کد خبر: ۵۸۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
معافیت کشاورزان از برنامه‌های مدیریت مصرف برق با نصب پنل خورشیدی اگر کشاورزان ۸۰ درصد از دیماند مصرفی خود را از طریق برق تجدیدپذیر پنل خورشیدی تامین کنند، از مدیریت مصرف در روز‌های اوج بار معاف می‌شوند، در این بین هزینه ساخت یا نصب پنل خورشیدی به طور متوسط برای تولید هر کیلوات برق ۳۰ میلیون تومان است.

به گزارش برق نیوز، تامین مناسب برق بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی در اوج بار مصرف برق از دغدغه‌های فعالان این بخش مهم و مسئولان است، این روزها، اما با مدل ساخت نیروگاه خورشیدی که برای بخش کشاورزی تدوین و ابلاغ شده است، کشاورزان می‌توانند برای معافیت از مدیریت مصرف در اوج بار، با استفاده از این ظرفیت و تا ۸۰ درصد توان مورد نیازشان، نیروگاه نصب کنند تا برقشان در دوره اوج بار برق و طی چهار ماه قطع نشود، حتی در طول ۸ ماه برق تولیدی آنان خریداری می‌شود، البته تحقق این امر نیاز به پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها دارد که چنانچه حمایت‌های لازم صورت پذیرد، برای کشاورزان منبع درآمد دوم ایجاد و آلودگی هوا نیر کمتر می‌شود.

طبق اطلاعات این گزارش و اعلام متولیان امر اگر کشاورزان ۸۰ درصد از دیماند مصرفی خود را از پنل خورشیدی استفاده یا نیروگاه احداث کنند، علاوه بر اینکه از مدیریت مصرف در روز‌های اوج بار معاف می‌شوند درآمدی پایدار و مطمئن خواهند داشت، چراکه با اتصال این پنل‌ها به شبکه سراسری امکان خرید برق تولیدی به صورت تضمینی در مدت ۲۰ سال یا عرضه آن در بورس انرژی فراهم می‌شود.

پمپ‌های خورشیدی چگونه کار می‌کنند؟

بنا بر اطلاعات به دست آمده پمپ خورشیدی کشاورزی در دو نوع شناور و سطحی موجود است. پمپ شناور، یک پمپ آب خورشیدی است که می‌تواند در منبع آب غوطه‌ور شود. همه اتصالات الکتریکی به‌دلیل محکم آب‌بندی‌شدن، ضدآب هستند. پمپ‌های شناور گزینه‌ای کارآمد برای جابجایی آب هستند. پمپ در مایعی که پمپاژ می‌کند غوطه‌ور است و بنابراین انرژی اضافی را برای بالابرمکش صرف نمی‌کند تا مایع به پمپ وارد شودف به عنوان یک قاعده کلی، هدایت آب آسان‌تر از مکش آن است.

از سوی دیگر برخلاف پمپ‌های شناور، پمپ‌های سطحی ضدآب نیستند. این واحد‌ها باید در یک گودال پمپ ضدآب یا پمپ‌خانه قرار گیرند. با این‌حال، اگر این پمپ خورشیدی بیش‌ازحد بالاتر از سطح آب قرار گیرند، می‌تواند دچار مشکلات مکش شود. این باعث می‌شود که سیستم کارایی نداشته باشد یا حتی به پمپ آسیب برساند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت پمپ آب در مدل شناور با تمام ادوات (تابلوی برق، پنل‌های خورشیدی، پمپ شناور چاه عمیق و ...) از مبلغ ۳۸ میلیون تا بیش از ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. این ادوات در ظرفیت‌های ۵۰۰ تا ۴۰۰۰ وات ارائه می‌شود.

امکان مشارکت گروهی کشاورزان برای نصب نیروگاه

همانطور که در ابتدای گزارش مطرح شد این مهم تنها با همکاری بانک‌ها امکان پذیر خواهد شد، در صورت تامین مالی شرکت‌های بسیاری برای ارائه این محصولات فعالیت دارند. البته که برای چاه‌های عمیق و فاصله بالا تا محل آبیاری این الکترو موتور یا پکیج‌ها کارایی ندارند، چراکه بسته به عمق چاه یا مسافت ظرفیت و هزینه آن افزایش می‌یابد. در این موارد باید نیروگاه کوچک مقیاس احداث شود.

طبق اطلاعات این گزارش و اعلام متولیان امر، اگر کشاورزان ۸۰ درصد از دیماند مصرفی خود را از پنل خورشیدی استفاده یا نیروگاه احداث کنند، علاوه بر اینکه از مدیریت مصرف در روز‌های اوج بار معاف می‌شوند درآمدی پایدار و مطمئن خواهند داشت. در این بین هزینه ساخت یا نصب پنل خورشیدی به طور متوسط برای هر یک کیلوات ۳۰ میلیون تومان است. در واقع برای چاه ۱۰۰ کیلواتی ۳ میلیارد تومان سرمایه نیاز است. صنعت برق همواره توصیه دارد که احداث نیروگاه به صورت جمعی انجام شود چراکه در هزینه اجرا و قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود، ولی چالشی که در این میان وجود دارد وضعیت چند مالکی در چاه‌های کشاورزی است که بعضا به ۱۰۰ مالک هم در برخی از مناطق کشور می‌رسد.

در نتیجه با وجود مصرف حدود ۱۰۰ کیلوات برای هر چاه، صنعت برق همواره توصیه دارد که تا جای ممکن کشاورزان با مشارکت برای احداث نیروگاه یا استفاده از پنل خورشیدی، علاوه بر ۲ مزیت گفته شده در این گزارش، به افزایش تولید محصولات سبز و کاهش آلایندگی ناشی از پمپ‌های دیزلی کمک کنند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار