کد خبر: ۵۷۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶ مگاوات در شهرستان رفسنجان و فاز نخست نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی یک شرکت تولیدکننده سیمان با ظرفیت ۲.۵ مگاوات در استان کرمان با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) به بهره برداری رسید.

به گزارش برق نیوز، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح فاز نخست نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی رفسنجان اظهار کرد: آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان به حل مشکل برق کشور و ناترازی گاز در کشور کمک می‌کند.

وی افزود: بهره برداری از حدود ۱۳۵ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در استان کرمان در مقطع کوتاه قابل توجه است و بیش از ۲۰۰۰ مگاوات در استان در حال ساخت است و چندین نیروگاه تجدیدپذیر نیز با استفاده از انواع مدل‌های سرمایه گذاری از جمله نیروگاه ۱۰ مگاواتی نرماشیر با سرمایه گذاری خارجی و ساخت ۴۰۰ سامانه خورشیدی برای خانواده‌های تحت پوشش نهاد‌های حمایتی افتتاح شده است.

وی تصریح کرد:سرمایه گذاران مشکلاتی همچون مسائل تخصیص ارز و ثبت سفارش دارند که باید پیگیری شود و برای تامین مالی ساخت نیروگاه‌ها نیز تفاهمنامه‌هایی با صندوق‌هایی همچون صندوق محیط زیست، نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش صنعت نفت منعقد شده تا به سرمایه گذاران کمک کنند.

در ادامه مدیرعامل شرکت تولیدکننده سیمان روند شکل گیری پروژه ساخت نیروگاه‌های این کارخانه را تشریح کرد و گفت: این شرکت در حال توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است که برای آن تاکنون دو بسته ۷و ۵ مگاواتی تعریف کرده است و پیش بینی می‌کنیم نیروگاه ۷ مگاواتی این شرکت حدود مردادماه به بهره برداری برسد.

وی افزود: معتقدیم آینده برق ایران از کانال تجدیدپذیر می‌گذرد و شرکت آمادگی توسعه برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر را دارد
گلستانی، مدیر فنی پروژه ساخت نیروگاه تجدیدپذیر شرکت خاطرنشان کرد: این شرکت برای تامین برق کارخانه در پیک تابستان اقدام به ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سطح ۲۰ هکتار کرده و در نتیجه آن تاکنون ۷۰۰ هزار کیلووات ساعت برق تولیدکرده است.

وی با اشاره با ساخت نیروگاه شرکت در مدت کوتاه خاطرنشان کرد: این کارخانه برای پیشروی در ساخت از امکانات داخلی و نیرو‌های متخصص خود استفاده کرده و همین امر بروکراسی‌ها و هزینه‌های ساخت نیروگاه را کاهش داده است.

ساخت این نیروگاه ۲.۵ مگاواتی در ۳۲ کیلومتری شهرستان کرمان با استفاده از ظرفیت احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع با با میزان سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی و اشتغال زایی برای ۴۶ نفر در سال ۱۴۰۲ آغاز شده و در سطح ۹ هکتار اجرا شده است.

با بهره برداری از این نیروگاه خورشیدی از انتشار ۳۴۲۷.۹ تن آلاینده دی اکسید کربن، جلوگیری و موجب کاهش مصرف سوخت، معادل ۱.۴۱ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و نیز صرفه جویی ۱۰۹۲.۹۶ مترمکعب در مصرف سالانه آب می‌شود.

لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۳۵.۶ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در این استان در حال اجراست.

افتتاح نیروگاه ۶ مگاواتی رفسنجان

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا در مراسم افتتاح این پروژه اظهار کرد: پیش از آغاز این پروژه، مجری طرح که از نیروگاه داران تجدیدپذیر بود وعده داد که در صورت پرداخت شدن بدهی هایش از سوی ساتبا، ساخت نیروگاه ۶ مگاواتی طا‌ها را به سرانجام برساند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ساتبا با منابع موجود تلاش کرد بدهی‌های باقیمانده پیشین نیروگاه دار را پرداخت کند و حال در نقطه‌ای ایستاده ایم که مجری طرح، وفای به عهد کرد و نیروگاه ۶ مگاواتی را در زمان وعده داده شده به بهره برداری رساند.

مرتضی شانی، مجری پروژه در مراسم افتتاح، از ساتبا برای پشتیبانی بخصوص در فاز اول این طرح، قدردانی و اظهار کرد: ساتبا کمک بسیاری در افتتاح به موقع این پروژه داشته است.

وی اضافه کرد: فاز دوم این پروژه با بهره گیری از امکانات داخلی طراحی و اجرا شده است و در اجرای این پروژه پارامتر‌های فنی تاثیرگذار در عملکرد نیروگاه‌های خورشیدی با دقت لازم انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش، نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۶مگاوات در دو فاز ۳ مگاوات و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان با طراحی مهندسی داخلی در شهرستان رفسنجان در استان کرمان با حضور محمود کمانی، معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این پروژه در مساحت بیش از ۱۲ هکتار با استفاده از ظرفیت مدل احداث نیروگاه از محل ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف که از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتبا) تدوین شده، در سال ۱۴۰۱ آغاز شده و برای بیش از ۴۳ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار ۸۲۰۰ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده و سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، معادل بیش از ۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۲۶۰۰ مترمکعب می‌شود. لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه‌های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۳۵.۶ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۷.۵ مگاوات در این استان در حال اجراست.

آغاز نهضت نیروگاه سازی در حوزه تجدیدپذیر در استان کرمان

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار