کد خبر: ۵۸۲۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۳۵ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
رای دهندگان سوئیسی روز یکشنبه، در یک همه‌پرسی شرکت می‌کنند تا به قانونی رای دهند که توسعه انرژی تجدیدپذیر را شتاب می‌بخشد.

به گزارش برق نیوز، نظرسنجی عمومی نهایی که در ماه مه منتشر شد، نشان داد ۷۳ درصد از رای دهندگان، با قانونی که هدف آن، تضمین تامین برق بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر است، موافقت خواهند کرد.

کمتر از دو ماه قبل، سوئیس نخستین کشوری شد که از سوی یک دادگاه بین‌المللی، برای عدم انجام اقدامات کافی در مبارزه با تغییرات اقلیمی، محکوم شد.

قانون جدیدی در سال گذشته، توسط پارلمان سوئیس تصویب شد و اکثر سازمان‌های محیط زیستی، از این قانون و اهداف آن، حمایت کرده اند. با این حال، تعداد معدودی از گروه‌های محیط زیستی که مخالف آن هستند، موفق شده اند حمایت کافی برای برگزاری همه‌پرسی در این خصوص، کسب کنند.

این مخالفان نگران هستند قانون مذکور باعث توسعه پرشتاب پروژه‌های انرژی در مقیاس بزرگ شود و توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی، مناظر بکر کوه‌های آلپ سوئیس را دستخوش تغییر کنند.

همچنین این عده، از محدودیت‌ها در خصوص امکان مخالفت ساکنان محلی علیه ساخت تاسیسات انرژی تجدیدپذیر جدید، انتقاد کرده اند.

پییر آلن بروچز، اقتصاددان بازنشسته که در تلاش برای برگزاری همه‌پرسی مشارکت داشته است، اظهار کرد: هیچ دلیلی وجود ندارد که پنل‌های خورشیدی را در مراتع کوهستانی قرار دهیم در حالی که فضای زیادی در ساختمان‌ها وجود دارد.

وی این مبارزه را پس از آن آغاز کرد که متوجه شد پروژه خورشیدی گرنگیول قصد دارد حدود ۲۳۰ هزار پنل خورشیدی در منطقه کوهستانی والیس در ارتفاع ۲۵۰۰ متری نصب کند.

حزب مردم سوئیس به نام دفاع از نیروی هسته‌ای غیرنظامی که سال گذشته ۳۲ درصد از کل نیروی مورد نیاز کشور را تامین کرد، از این همه‌پرسی حمایت کرده است. این حزب تصور می‌کند انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل ماهیت نوسانی خود، امنیت انرژی را تضمین نمی‌کنند.

این قانون مورد حمایت سازمان‌های غیردولتی بزرگ مانند «صلح سبز» و «صندوق گسترده جهانی برای طبیعت» قرار دارد. هدف این قانون، افزایش سهم نیروی خورشیدی و بادی در سبد انرژی سوئیس و افزایش سریع تولید برق آبی است تا این کشور وابستگی کمتری به واردات برق داشته است. این قانون، نصب پنل‌های خورشیدی در سقف و نمای ساختمان‌ها را در مد نظر دارد. همچنین شرایط برنامه ریزی برای تاسیسات توربین بادی و خورشیدی بزرگ را تسهیل می‌کند.

این قانون همچنین ۱۶ پروژه هیدروالکتریک را تشریح کرده که سال گذشته، در ۵۷ درصد از تولید برق سوئیس سهم داشت. این پروژه‌ها شامل ساخت سد‌های جدید است.

بر اساس سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس، شهروندان می‌توانند با جمع آوری ۱۰۰ هزار امضای معتبر در مدت ۱۸ ماه، در مورد موضوعات مختلف، در سراسر کشور همه پرسی برگزاری کنند. رای گیری هر سه ماه یکبار انجام می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر رای دهندگان رای خود را از قبل از طریق پست برای همه پرسی روز یکشنبه به صندوق انداخته اند، در حالی که شعب رای گیری فقط تا ظهر یکشنبه باز هستند و انتظار می‌رود نتایج در روز بعد مشخص شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار