کد خبر: ۵۸۲۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۸ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
فراخوان واگذاری ساختگاه‌ها در نخستین شهرک خورشیدی کشور منتشر شد و کل ظرفیت آن در کمتر از ۳ ساعت پر شد.

به گزارش برق نیوز، سابقه نیروگاه خورشیدی در ایران به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد، جایی که ۶۸۴ پنل خورشیدی ساخت داخل برای اولین بار برق خود را به شبکه تزریق کردند، هر چند که موضوع ایجاد شهرک‌های صنعتی خورشیدی نزدیک به ۲ سال است که مطرح می‌شود. از طرفی با توجه به برنامه ۲ ساله وزارت نیرو که قصد دارد، وسعت شهرک‌های خورشیدی کشور را ۲۲ برابر کرده و از ۱۰۰ هکتار به ۲۲۰۰ هکتار برساند هم نباید غافل ماند. ایجاد ۱۷ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی از دیگر برنامه‌های اعلام شده در این راستا است که در ۶ استان بوده و ۵ مورد از آن در حال عملیاتی شدن است.

همچنین به تازگی برای تسهیل در ساخت شهرک‌های خورشیدی، تفاهم‌نامه‌ای میان ساتبا و معاون وزارت صمت مبادله شد تا شرکت شهرک‌های صنعتی برای معرفی ساختگاه‌های با بستر آماده و دارای زیرساخت و ترجیحاً در کنار شهرک‌های صنعتی، همکاری لازم را داشته باشند. ساخت نیروگاه در شهرک‌های خورشیدی با ساختگاه آماده شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن از مزیت‌هایی است که سبب استقبال متقاضیان سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها می‌شود.

بر همین اساس و با توجه به جانمایی انجام شده و فراهم شدن زیرساخت‌های اتصال به شبکه برق، با هماهنگی استانداری قزوین، شرکت شهرک‌های صنعتی و ساتبا، فراخوان واگذاری ساختگاه‌ها در نخستین شهرک خورشیدی مصوب منتشر شد، البته که کل ظرفیت آن کمتر از ۳ ساعت پر شد. در نتیجه احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در منطقه بوئین زهرا را می‌توان از اقدامات اساسی شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با مشارکت دیگر سازمان‌های ذی ربط در دولت سیزدهم دانست.

پس از استقرار دولت سیزدهم به منظور استفاده از ظرفیت‌های جدید تولید برق از طریق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، حفظ محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، احداث اولین شهرک انرژی در کشور در زمینی به وسعت ۷۸۰ هکتار و با همکاری ساتبا، شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین و شرکت توزیع برق استان قزوین در دست برنامه‌ریزی و اقدام قرار گرفت.

عملیات اجرایی فاز اول احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در وسعت ۱۰۰ هکتار با ظرفیت ۴۸ مگاوات و سرمایه گذاری بیش از ۷۲ میلیارد تومان، در شهرستان بویین زهرا آغاز شده است و در مرحله اول ۲۴ قطعه از زمین‌ها به ظرفیت ۱۷ مگاوات به سرمایه گذاران واگذار شده است. شهرک خورشیدی قزوین ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و در واقع مساحتی بالغ بر ۱۲۱ برابر زمین چمن استادیوم آزادی خواهد بود؛ همچنین با مدل‌های فعلی بازار برق سبز درآمد ماهانه یک نیروگاه از شهرک خورشیدی ۳۴۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان است.

بنا بر این گزارش سازوکار تامین مالی، یکی از مهمترین مسائل انرژی تجدیدپذیر در ایران است و هم اکنون علاوه بر سرمایه مردمی، ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی نیز از جمله منابعی است که برق سبز در کشور را تامین مالی می‌کند. همچنین به اذعان کارشناسان زمانی که ۳۱ نیروگاه تجدیدپذیر طی ۳ ساعت تامین مالی می‌شود، در واقع مردم هوشمندانه معتقدند که در آینده سود تجدیدپذیر‌ها با وجود رکود و بالارفتن هزینه سوداگری در اقتصاد با مالیات‌ستانی دولت، بیشتر از مسکن و طلا خواهد بود.

به گفته کارشناسان تضمین سودآور بودن برق تولیدی از انرژی تجدیدپذیر پیش شرطی دارد که در بورس انرژی و به واسطه‌ای تابلوی برق سبز محقق می‌شود، چراکه در تابلوی برق سبز، نیروگاه‌دار به طور مستقیم برق خود را به تابلو عرضه کرده و خریداران پس از پرداخت ارزش واقعی برق، انرژی را دریافت می‌کنند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار