کد خبر: ۵۸۱۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳:۵۷ - ۱۹ خرداد ۱۴۰۳
مدیر کل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر ساتبا از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور خبر داد.

به گزارش برق نیوز، میترا غلامی فرایند انتخاب مناطق مستعد برای تدوین اسناد برگزاری مناقصه عمومی ساخت نیروگاه‌های بادی در ایران را تشریح و خاطرنشان کرد: نخست با استفاده از اطلس‌های انرژی بادی ملی و بین المللی، محدوده‌های مستعد بر اساس مدل‌های هواشناسی و مدل‌های جریان سیال جداسازی می‌شوند، در ادامه با بررسی داده‌های بادسنجی موجود و داده‌های هواشناسی و ... این محدوده‌ها اعتبارسنجی شده اند و در نهایت پهنه‌های مشخصی برای بررسی شرایط اتصال به شبکه، زمین و محیط زیست تعیین شدند؛ همزمان با این امر، مذاکرات با برق‌های منطقه‌ای و توانیر در خصوص ظرفیت آزاد شبکه در این مناطق صورت گرفت و برق‌های منطقه ای، ساختگاه‌هایی را در مناطق مذکور متناسب با ظرفیت فابل قبول شبکه در نظر گرفتند که به تایید توانیر رسید.

وی از توسعه نیروگاه‌های بادی در شرق کشور خبر داد و تصریح کرد: ساختگاه‌های مندرج در مناقصه ساخت ۱۷۵۰ مگاوات نیروگاه‌های بادی، کانال‌های باد شرقی کشور را پوشش داده اند که در جوار کشور افغانستان قرار دارد؛ در اصل این باد‌ها از اختلاف ارتفاع بین دشت مرکزی ایران و ارتفاعات کشور افغانستان ناشی شده اند، لذا ساختگاه‌های مدنظر‌در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان توزیع شده اند.

وی به سهم ۳۰۰۰ مگاواتی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه اشاره و بیان کرد: با برنامه ریزی وزارت نیرو در دولت سیزدهم احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده که تولید برق از انرژی باد نقش ویژه‌ای در توسعه این ظرفیت دارد و سهم ۳۰۰۰ مگاواتی از برنامه توسعه را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ظرفیت نیروگاه-های تجدیدپذیر احداث شده در کشور بالغ بر ۱۱۹۵ مگاوات بوده که سهم نیروگاه‌های بادی از این ظرفیت در سراسر کشور معادل ۳۶۶.۳۱ مگاوات است.

غلامی از برگزاری مناقصه عمومی برای مشخص شدن سرمایه گذاران متقاضی ساخت نیروگاه‌های بادی در آینده نزدیک خبر داد و تشریح کرد:در فاز اول توسعه ۳۰۰۰ مگاواتی نیروگاه‌های بادی ظرفیت ۱۷۵۰ مگاوات در ۳۰ ساختگاه در استان-های سیستان بلوچستان، خراسان‌های رضوی و جنوبی در ظرفیت‌های ۱۰، ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ مگاوات در مرحله برگزاری مناقصه از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید است که بازگشایی پاکات این مناقصه بزودی در ساتبا برگزار می‌شود.

وی در تشریح جزییات ساختگاه‌های درنظر گرفته شده در استان‌های دارای پتانسیل ساخت نیروگاه‌های بادی اظهار کرد: برای استان سیستان و بلوچستان ۱۰ ساختگاه در میل نادر و رامشار به ظرفیت مجموع ۶۵۰ مگاوات، در استان خراسان رضوی ۱۳ ساختگاه با مجموع ظرفیت ۶۵۰ مگاوات در خواف و بشیرآباد و در خراسان جنوبی ۷ ساختگاه با مجموع ظرفیت ۴۵۰ مگاوات در سربیشه و کرچ در نظر گرفته شده است.

مدیر کل دفتر پتانسیل سنجی و ارزیابی منابع انرژی‌های تجدیدپذیر ساتبا اضافه کرد: برندگان مناقصه بعد از برنده شدن باید اقدامات لازم برای اخذ مجوز‌ها و تملک زمین براساس شرایط و قوانین جاری کشور را به انجام برسانند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار