کد خبر: ۴۵۰۹۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۰۸ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات به اینترلاک‌های مناسب، نیاز می‌باشد؛ وجود قابلیت اینترلاک مکانیکی در کلید‌ها سبب می‌شود دو کلید همزمان با هم کار نکنند و هنگامی که یکی از کلید‌ها وصل است کلید دیگر قطع بماند. در اصل برای ترتیب صحیح کلیدزنی در مدارات قدرت به کار می‌رود.

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: برای ورود یا خروج صحیح تجهیزات در مدار و دسترسی پرسنل تعمیر و نگهداری تجهیزات به اینترلاک‌های مناسب، نیاز می‌باشد؛ با استفاده از اینترلاک‌های مناسب، می‌توان احتمال خطای ناشی از اشتباه شخصی را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد نظر را حفاظت نمود و به عملکرد صحیح کلید‌ها دست یافت. اینترلاک به معنای قفل درونی و چفت و بست است که به دو نوع زیر، تقسیم بندی می‌شود:

  • اینترلاک الکتریکی
  • اینترلاک مکانیکی

اینترلاک‌های الکتریکی، با بکارگیری کنتاکت‌های کمکی تجهیزات که نشان دهنده حالت آن‌ها می‌باشند، انجام می‌گیرند. ادغام این کنتاکت‌ها در مدار فرمان تجهیزات مورد نظر، از وقوع کلیدزنی نامناسب جلوگیری می‌نماید. اینترلاک مکانیکی، با قرار دادن ضامن (که می‌تواند دسته یا هندل عمل دهنده باشد) درون مکانیزم مکانیکی دستگاه و قفل کردن آن حاصل می‌شود.

کلید هوایی اتوماتیک از مدار در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه آنی و تاخیری و اتصال به زمین محافظت می‌کند. موارد کاربرد این کلید در ورودی تابلو‌ها است که معمولاً جریان بالایی دارند و برقراری حالت سلکتیو بین کلید‌های ورودی و کلید‌های خروجی را فراهم می‌کنند. به دلیل وجود سیستم اطفای جرقه توسط هوای آزاد، به این نوع کلیدها، کلید اتوماتیک هوایی گفته می‌شود. عمر مفید کلید هوایی تقریباً دو برابر کلید اتوماتیک یا کمپکت است. کلید‌های اتوماتیک تا رنج ۱۲۵۰ آمپر از نوع کمپکت و کلید‌های با جریان نامی بالاتر از نوع هوایی می‌باشند.

اینترلاک کلید هوایی
تجهیزات جانبی کلید‌های هوایی
برخی از تجهیزات جانبی کلید‌های هوایی به قرار زیر می‌باشند:

  • کنتاکت کمکی (Auxiliary Switch / Auxiliary Contact)
  • اینترلاک مکانیکی (Mechanical Interlock)

وجود قابلیت اینترلاک مکانیکی در کلید‌ها سبب می‌شود دو کلید همزمان با هم کار نکنند و هنگامی که یکی از کلید‌ها وصل است کلید دیگر قطع بماند. در اصل برای ترتیب صحیح کلیدزنی در مدارات قدرت به کار می‌رود. در نتیجه‌ی وجود سیستم اینترلاک، پدیده‌ای با نام پدیده هم برقراری در کلید‌های هوایی مطرح می‌شود.

اینترلاک کلید هوایی
امکان اینترلاک کردن دو کلید هوایی در مدارات Change over وجود دارد که ادوات اینترلاک به دو صورت میله‌ای و کابلی ارائه می‌گردد؛ که در حالت اینترلاک میله‌ای هردو کلید باید به صورت عمودی قرار بگیرند، ولی در حالت اینترلاک کابلی امکان نصب دو کلید به صورت افقی در کنار هم وجود دارد.
اینترلاک کلید هوایی
اینترلاک کابلی، کلید‌های اتوماتیک می‌توانند کنار هم یا یکی بالای دیگری نصب شوند. کلید‌های اینترلاک شده می‌توانند ثابت یا کشویی، سه پل یا چهار پل و نیز در رنج‌ها و ابعاد مختلف باشند.

اینترلاک‌های مکانیکی بین دو کلید به عملکرد زیر نیاز دارند:

  • یک نگهدارنده سازگار در سمت راست هر دستگاه
  • یک دسه کابل غیرقابل تنظیم
  • حداکثر فاصله بین صفحات ثابت و نگهدارنده (افقی یا عمودی) ۲۰۰۰ میلی متر می‌باشد

    اینترلاک بین سه کلید به عملکرد زیر نیاز دارند:
  • یک نگهدارنده سازگار ویژه برای هر یک از انواع اینترلاک می‌باشد که در سمت راست هر دستگاه نصب می‌شود.
  • دو یا سه کابل غیر قابل تنظیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار