آلودگی هوا؛ امروز آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهرهای جهان چه نمونههایی آسیایی مانند پکن و تهران و چه نمونههایی در نقاط دورتر مانند لندن و لس آنجلس موضوعی داغ و در کانون توجهات محسوب میشود. بهرغم اقدامهای صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوای شهری، نتایج کسب شده نشان میدهند این تلاشها محدود و حالتی شعاری داشتهاند.
عمق چالشها زمانی نمایانتر میشود که نتایج بررسیها ما را هر چه بیشتر بهسمت تعمد انسان در نابودی زیست کره سوق میدهد. زمانیکه میبینیم یکی از عوامل کلیدی در آلودگی هوا انتشار گازهای گلخانهای است؛ فاکتوری که انسان مدرن با توسل و تاکید خود به چرخههای معیوب صنعتی بر آن دامن میزند و همه چیز را قربانی سود و بهرهوریهای خاص خود میکند. حال آنکه تمام این ممارستها، در مسیر نابودی هوایی است که خود برای ادامه حیات نیازمند آن است. بیشک بخش قابل توجه معضل آلودگی هوا به واسطه تردد خودروهایی است که سوختهای فسیلی انرژی لازم برای حرکت آنها را تامین میکنند. این مساله زمانی تشدید میشود که با واقعیت تردد خودروهای فرسوده و غیر استاندارد که دیر زمانی است عمر مفید خود را سپری کردهاند، مواجه میشویم. در نتیجه، برای تغییر این چرخه باطل باید حذف و کاهش عوامل آلاینده هوا را مد نظر قرار داد.
بی تردید، توقف تولید وسایل نقلیه سبک و سنگین غیر ممکن بوده، اما میتوانیم به تدریج میزان مصرف سوختهای فسیلی در بخش حمل و نقل را با حرکت در مسیر استفاده از فناوریهای پاک و کوچ به حوزه انرژیهای تجدیدپذیر کاهش دهیم. راه حلی که طی سالیان اخیر برای کاهش آلایندگی خودروها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته استفاده هر چه بیشتر از «خودروهای سبز» است. با توجه به مطالعات و پیشرفتهای صورت گرفته اکنون واژه «خودروهای سبز» دیگر مفهومی سنگین و نامتعارف نیست. از اینرو در راستای هدف خود -که همانا جلب توجه به این تکنولوژی دوستدار محیط زیست است- مختصری دقیقتر به خودروهای سبز و وضعیت کنونی این تکنولوژی در بازار خودروی جهان میپردازیم.
در حال حاضر، خودروهای سبز را میتوان در سه دسته هیبریدی، پلاگین هیبرید و تمام الکتریکی طبقهبندی کرد. خودروهای هیبریدی اصولا به خودروهایی با منبع انرژی دوگانه اتلاق میشود که در سادهترین شکل ممکن که امروزه متداول است وجود یک موتور احتراق داخلی بههمراه یک موتور الکتریکی است که میتوان هر دو را شارژ نمود و یا موتور الکتریکی از انرژی محرکه خودرو که در باتریها ذخیره شده استفاده کنند. از انواع دیگر این خودروها میتوان به ترکیب باتری و پیلسوختی و یا دیزل-الکتریکی اشاره کرد. این خودروها علاوهبر طی مسیر بیشتر و بازدهی بالاتر این اطمینان را به دارنده خودرو میدهند تا با خیالی آسوده رانندگی کنند.
خودروهای پلاگین هیبرید از یک موتور بنزینی و یک موتور الکتریکی که برای شارژ بسته باتری میتواند به منبع تغذیه برق ۱۲۰ و یا ۲۴۰ ولت متصل شود، سود میبرند. از نظر دامنه حرکت، موتورالکتریکیاین خودروها مسافت بیشتری را پوشش میدهد.
خودروهای تمام الکتریکی تنها از موتور الکتریکی و بسته باتری قابل شارژ برای تغذیهاین موتور استفاده میکنند. بر همین اساس، نیازی به سوخت و یا تعویض روغن ندارند. میزان انتشار گازهای گلخآنهای خودروهای تمام الکتریکی صفر است. امکان شارژ این خودروها در خانه وجود دارد.
در شرایطی که خودروهای هیدروژنی از دامنه حرکت پنج برابر بیشتر نسبت به رقبای تمام الکتریکی خود برخوردار هستند، اما برچسبهای قیمت هنگفت از نقاط ضعف اصلی آنها محسوب میشود. همچنین، بر خلاف خودروهای الکتریکی که امکان شارژ آنها در منزل و ایستگاههای شارژ وجود دارد، خودروهای هیدروژنی به پمپهای سوخت مختص به خود وابسته هستند. ایستگاههای سوخت هیدروژن نیز از نظر ساخت پر هزینه بوده و در شرایط فعلیاین مدل خودروها از زیرساختهای گستردهای برخوردار نیستند.
همچنان در بسیاری از شهرهای بزرگ و شلوغ جهان ایستگاههای شارژ خودروهای الکتریکی و یا پمپهای سوخت هیدروژنی کمیاب بوده و ازاینرو، برخی از کارشناسان فناوری پلاگین هیبرید را راه حلی مناسبتر میدانند. خودروهای پلاگین هیبرید از یک موتور کوچک بنزینی سود میبرند که پس از اتمام شارژ باتری موتور الکتریکی فعال میشود.
خودروهای سبز بهطور معمول نسبت به رقبای خود که تنها از سوختهای فسیلی استفاده میکنند گرانتر هستند، اما برای ترویج استفاده از آنها کشورهایی مانند آمریکا و چین امتیازهایی تشویقی را برای خرید خودروهای سبز ارائه میکنند. بهعنوان مثال، در آمریکا خودروهای تمام الکتریکی مانند نیسان لیف و تسلا مدل S از اعتبار مالیاتی فدرال بهمیزان ۷ هزار و ۵۰۰ دلار بهرهمند میشوند. در رتبههای بعدی و برای خودروهای پلاگین هیبرید و هیبریداین رقم به ۴ هزار، ۳ هزار و ۶۲۵ و ۲ هزار و ۵۰۰ دلار با توجه به مدل خودرو کاهش مییابد.
در چین که با آلودگی شدید هوای شهرهای خود مواجه است، دولت مرکزی طی طرح جدید خود تا سقف ۶۰ هزار یوان (۹ هزار و ۸۰۰ دلار) برای خرید خودروهای تمام الکتریکی مسافری و ۵۰۰ هزار یوان برای اتوبوسهای الکتریکی یارانه اعطا میکند. چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ ناوگانی گسترده از خودروهای الکتریکی را در بازار خود داشته باشد.این در شرایطی است که خودروهای هیبرید تنها از ۳ هزار یوان یارانه برخوردار هستند.
بنابر ارزیابیهای صورت گرفته، تنها با استفاده از خودرویی که مصرف سوخت آن بهجای ۲۰ مایل در هر گالن برابر با ۲۵ مایل در هر گالن باشد، هر فرد میتواند میزان انتشار گازهای گلخانهای خود را بهمیزان ۱۷ تن در سال کاهش دهد.
در شرایطی که صنعت خودروسازی از پیشرفت فناوری بی نصیب نمانده و معرفی خودروهای سبز با بهرهوری سوخت بالا میتواند به کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک کند، اما میزان سبز بودن خودروهای تمام الکتریکی همچنان مورد بحث است. خودروهای تمام الکتریکی هیچگونه گاز گلخانهای منتشر نمیکنند، اما میزان انتشار بالایاین گازها برای تولید برق که در شارژ باتری آنها استفاده میشود، میزان سبز بودن آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
به گزارش "برق نیوز"اکثر نیروگاهها در کشورهای مختلف جهان به سوختهای فسیلی مانند زغال سنگ و گاز برای فعالیت خود وابسته هستند. حال اگر تولید برق در نیروگاه با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و یا بادی صورت بگیرد، نه تنها انتشار گازهای گلخانهای کاهش چشمگیرتری خواهد داشت، بلکه خودروهای تمام الکتریکی به وسایلی صد درصد سبز مبدل میشوند.
با توجه به شرایط فعلی، در مناطقی که تاسیسات تولید برق به گاز طبیعی، انرژی هستهای، انرژی برق آبی و یا منابع تجدیدپذیر برای تولید نیرو وابسته هستند، پتانسیل استفاده از خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبرید برای کاهش انتشار دی اکسید کربن بالاتر است. البته هماکنون با راهاندازی نیروگاههای تجدیدپذیر در کشورهای اروپایی این نقطه ضعف هر روز کمرنگتر میشود.
زغال سنگ که کثیفترین سوخت فسیلی محسوب میشود همچنان در بسیاری از کشورهای جهان بیشترین سهم (بهعنوان مثال، در آمریکا حدود دو سوم و در انگلیس بیش از ۴۰ درصد) را در تولید نیرو دارد. بر همین اساس، مصرف سوخت در خودروهای بنزینی میتواند نسبت به تولید برق و انتقال آن در شبکه سراسری دوستدار محیط زیستتر باشد، اما انتشار چشمگیر دی اکسید کربن طی مراحل پالایش و انتقال بنزیناین امتیاز را خنثی میکند. ازاین رو، کارشناسان معتقدند حتی زمانی که انرژی نیروگاهها توسط زغال سنگ تامین میشود انتخاب یک خودرو الکتریکی نسبت به نمونه بنزینی گزینهای بهتر و دوستدار محیط زیستتر محسوب میشود.
گفتنی است تولید باتری برای خودروهای الکتریکی نیز یکی دیگر از عوامل کلیدی در انتشار گازهای گلخانهای محسوب میشود. اگرچه مطالعات مختلف در زمینه تولید و استفاده از خودروهای الکتریکی به امتیازات آنها در زمینه تغییرات آب و هوایی، کاهش آلودگی صوتی و کاهش استفاده از سوختهای فسیلی اشاره دارند، اما همچنین میتوانند به افزایش سطوح آلودگی هوا به واسطه نرخهای بالاتر اسیدی شدن و احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت انسان در مناطقی که استخراج معدن برای دستیابی به منابعی مانند لیتیوم انجام میشود، منجر شوند.
در شرایطی که خودروسازان بزرگ اروپایی گسترش فعالیتهای خود در زمینه تولید خودروهای تمام الکتریکی را دنبال میکنند، تویوتا و هوندا دو خودروساز بزرگ ژاپن اخیرا از خودروهای سلول سوختی هیدروژنی خود در نمایشگاههای خودرو توکیو و لس آنجلس رونمایی کردهاند.این دو شرکت آغاز فروش خودروهای هیدروژنی در سال ۲۰۱۵ را برنامهریزی کرده و فناوری الکتریکی را تنها برای خودروهای شهری کوچک مناسب میدانند. این در شرایطی است که چین بهعنوان بزرگترین بازار خودرو جهان مورد توجه شرکتهای مختلف خودروسازی است.
بنابر اعلام فولکس واگن،این شرکت در نظر دارد تا تحت برندهای فولکس واگن و آئودی در مجموع بیش از ۱۵ مدل خودرو تمام الکتریکی را تا سال ۲۰۱۸ عرضه کند که بسیاری از آنها در چین تولید خواهند شد. ب ام و و دایملر نیز قصد دارند تا خودروهایی تمام الکتریکی را تحت سرمایهگذاری مشترک خود بهترتیب با شرکتهای بریلیانس و بی وای دی تحت برندهای جدید زینورو و دنزا روانه بازار کنند.
در این میان، تویوتا نیز معتقد است فناوری تمام الکتریکی گزینه مناسبی برای تولید خودروهای بزرگتر و نیرومندتر نبوده و تنها برای تولید خودروهای کوچک شهری مناسب است.
دراین قسمت با خودروهای سبز موجود در بازارهای جهانی و قابلیتهای ویژه هر مدل آشنا میشویم:
۱. نیسان لیف ۲۰۱۳
در سه مدل S، SV و SL ارائه شده است.
میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۳۰/۱۰۲/۱۱۶
دامنه حرکت: ۷۵ مایل
قیمت در بازار آمریکا: حدود ۲۲ هزار دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۹ هزار و ۵۱۲ دستگاه
مجهز به شارژر جدید ۶.۶ کیلوواتی که با استفاده از منبع تغذیه ۲۲۰ ولت طی حدود چهار ساعت باتری خودرو را شارژ میکند. در مدل S امکان سفارش این شارژر بهصورت آپشن وجود دارد، در غیر این صورت شارژر قدیمی ۳.۶ کیلوواتی استفاده میشود.
مجهز به موتور الکتریکی ۸۰ کیلوواتی (۱۰۷ اسب بخار و ۱۸۷ پوند فوت گشتاور) که با بسته باتری ۲۴ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه میشود. نیسان لیف در هر ۱۰۰ مایل ۲۹ کیلووات ساعت برق مصرف میکند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو حدود ۱۰ ثانیه است.
۲. تسلا مدل S ۲۰۱۳
میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۸۸/۹۰/۸۹
دامنه حرکت: ۲۶۵ مایل
قیمت در بازار آمریکا: ۶۲ هزار ۴۰۰ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲ هزار و ۵۲ دستگاه
تمامی چهار مدل تسلا مدل S از یک موتور الکتریکی که با آب خنک میشود، سود میبرند. امکان سفارش بستههای باتری ۶۰ و ۸۵ کیلووات ساعتی برایاین خودرو وجود دارد. در حالت پایه موتور این خودرو توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار نیرو و ۳۱۰ پوند فوت گشتاور را دارد.
با استفاده از بسته ۶۰ کیلووات ساعتی نیروی موتور و گشتاور به ترتیب برابر با ۳۰۲ اسب بخار و ۳۱۷ پوندفوت هستند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۵.۹ ثانیه است.
با استفاده از بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی نیرو و گشتاور به ۳۶۲ اسب بخار و ۳۲۵ پوند فوت افزایش یافته و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت به ۵.۶ ثانیه میرسد.
نیرومندترین مدل تسلا نیز ۴۱۶ اسب بخار نیرو و ۴۴۳ پوند فوت گشتاور تولید میکند که این مدل نیز از بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی سود میبرد.
بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی در هر ۱۰۰ مایل بهصورت چرخه ترکیبی ۳۸ کیلووات ساعت برق مصرف میکند. بسته باتری ۶۰ کیلووات ساعتی در هر ۱۰۰ مایل ۳۵ کیلووات ساعت برق مصرف میکند.
امکان شارژ باتری تسلا مدل S با منابع تغذیه استاندارد ۱۲۰ و ۲۴۰ ولت وجود دارد. با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت و بسته باتری ۴۰ کیلووات ساعتی مدت زمان شارژ باتری حدود ۵ ساعت است. بسته باتری ۶۰ کیلووات ساعت نیازمند ۸ ساعت و بسته باتری ۸۵ کیلووات ساعتی نیازمند ۱۲ ساعت شارژ هستند.
۳. فورد فوکس EV ۲۰۱۳
میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۱۰/۹۹/۱۰۵
دامنه حرکت: ۷۶ مایل
قیمت در بازار آمریکا: ۳۹ هزار و ۲۰۰ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶۷۵ دستگاه
مجهز به موتور ۱۰۷ کیلوواتی (۱۴۳ اسب بخار) و بسته باتری ۲۳ کیلووات ساعتی یون لیتیوم که با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت طی حدود چهار ساعت شارژ میشود. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۹.۶ ثانیه است.
۴. شورلت ولت پلاگین هیبرید ۲۰۱۳
۳۸ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۹۸ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
۳۴۴ مایل بعدی با موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۳۷ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
قیمت در بازار آمریکا: ۳۱ هزار و ۶۴۵ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲۲ هزار و ۸۲۳ دستگاه
مجهز به یک موتور ۱۱۱ کیلوواتی (۱۴۹ اسب بخار) با توانایی تولید ۲۷۳ پوندفوت گشتاور که با بسته باتری ۱۶ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه میشود. زمانی که ۷۰ درصد از شارژ این باتری تخلیه میشود، موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر شورلت ولت شروع به کار میکند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو برابر با ۹ ثانیه است.
برای شارژ باتری ولت میتوان از منبع تغذیه ۱۲۰ و یا ۲۴۰ ولت استفاده کرد که با خروجی استاندارد خانگی به ۱۰ ساعت زمان برای شارژ باتری نیاز دارد.
۵.تویوتا پریوس پلاگین هیبرید ۲۰۱۳
۱۱ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۹۵ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
۵۲۹ مایل بعدی با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۵۰ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
قیمت در بازار آمریکا: ۳۲ هزار دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۱۲ هزار و ۵۱۴ دستگاه
مجهز به موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی و یک جفت موتور الکتریکی و ژنراتور که در مجموع ۱۳۴ اسب بخار نیرو را به چرخهای جلو منتقل میکنند. بسته باتری این خودرو از ظرفیت ۴.۴ کیلووات ساعت برخوردار است که با استفاده از منبع تغذیه ۱۲۰ ولت طی حدود سه ساعت و با منبع تغذیه ۲۴۰ ولت به نصفاین زمان برای شارژ نیاز دارد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۹.۹ ثانیه است.
۶. فورد سی-مکس انرژی پلاگین هیبرید ۲۰۱۳
۲۱ مایل نخست با موتور الکتریکی: معادل ۱۰۰ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
۵۹۹ مایل بعدی با موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی: ۴۳ مایل در هر گالن در چرخه ترکیبی
قیمت در بازار آمریکا: ۳۲ هزار و ۹۵۰ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه
مجهز به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توانایی تولید ۱۴۱ اسب بخار نیرو و ۱۲۹ پوند فوت گشتاور بههمراه یک موتور الکتریکی که از یک بسته باتری ۷.۶ کیلووات ساعتی یون لیتیوم تغذیه میشود. در مجموع، این دو موتور توانایی تولید ۱۸۸ اسب بخار نیرو را دارند. شارژ بسته باتری فورد سی-مکس انرژی پلاگین هیبرید با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولت حدود سه ساعت طول میکشد.
۷.فولکس واگن جتا هیبرید ۲۰۱۳
مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۲/۴۸/۴۵
قیمت در بازار آمریکا: ۲۴ هزار و ۹۹۵ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۱۱۷ دستگاه
مجهز به موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو شارژردار و یک موتور الکتریکی ۲۰ کیلوواتی که در مجموع ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۱۸۴ پوند فوت گشتاور تولید میکنند. موتور الکتریکی به تنهایی میتواند با بیشینه سرعت ۳۷ مایل در ساعت دامنه حرکت یک مایل را پوشش دهد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت فولکس واگن جتا هیبرید برابر با ۸.۶ ثانیه است.
۸. هوندا فیت EV ۲۰۱۳
میزان مصرف شهری/بزرگراه/ترکیبی معادل مایل در هر گالن: ۱۳۲/ ۱۰۵/۱۱۸
دامنه حرکت: ۸۲ مایل
قیمت در بازار آمریکا: ۳۷ هزار و ۴۱۵ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۹۳ دستگاه
مجهز به موتور الکتریکی ۹۲ کیلوواتی (۱۲۳ اسب بخار نیرو و ۱۸۹ پوندفوت گشتاور) بههمراه بسته باتری ۲۰ کیلووات ساعتی یون لیتیوم که با استفاده از منبع تغذیه ۲۴۰ ولتی طی حدود سه ساعت شارژ میشود. اما این مدت زمان برای منبع تغذیه ۱۲۰ ولت به حدود ۱۵ ساعت افزایش مییابد. هوندا فیت EV در هر ۱۰۰ مایل ۲۹ کیلووات ساعت برق مصرف میکند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت در حالت اسپرت برابر با ۹ ثانیه است.
۹. تویوتا آوالون هیبرید ۲۰۱۳
مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۰/۳۹/۴۰
قیمت در بازار آمریکا: ۳۵ هزار و ۵۵۵ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶۱۹ دستگاه
مجهز به موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر که توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار نیرو و ۱۵۶ پوند فوت گشتاور را دارد. بههمراه موتور الکتریکی نیروی تولید این خودرو به ۲۰۰ اسب بخار افزایش مییابد. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت برابر با ۷.۷ ثانیه است. از نظر تئوری این خودرو با باک پر میتواند مسافتی ۶۰۰ مایلی را طی کند.
۱۰. لینکلن MKZ هیبرید ۲۰۱۳
مصرف سوخت شهری/بزرگراه/ترکیبی مایل در هر گالن: ۴۵/۴۵/۴۵
قیمت در بازار آمریکا: ۳۵ هزار و ۹۲۵ دلار
میزان فروش در بازار آمریکا طی سال ۲۰۱۲: ۶ هزار و ۶۹ دستگاه
مجهز به موتور ۲ لیتری چهار سیلندر بههمراه یک موتور الکتریکی که در مجموع ۱۸۸ اسب بخار نیرو تولید میکنند. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت این خودرو برابر با ۸.۴ ثانیه است.
...
با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا در اکثر شهرهای بزرگ چین و اهمیت این کشور در بازار خودروی جهان، در ادامه به نتیجه تلاش چینیها برای تولید و حتی کپیبرداری از مدلهای مطرح خودروهای سبز خواهیم پرداخت.
خودروهای الکتریکی چینی
۱. پکن اتو (BAIC) E۱۵۰ EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۲۴۹ هزار و ۸۰۰ یوان
مجهز به باتری لیتیوم آهن فسفات با ظرفیت ۲۳.۰۴ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۶ تا ۸ ساعت
دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۱۸۰ کیلومتر
دامنه حرکت در شرایط واقعی ۱۴۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۱۲.۵ کیلووات ساعت
۲. Zotye M۳۰۰ EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۲۵۰ هزار یوان
مجهز به باتری LiFePo۴ با ظرفیت ۳۵.۲ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۸ تا ۱۲ ساعت
دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۲۰۰ کیلومتر
دامنه حرکت در شرایط واقعی ۱۶۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ تا ۱۶ کیلووات ساعت
۳. BYD E۶
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۳۶۹ هزار و ۸۰۰ یوان
مجهز به باتری LiFePo۴ با ظرفیت ۶۰ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۶ ساعت
دامنه حرکت در شهرها برابر با ۳۰۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۹.۵ کیلووات ساعت
۴. چری S۱۸/Riich M۱ EV
قیمت تخمینی: بین ۱۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۲۲۹ هزار و ۸۰۰ یوان
مجهز به باتری LiFePo۴ با ظرفیت ۴۵ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت بین ۶ تا ۸ ساعت
دامنه حرکت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ کیلووات ساعت
۵. فوتون Midi EV
قیمت تخمینی: ۱۰۰ هزار یوان
مجهز به باتری ENAX لیتیوم منگنز با ظرفیت ۲۴ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۸ ساعت
دامنه حرکت ۱۷۰ کیلومتر
۶. JAC J۳ EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۱۵۸ هزار یوان
مجهز به باتری یون لیتیوم فسفات آهن با ظرفیت ۱۹ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۸ ساعت
دامنه حرکت در شهرها برابر با ۱۳۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ کیلووات ساعت
۷. SAIC Roewe E۵۰ EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۲۳۴ هزار و ۹۰۰ یوان
مجهز به باتری LiFePo۴ با ظرفیت ۱۸ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۶ ساعت
دامنه حرکت با سرعت ثابت ۶۰ کیلومتر در ساعت برابر با ۱۸۰ کیلومتر
۸. شانگهای جی ام اسپرینگو EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۲۵۸ هزار یوان
مجهز به باتری لیتیوم فسفات آهن با ظرفیت ۲۱.۴ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت برابر با ۷ ساعت
دامنه حرکت برابر با ۱۳۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ کیلووات ساعت
۹. Zotye ۵۰۰۸ EV
قیمت بدون اعمال تخفیفها: ۲۱۰ هزار یوان
مجهز به باتری LiFePo۴ با ظرفیت ۳۲ کیلووات ساعت
مدت زمان لازم برای شارژ باتری با برق ۲۲۰ ولت بین ۸ تا ۱۳ ساعت
دامنه حرکت برابر با ۱۶۰ کیلومتر
میزان مصرف برق در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۱۴ تا ۱۶ کیلووات ساعت
...
در پایان باید گفت؛ هرچند امروزه خودروهای سبز نسبت به همتایان متعارف خود که از سوختهای فسیلی استفاده میکنند، قیمت گرانتری داشته و کمتر مورد توجه خریداران هستند، اما برای کاهش خطر آلودگی هوا که نه تنها جان انسان، بلکه کل سیاره زمین را تهدید میکند باید عملگرایی بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم. با استفاده از ظرفیتهای موجود در صنعت خودروسازی میتواناین باور که خودروهای سبز محصولاتی گران قیمت و لوکس هستند را از بین ببریم.
در شرایطی که چشمانداز استفاده از خودروهای سبز در سطح جهانی مثبت و رو به رشد است، اما متاسفانه در ایران با کمترین میزان توجه به استفاده از فناوریهای پاک در صنعت خودروسازی مواجه هستیم. بسیاری از خودروهای تولیدی ایران حتی از نظر مصرف سوخت نیز با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارند. اخیرا «کاظم ندافی»، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، طی برنامه گفت و گوی ویژه شبکه دو به این نکته اشاره داشت که تنها در شهر تهران ۷۰ هزار دستگاه خودرو که فاقد استانداردهای لازم هستند معادل بیش از دو میلیون خودرو آلودگی ایجاد میکنند!
بهمنظور توسعه استفاده از خودروهای سبز میتوانیم کشور چین را مد نظر قرار دهیم که از نظر آلودگی هوای شهری شرایطی مشابه و حتی بهمراتب وخیمتر از ایران دارد، اما طرحهای مختلفی را برای استفاده از انرژیهای پاک و خودروهای سبز دنبال میکند. صنعت خودروسازی چین توسعه استفاده از خودروهای الکتریکی را در دستور کار خود قرار داده و در این راه همانند بسیاری حوزههای دیگر از کپی کاری محصولات مطرح جهانی نیز غافل نبوده است. البته شرکتهای خودروسازی این کشور بهتدریج همکاری با شرکتهای مطرحی چون ب ام و و جنرال موتورز برای ارائه محصولاتی بهروز و با کیفیت در این حوزه را دنبال میکنند.
صنعت خودروسازی ایران که پس از نفت دومین صنعت بزرگ کشور محسوب میشود از پتانسیل و دانش فنی برای فعالیت در بازار خودروهای سبز برخوردار بوده، اما تا به امروز شاهد تداوم تولید و عرضه خودروهایی با سطح آلایندگی بالا هستیم که دیر زمانی است از خط تولید در سطح جهانی خارج شدهاند. خودروهای غیر استاندارد و مصرف سوختهای فسیلی سهمی قابل توجه در آلودگی هوای شهری داشته و این پرسش که تا چه زمانی تولید خودروهایی که حرکت آنها به تکمیل چرخه آلودگی هوا در ایران کمک میکنند، ادامه خواهد داشت همچنان مطرح است.
در این میان، مسئولین و شرکتهای خودروسازی بزرگ ایران میتوانند با کمی از خود گذشتگی و تحمل چالشهای مالی و عرضه خودروهای سبز نقشی چشمگیر در ایجاد فرهنگ استفاده از این خودروها ایفا کنند. حتی برای آغاز این مسیر میتوان ارائه محصولاتی مشابه با نمونههای خارجی در دستور کار قرار بگیرد. در شرایطی که عوامل ایجاد کننده آلودگی هوا و راهحلهای برطرف کردن آن ملموس و مشخص هستند، عدم اتخاذ اقدامهای عملی و گسترده در این زمینه تنها به هزینه از دست رفتن سلامت شهروندان یک کشور تمام خواهد شد.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.