کد خبر: ۵۸۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۴۹ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
مدیر کل دفتر سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا از آماده سازی ساختگاه‌های دو شهرک تخصصی انرژی خورشیدی راین در استان کرمان و خوسف در خراسان جنوبی برای واگذاری به سرمایه گذاران خبر داد و گفت: فراخوان عمومی واگذاری این ساختگاه‌ها در آغاز تیر ماه سال جاری اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش برق نیوز، جعفر محمدنژاد در گفتگو با خبرنگار ساتبا اظهار کرد: ساتبا با هماهنگی استانداری‌ها و مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت‌های برق استانی، سیاست ایجاد حداقل یک شهرک تخصصی انرژی خورشیدی را در هر استان دنبال می‌کند. وی به وظایف ساتبا درخصوص سیاست‌گذاری و پیگیری برای تسهیل در ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، اشاره و عنوان کرد: هدف از ایجاد شهرک‌های خورشیدی، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید برق از منابع پاک و برق پایدار با هماهنگی نهاد‌های ذیربط به منظور کاهش بروکراسی‌های اداری و اخذ مجوز‌های لازم در مدت زمان کوتاه بوده و سرمایه‌گذاران و متقاضیان بلافاصله پس از دریافت زمین می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه اقدام کنند. بر این اساس ساتبا با هماهنگی استانداری‌ها و مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استانی و شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق مربوطه، ایجاد حداقل یک شهرک تخصصی انرژی خورشیدی را به ظرفیت میانگین ۱۰ مگاوات در هر یک از استان‌های کشور برنامه‌ریزی کرده است.

محمدنژاد، مدل‌های متنوع و متفاوت سرمایه گذاری در شهرک‌های خورشیدی را برشمرد و اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند در قالب مدل‌های متنوع مانند تهاتر انرژی صنایع، احداث نیروگاه از محل ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف (انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر) و یا احداث نیروگاه برای عرضه در تابلوی سبز بورس انرژی اقدام به سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به مزایای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در شهرک‌های خورشیدی عنوان کرد: با توجه به اینکه صنایع با دیماند مصرفی بالاتر از یک مگاوات بر اساس ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان ملزم به تامین بخشی از برق مصرفی خود از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر شده اند، بنابراین ایجاد شهرک‌های تخصصی خورشیدی امکان ایجاد سریع نیروگاه برای متقاضیان صنعتی را فراهم خواهد کرد.

مدیر کل دفتر سامانه‌های مقیاس کوچک ساتبا خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه شرکت مادر تخصصی توانیر، چنانچه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بتوانند با احداث این نیروگاه‌ها ۳۵ درصد مصرف پیشینه بار صنایع و شهرک‌های صنعتی خود را تامین کنند از محدودیت اعمال بار خارج می‌شوند. وی یادآور شد: با توجه به رشد صنعت و افزایش نیاز برق در سال‌های اخیر، شهرک‌های خورشیدی در جوار شهرک‌های صنعتی با هدف تامین برق پایدار ایجاد می‌شوند و از این طریق بخش قابل توجهی از محدودیت‌های تامین برق صنایع در زمان پیک شبکه رفع خواهد شد.

محمد نژاد از آماده سازی ساختگاه‌های دو شهرک تخصصی انرژی خورشیدی راین در استان کرمان و خوسف در خراسان جنوبی برای واگذاری به سرمایه گذاران خبر داد و گفت: فراخوان عمومی واگذاری این ساختگاه‌ها در آغاز تیر ماه سال جاری اطلاع رسانی خواهد شد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار