کد خبر: ۱۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۱۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴
وزیر نیرو، مدیریت مصرف آب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت را از مهمترین اولویت های وزارت نیرو برای حل مشکلات آب کشور برشمرد و گفت: این هدف در برنامه ششم توسعه توصیه و تاکید فراوان شده است.
حمید چیت چیان در نخستین گردهمایی مشترک ایران و آلمان در بخش آب و فاضلاب در شرکت آبفای استان تهران افزود: موضوع آب در سیاست ها و برنامه های کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی گفت: مساله آب به همراه محیط زیست و صندوق های تامین اجتماعی، سه محور اصلی توسعه در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته شده که وزارت نیرو به همراه صنعت آب و برق کشور نقش مهمی در دو موضوع نخست ایفاء می کنند.

** کاهش 25 میلیمتری میزان آب تجدیدپذیرنه کشور
چیت چیان افزود: قرار داشتن ایران در منطقه ای خشک، محدودیت های منابع آب و مواجهه با خشکسالی مستمر 15 ساله، سبب شده تا موضوع آب به عنوان مهمترین و اصلی ترین موضوع مورد توجه دولت قرار گیرد؛ به طوری که آمارها نشان می دهد میزان آب تجدیدشونده کشور از 130 به حدود 105 میلیارد مترمکعب تقلیل یافته است.
وی افزود : تغییرات اقلیمی و بارش ها در کشور که از بارندگی های مستمر به کوتاه تبدیل شده ، افزایش درجه حرارت که موجب رشد تبخیر شده ، افزایش بی رویه مصرف آب شرب ، کشاورزی و صنعت را به دنبال داشته است .
به گفته چیت چیان ، آب یک زیرساخت اصلی برای توسعه و تامین نیاز حیاتی بشر بوده و سلامتی مردم در گرو آن است ،بنابراین مدیریت مصرف آب حل مشکلات این بخش را به عنوان یکی از برنامه های اولویت دار به دولت پیشنهاد داده است.
وزیر نیرو ، مدیریت مصرف آب در بخش های مختلف، توسعه ابزارهای اندازه گیری در شبکه های آب شهری و آبیاری و زهکشی، جلوگیری از آلودگی منابع آب، تصفیه آب از نیترات ها، فلزات سنگین و سایر آلودگی ها و استفاده از منابع نامتعارف آب را از اولویت های این وزارتخانه برای غلبه بر مشکلات و چالش های بخش آب دانست.
وی تاکید کرد: در کنار همه این مسائل، مدیریت یکپارچه منابع آب و مشارکت دادن مصرف کنندگان در مدیریت آب و تشکیل شوراهای هماهنگی، از جمله اقدامات مدیریتی اثرگذار در مصرف آب محسوب می شود.

** حمایت ویژه دولت از مشارکت شرکت های ایرانی و آلمانی در انجام پروژه های بخش آب

چیت چیان خاطرنشان کرد: بیان اولویت ها، تا حد زیادی می تواند زمینه های همکاری های مشترک شرکت های ایرانی و آلمانی را مشخص کند و مناسبات شرکتهای دو کشور مورد حمایت دولت است.
وی موضوع انتقال فناوری نوین به کشور را با اهمیت دانست و افزود: انتظار می رود شرکت های آلمانی، ایران را با کشورهای جنوب خلیج فارس مقایسه نکنند، زیرا ایران از ظرفیت های بسیار مناسبی برخوردار بوده و اینک تولیدات صنعتی ایران در حوزه آب و خدمات فنی و مهندسی بخش آب به بیش از 40 کشور جهان به ویژه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه صادر می شود.

** شرکت های آلمانی از کار با واسطه ها و دلالان درایران پرهیز کنند
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شناخت و ارزیابی صحیح شرکت های آلمانی از ظرفیت های صنعتی ایران، راهنمای بسیار خوبی برای پایه ریزی و اجرای برنامه های این شرکت ها در کشور است.
وی ابراز امیدواری کرد: مشارکت شرکت های ایرانی و آلمانی موجب شود تا در بازارهای منطقه حضور مؤثری داشته باشیم که این امر به نفع اقتصاد دو کشور خواهد بود.
چیت چیان خطاب به شرکت های آلمانی از آنها درخواست کرد تا در انتخاب شرکای ایرانی نهایت دقت را داشته باشند و از هر گونه تماس و همکاری با دلالان و شرکت های واسطه ای پرهیز کنند.
به گفته وی ، اکنون در شرایط جدید سیاسی کشور امکان آن فراهم آمده تا صنعت آب و فاضلاب کشور ارتباط و همکاری بیشتری با آلمانها داشته باشد .
به گزارش ایرنا، 20 شرکت آلمانی در قالب یک تیم 29 نفره و 360 نفر از فعالان عرصه آب و فاضلاب کشور در این گردهمایی شرکت داشتند.
همچنین روزگذشته (یکشنبه) در کارگاه مشترک ایران و آلمان با عنوان توسعه شهری پایدار با حضور کارشناسان، متخصصان و اساتید دانشگاهی دو کشور، سه کارگاه آموزشی مدیریت آب و فاضلاب، ساختمان و شهرسازی و بهینه سازی مصرف سوخت در ساختمان های جدید، امروز در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال گذشته میلادی (2014 ) به رقم دو میلیارد و 800 میلیون دلار رسید که سهم ایران از این رقم 336 میلیون دلار ثبت شده بود.
ایران و آلمان سابقه همکاری تجاری 142 ساله دارند و همواره این کشور بزرگترین طرف تجاری تهران در طول دوران گذشته بود ، اما در سال 2001 این جایگاه به ایتالیا واگذار شد و آلمان در رتبه دوم قرار گرفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: برق ، حمید چیت چیان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار