کد خبر: ۵۷۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات در منطقه نرماشیر شهرستان بم در استان کرمان با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) به بهره برداری رسید.

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نیروگاه ۱۰ مگاواتی اظهار کرد: به دلیل غفلت‌هایی که در مقاطعی رخ داد، درگیر ناترازی انرژی هستیم، بنابراین باید ساخت نیروگاه تجدیدپذیر با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد چرا که نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق به سوخت نیاز دارند و محدودیت دارند.

وی تصریح کرد: به ازای هر کیلووات ساعت برق، یک سوم مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم که اگر آن را با نرخ صادراتی گاز معادل ۳۵ سنت دلار درنظر بگیریم تقریبا عددی بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، هر کیلووات ساعت قیمت تمام شده برق می‌شود و زمانی که هر کیلووات ساعت برق تجدیدپدیر به قیمت حدود ۳۰۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود، کاملا برایشان توجیه اقتصادی دارد؛ بنابراین باید به سرعت به سمت جایگزین کردن نیروگاه‌های تجدیدپذیر برویم.

کمانی خاطرنشان کرد: منطقه نرماشیر دارای استعداد ویژه و زمین هموار برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر است و از آن سو دوره ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوتاه است و امکان پراکندگی در ساخت دارند.

وی مدل‌های جذاب برای سرمایه گذاری در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را برشمرد و خاطرنشان کرد: امکان نصب نیروگاه‌های خانگی و حمایتی وجود دارد و مردم می‌توانند برق تولیدی خود را در قالب خرید تضمینی ۲۰ ساله به دولت بفروشند و درامدزایی برای خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مدل ساخت نیروگاه خورشیدی برای بخش کشاورزی تدوین و ابلاغ شده است، اظهار کرد: کشاورزان می‌توانند برای جلوگیری از قطعی برق چاه‌های کشاورزی، با استفاده از این ظرفیت و تا ۸۰ درصد توان مورد نیازشان، نیروگاه نصب کنند تا برقشان در دوره پیک برق و طی چهار ماه قطع نشود و طی ۸ ماه برق تولیدی آنان خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: البته تحقق این امر نیاز به پرداخت تسهیلات از سوی بانک هاست که اگر حمایت کنند برای کشاورزان منبع درامد دوم ایجاد می‌شود و مشکل قطعی برق حل می‌شود.

کمانی با تاکید بر اینکه احداث این نیروگاه کار جمعی است و از همه برای این کار جمعی تشکر می‌شود، اظهار کرد: بخش‌های حاکمیتی با مدلی که تدوین کرده کمک کرده و پرداخت‌ها به نیروگاه داران توسط دولت به روز شده و بدهی به سرمایه گذاران نداریم که باعث تشویق سرمایه گذاران شده است.

بر اساس این گزارش، نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۷.۵ میلیون یورو در منطقه نرماشیر شهرستان بم استان کرمان با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این پروژه در مساحت ۱۶ هکتار با استفاده از ظرفیت مدل احداث نیروگاه و عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی که از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) تدوین شده، در سال ۱۴۰۱ آغاز شده و برای ۱۰۹ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار ۱۳۶۵۱.۳ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده و سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، معادل ۵.۶۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۴۳۵۲.۶۰ مترمکعب می‌شود.

لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۱۱ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۳ مگاوات در این استان در حال اجراست.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
1
2
دکتر فکر شبکه رو کردی ؟
لوکال بدون تزریق به شبکه خیلی خوبه ولی اینکه بیاری توی شبکه و همانجا یا در دور دست استفاده کنی دقیقا تاثیر بالعکس داره از ما گفتن از شما نشنفتن
ناشناس
|
Romania
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
0
0
این مدل را کجا میشه دانلود کرد؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار