کد خبر: ۵۷۹۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۹ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
معاون وزیر نیرو گفت: نیروگاه‌های گل گهر سیرجان و سیمان ممتازان جزو اولین نیروگاه‌هایی هستند که در بخش صنعت در استان کرمان افتتاح شده اند.

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) در مراسم افتتاح نیروگاه ۱۰ مگاواتی صفائیه رفسنجان به اهمیت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر متوسط مصرف هر خانواده ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه در نظر گرفته شود، نیروگاه ۱۰ مگاواتی تجدیدپذیر در سطح ۱۵ هکتار می‌تواند مصرف برق شهر ۵۰۰۰ نفری شهر صفائیه را تامین می‌کند.

کمانی تصریح کرد: به ازای هر کیلووات ساعت برق، یک سوم مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم که اگر آن را با نرخ صادراتی گاز معادل ۳۵ سنت دلار درنظر بگیریم حدود ۶۰۰۰ تومان، هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق با مصرف سوخت می‌شود در حالیکه می‌توانیم برق تجدیدپذیر را با قیمت هر کیلووات ساعت ۳۰۰۰ تومان به مردم به عنوان تولید کننده بدهیم و از آن سو گاز مصرفی را ذخیره و صادر کنیم تا برای کشور درآمد ایجاد شود.

وی مزایای نیروگاه‌های تجدیدپذیر را همچون عدم نیاز به آب و بدون هیچ گونه آلایندگی برشمرد و در ادامه اظهار کرد: دولت عزم جدی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد و برای ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر برنامه ریزی کرده است. در این راستا مدل‌های متنوع سرمایه گذاری نیز تدوین شده و مورد استقبال سرمایه گذاران نیز قرار گرفته و در نتیجه این امر ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در حال ساخت بوده که ۲۰۰۰ مگاوات آن در استان کرمان در حال اجراست.
کمانی با اشاره به دغدغه کشاورزان در زمینه قطعی برق در پیک تابستان عنوان کرد:از آنجا که بیشتر مشکل قطعی برق بخش کشاورزی در تابستان رخ می‌دهد، وزارت نیرو مصوبه‌ای ابلاغ کرده که در پی آن کشاورزان می‌توانند تا ۸۰ درصد ظرفیت برق مورد نیازشان، نیروگاه خورشیدی احداث کنند تا از قطعی برق معاف شوند و از شمول قطعی خارج شوند، ضمن اینکه می‌توانند ۸ ماه سال برق را بفروشند و علاوه بر درآمد کشاورزی، درآمد پایدار دیگری از طریق نیروگاه خورشیدی داشته باشند و دغدغه قطعی برق در تابستان رفع شود.

وی ادامه داد: نیروگاه یا می‌تواند توسط کشاورز به صورت مجزا، نصب و یا به صورت تجمیعی در یک منطقه انجام شود. تامین منابع مالی آن نیز از محل منابع تبصره ۱۸ بودجه و یا کمک‌های تسهیلاتی صندوق‌هایی همچون محیط زیست امکان پذیر است.

رضایی، فرماندار رفسنجان نیز با اشاره با خسارت‌های کشاورزان ناشی از قطعی برق در فصل تابستان تصریح کرد: کشاورزان تولیدکننده پسته و خرما از قطعی‌های برق آسیب می‌بینند که با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی چاه‌های رفسنجان این مشکل حل خواهد شد. زمین‌های با پتانسیل و هموار از رفسنجان تا انار و نوق وجود دارد که برای توسعه انرژی‌های پاک مناسبند. وی اضافه کرد: ۲۵ میلیون کشاورز در کشور فعالند و بنابراین باید برای جلوگیری از خاموش‌ها تغییر نگرش داشته باشیم.

بهرامی، مدیر فنی نیروگاه ۱۰ مگاواتی صفائیه استان کرمان در این مراسم با اشاره به پروژه‌های نیروگاهی شرکت مجری طرح و تشریح مراحل پیشرفت فیزیکی آنها، خاطرنشان کرد: در مجموع این شرکت ۶۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان در دست بهره برداری دارد که از این میزان، ۳۰ مگاوات در حال اتصال به شبکه هستند و پیش بینی می‌شود تا پیک برق امسال به بهره برداری برسند.

نیروگاه ۱۰ مگاواتی صفائیه رفسنجان در مساحت ۱۵ هکتار با استفاده از ظرفیت مدل احداث نیروگاه از محل ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف که از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) تدوین شده، در سال ۱۴۰۰ آغاز شده و برای بیش از ۶۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است. با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار ۱۲۶۹۹.۳ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده و سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، معادل ۵.۲۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۴۰۳۹.۴۸ مترمکعب می‌شود.

لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۳۵.۶ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در این استان در حال اجراست.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار