدیکی ابهر (تونل بادی شامل قزوین، تاکستان، منجیل و کوهین) هم از مناطق مستعد احداث نیروگاه بادی هستند.

به گزارش برق نیوز، "محسن اقبال احمدی" گفت: هر یک از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی به نسبت خواستگاه، میزان مصرف شبکه و مشخصات موجود مزیت‌هایی دارند، البته مهمترین مزیت نیروگاه بادی نسبت به نیروگاه خورشیدی را می‌توان مساحت کمتر مورد استفاده دانست. به فرض مثال برای یک نیروگاه بادی ۴ مگاواتی زمینی برابر ۱.۵ تا ۲ هکتار نیاز خواهد بود، در صورتی که برای نیروگاه خورشیدی باید ۸ تا ۱۰ هکتار مورد استفاده قرار گیرد در واقع مساحتی که نیروگاه بادی اشغال می‌کند، یک پنچم نیروگاه خورشیدی است.

وی ادامه داد: مزیت دیگر نیروگاه بادی موضوع cf یا ضریب ظرفیت است که چندان به روز یا شب وابسته نیست و با وزش باد در طول شبانه روز انرژی تولید می‌کند. به طور مثال در منطقه میل نادر ضریب ظرفیت ۵۳ درصد وجود دارد، ولی ضریب ظرفیت نیروگاه خورشیدی در بهترین حالت نزدیک به ۲۰ درصد است، البته در مقابل، احداث نیروگاه خورشیدی ارزان‌تر است و تجهیزات استفاده شده در آن چندان پیچیده نیست. باید گفت در صورت آماده بودن تجهیزات، نیروگاه بادی ۲ مگاواتی در عرض ۲ هفته احداث می‌شود.

مدیر پروژه احداث نیروگاه‌های بادی تشریح کرد: هم اکنون شرکت از توربین‌های ۲.۵ مگاوات عبور کرده و توربین‌های ۴.۳ مگاوات را وارد کرده است، البته این توربین‌ها بعد از طی آزمایش به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر این مطالعاتی برای توربین ۶.۲۵ مگاوات هم صورت گرفته است. پس مطالعه برای ارتقای توان توربین‌ها و واردات توربین‌های جدید از جمله فعالیت‌های شرکت برای گسترش فناوری نیروگاه بادی است.

مدیر پروژه احداث نیروگاه بادی در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: علاوه بر سیستان و بلوچستان استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و به طور خاص منطقه درم و استان خراسان رضوی منطقه خواف، تربت جام و در واقع نشتیفان ظرفیت بالایی برای تولید انرژی بادی دارند که می‌توان در شرق ایران از آن‌ها مثال زد. در غرب ایران نیز از منجیل تا نزدیکی ابهر (تونل بادی شامل قزوین، تاکستان، منجیل و کوهین) از مناطق مستعد احداث نیروگاه بادی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که همکاری بخش خصوصی و دولتی برای گسترش نیروگاه بادی چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: در احداث نیروگاه‌ها همیشه همکاری شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان متولی اصلی از جانب دولت وجود داشت. در حال حاضر هم در کمیسیون ماده ۱۲ که ساتبا ذیل آن ۳ هزار مگاوات برق را به مناقصه می‌گذارد، خرید برق تضمین می‌شود.

وی گفت: از طرفی قیمت خرید برق بر روی تابلوی سبز به گونه‌ای است که مشوق جدی برای سرمایه‌گذاران در حوزه نیروگاه بادی است. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق دو سال پیش یک مناقصه ۲ هزار مگاواتی را با شرایط مشابه برای نیروگاه‌ها برگزار کرد که شرکت ما هم در آن مشارکت داشت، در نتیجه این دست اقدامات مشوق بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذار است.

اقبال احمدی در پایان اظهار داشت: در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی باید گفت که با فاصله کوتاه ۳ تا ۴ سال از ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۷ اولین نیروگاه در نیویورک نصب شد و درباره نیروگاه بادی هم اولین توربین سال ۱۸۸۷ در اسکاتلند نصب شد، البته نه با تکنولوژی امروزی، اما موفق به تسلیم انرژی باد شدند تا بتوانند از آن برق تولید کنند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار