کد خبر: ۵۶۶۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۲۹ - ۲۶ دی ۱۴۰۲
با وجود مشکلات متعددی که موجب افزایش تلفات در حوزه مصرف انرژی گردیده است در بخش‌های مختلف هیچ تمایلی در کاهش این تلفات نیست و و تحقق بهینه سازی مصرف انرژی در سطح قابل قبول، یک رویایی بیش نخواهد بود و در شرایط موجود هرگز بواقعیت نخواهد پیوست.

به گزارش برق نیوز، منابع ملی و گنجینه‌های خدادادی برای بشریت در اعماق زمین ذخیره شده اند تا مورد استفاده قرار گرفته و نسل‌های از آن استفاده نمایند.

خداوند این منابع را به طبیعت امانت سپرده است و انسان به آن دست یازیده و بجای نسل‌های متمادی طی چند نسل این نعمت‌های الهی را به مصرف رسانده است.

وقتی بحث مصرف بمیان می‌آید میدانیم منظور درست مصرف کردن در حد نیاز است که هر گونه تلفات و هدر رفتن در این تعریف گنجانده نشده است، ولی آزمندی و بی توجهی ما به اصول زندگی، موجب شده تلفات را جزو لاینفکی از مصرف بدانیم.

امروز در کشور ما موضوع انرژی و هدر رفت آن یکموضوع ملی و گاهی هم امنیتی است. ولی با نگاه به مصرف انرژی در اکثر کشور‌های دنیا به این نتیجه خواهیم رسید که در این سرزمین انسان‌ها طور دیگری با امانتی که در نزد طبیعت است برخورد می‌کنند و هیچ ترسی در مصرف انرژی ندارند.

در بخش‌های مختلف، تبدیل انرژی از صورتی به صورتی دیگر با راندمان بسیار پایین انجام میگیرد. در حوزه مصرف برق در بخش‌های مختلف این عدد بطور میانگین زیر ۶۰ درصد است در بخش مصارف خانگی الکتروموتور‌های تکفاز آسنکرون با راندمان زیر ۵۰ درصد توان الکتریکی را به توان مکانیکی تبدیل می‌نمایند که راندمان تبدیل توان مکانیکی به صورتی دیگر نیز در هاله‌ای از ابهام است و نمی‌توان نتیجه گرفت چقدر انرژی الکتریکی مصرف میگردد تا کار مفید مورد نیاز صورت پذیرد (شدت مصرف انرژی).

در بخش‌های دیگری، چون صنعت در فرایند تبدیل توان الکتریکی به توان مکانیکی نمیتوان راندمان بالای ۵۰ درصد را انتظار داشت چرا که اگر الکتروموتور با راندمان بالاتر از ۸۰ درصد فرایند تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی را انجام دهد در تبدیل توان مکانیکی به کار مورد نیاز راندمان پایینی وجود دارد. در شبکه مصرف کننده هم از مبدا توزیع انرژی تا مقصد مصرف بعلت وجود تلفات نمیتوان بازدهی قابل قبولی را مشاهده نمود و در کل ِسیستم عدد راندمان زیر ۵۰ درصد است.

از طرفی مشکلاتی از قبیل باز پیچی الکتروموتور‌ها و بکارگیری آن و استفاده تجهیزات و ماشین آلات کهنه و فرسوده نیز به افزایش تلفات کمک نموده است.

در بخش گاز در صنعت که وارد شویم اعداد و ارقام بسیار نگرانکننده است و ملاحظه راندمان‌های تک رقمی هر شخصی را منقلب می‌نماید.

نکته قابل توجه این است که با وجود مشکلات متعددی که موجب افزایش تلفات در حوزه مصرف انرژی گردیده است در بخش‌های مختلف هیچ تمایلی در کاهش این تلفات نیست چرا که هر گونه اقدام برای بهینه سازی مستلزم انجام هزینه مالی است که نه ملت بعنوان مصرف کننده نه دولت بعنوان تامین کننده انرژی را ترغیب به بهینه سازی کند و با توجه به قیمت پایین حامل‌های انرژی هیچ تمایلی بر بهینه سازی در جامعه ما وجود ندارد مگر با اجبار که تشویق هم آنچنان کار ساز نخواهد بود؛ و تحقق بهینه سازی مصرف انرژی در سطح قابل قبول، یک رویایی بیش نخواهد بود و در شرایط موجود هرگز بواقعیت نخواهد پیوست؛ و اگر دولت، وزارت نفت و نیرو بفکر رفع این مشکل بر نیایند مشکل ناترازی مصرف و تولید رفع نخواهد شد؛ و گناه تلفات منابع عظیم خداوندی که متعلق به نسل‌های پی در پی است نیز متوجه کل جامعه خواهد بود و مسولین از آن مستثنی نیستند.

ایجاد و تقویت صنعت بهینه سازی یک ضرورت است.

طرح کم (پویش ملی بهینه سازی مصرف انرژی)

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
0
0
طرح کم را در پیام رسان بله جستجو کنید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار