کد خبر: ۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۶ - ۰۹ دی ۱۳۹۲
رییس بیمارستان سوختگی قطب‌الدین شیراز:
دکتر"ایاز" یکشنبه 9 دی‌ماه در دومین همایش ایمنی و فرهنگ توزیع برق شیراز، گفت: برق‌گرفتگی یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار به‌ شمار می‌رود.

به گزارش "برق نیوز" رییس بیمارستان سوختگی قطب‌الدین شیراز، گفت: برق‌گرفتگی و آسیب‌های ناشی از آن در 90 درصد موارد، با راهکارهایی ساده قابل پیشگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه فارس، دکتر"ایاز" یکشنبه 9 دی‌ماه در دومین همایش ایمنی و فرهنگ توزیع برق شیراز، گفت: برق‌گرفتگی یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ بر اثر حوادث ناشی از کار به‌ شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه آمار مراجعات به بخش سوختگی بیمارستان‌ها به‌ دلیل برق‌گرفتگی، در آمریکا و اروپا بین چهار تا پنج درصد کل مراجعان است، گفت: آمار در بیمارستان قطب‌الدین شیراز نیز همین عدد را نشان می‌دهد اگرچه ممکن است برخی افراد مراجعه نکنند یا به دیگر مراکز مراجعه کرده و خدمات دریافت کنند.

این پزشک متخصص، خاطرنشان کرد: در مواقع سوختگی شدید با برق، آمار مرگ تا 40 درصد موارد نیز وجود دارد.

او با تصریح اینکه برق‌گرفتگی معمولا گول زننده است، توضیح داد: ممکن است فردی که دچار برق‌گرفتگی شده است، ضایعات سطحی نداشته باشد اما باید آگاه باشیم که جریان برق به‌راحتی از بدن عبور کرده و سرراه خود به همه اندام‌ها آسیب وارد می‌کند.

رییس بیمارستان قطب‌الدین شیراز، تصریح کرد: ضایعات ناشی از برق‌گرفتگی ممکن است مدت‌ها بعد از بروز حادثه با علائمی نظیر تحلیل اندام‌ها و حتی فلج، از دست دادن حافظه، ناراحتی‌های کلیوی و حتی در مواردی مرگ، بروز کند.

ایاز گفت: فردی که دچار برق‌گرفتگی می‌شود در 70 تا 80 درصد موارد از ناحیه اندام‌های فوقانی، یعنی دست‌ها، دچار ضایعاتی خواهد شد اما در بعضی موارد آسیب‌های ظاهری بسیار کمتر از آسیب‌ها عمقی است.

وی با یادآوری اینکه هرچه مقاومت بیشتر باشد، حرارت تولید شده بالاتر خواهد بود، گفت: جریان برق در مسیر عبور از بدن، از عصب‌ها و رگ‌های خونی به‌راحتی عبور می‌کند اما استخوان مقداری مقاومت در برابر آن نشان می‌دهد.

این پزشک متخصص گفت: عبور از مسیر اعصاب ممکن است به حافظه کوتاه مدت افراد آسیب بزند و عبور از رگ، خون را منعقد سازد حال آنکه ساختار عصب و رگ آسیبی ندیده باشد.

وی اضافه کرد: اگر برق در مسیر خود به استخوان برخورد کند، به‌ دلیل وجود کلسیم، استخوان نمی‌سوزد اما به‌ شدت گرم می‌شود و این گرما موجب سوختن عضله‌هایی خواهد شد که به استخوان چسبیده‌اند، بنابراین ممکن است فرد در ظاهر هیچ علامتی نداشته باشد اما عضله‌هایش به‌ تدریج تحلیل رفته و حتی فلج شود.

ایاز در خصوص وارد شدن آسیب به کلیه‌ها و دلیل آن نیز، گفت: عضله در بدن انسان دارای رنگ‌دانه‌هایی است که این رنگ‌دانه‌ها، براثر سوختن عضله آزاد و وارد خون می‌شود، با توجه به سمی بودن آنها و ورودشان به کلیه، ممکن است فرد دچار آسیب در کلیه‌ها و حتی از کار افتادن کلیه‌ها شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: برق ، برق گرفتگی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار