کد خبر: ۵۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۲:۵۵ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به آغاز ۴۰ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی، گفت: مسیر توسعه صنعت نیروگاهی حرکت به سمت احداث واحد‌های راندمان بالا است.

به گزارش برق نیوز، ناصر اسکندری در حاشیه بیست و‌سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به ۳۹.۲۶ درصد رسیده است، گفت: مسیر توسعه صنعت نیروگاهی کشور، حرکت به سمت احداث واحد‌های راندمان بالای جدید است. از این رو شرکت برق حرارتی به شکل جدی در پی ساخت واحد‌های بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و ارتقای توان و رفع محدودیت نیروگاه‌های موجود است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد نیروگاه‌های کشور راندمان پایینی دارند که در اولویت جایگزینی با واحد‌های نیروگاهی جدید قرار گرفته‌اند. در همین راستا نخستین اولویت اول شرکت برق حرارتی برای اجرای این برنامه جایگزینی نیروگاه قدیمی بعثت تهران با واحد‌های جدید راندمان بالا است.

تامین ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی از گاز طبیعی

وی با بیان اینکه نیروگاه‌های حرارتی حدود ۸۲ درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: نگاهی به آخرین وضعیت سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق حاکی از آن است که از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق از طریق گاز طبیعی، چهار درصد از طریق گازوئیل و سه درصد از محل مازوت تامین شده است.

وی اضافه کرد: در سال جاری میزان مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق بیش از هفت درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. از سوی دیگر در همین مدت مصرف گازوئیل ۴۱ درصد و مصرف مازوت نیز ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

وی به اجرای برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و گفت: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحد‌های جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه مدونی به منظور آماده‌سازی واحد‌های موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد که در همین راستا برای نخستین بار برای پیک تابستان امسال بیش از ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی با صرف ۳.۵ میلیون نفر ساعت کار انجام شد تا رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد و نیروگاه‌ها برای تابستان با حداکثر ظرفیت آماده تامین برق مورد نیاز کشور باشند.


شروع ۴۰ هزار مگاوات از برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی

وی افزود: انجام به موقع و با کیفیت برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در کنار بهره‌برداری مسئولانه از این واحد‌ها موجب شده است تا در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد برسد. دست‌یابی به این رقم در حالی است که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، گفت: بدین منظور آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در طول فصول گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: در همین راستا از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون بالغ بر ۴۰ هزار مگاوات از فعالیت‌های تعمیراتی یاد شده آغاز شده است و طبق برنامه تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال آینده برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش به پایان خواهد رسید تا تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور با حداکثر آمادگی آماده تولید برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۳ باشند.

رشد ۳ درصدی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور

وی با اشاره به اینکه میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون با رشد سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲۴۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است، گفت: واحد‌های تولید برق حرارتی در این بازه زمانی توانسته‌اند ضمن تامین بالغ بر ۹۴ درصد برق مورد نیاز شبکه، نقش مهمی در تامین انرژی پایدار و مطمئن برای مشترکان سراسر کشور و گذر موفق از روز‌های گرم پیک تابستان امسال داشته باشند.

وی با بیان اینکه از این میزان تولید بیش از ۵۳ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل‌ترکیبی است، اظهار کرد: میزان تولید انرژی آن‌ها با افزایش چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۳۰ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته با افزوده شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس‌جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی در سال جاری به عنوان واحد‌های تولید کننده برق دوستدار محیط زیست هستیم.

وی تاکید کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل‌ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و در سال‌های آینده شاهد تاثیرات گسترده آن خواهیم بود. تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
0
0
توسعه در حد توان پیرمردهای فرتوت وخسته نیست کار رو به جوانان متعهد ومومن بسپارید واز دور نظاره گر موفقیت ا.ونها باشید این سیستم بسته رو به جوانان واهلش بسپارید وضعیت موجود حاصل کار شماهاست
پاسخ ها
توانیری
| Iran (Islamic Republic of)
نیروگاه بعثت یکی از قدیمی ترین نیروگاهای کشوره و سه واحد آن عملا بیش از 180 مگاوات نمیتونه تولید کنه..و چون از سیستم تر استفاده میکنه میلیونها لیتر از بهترین ابهای تهران عزیز رو مصرف و تلف میکنه..ضمنا حدودا 21 هکتار از بهترین زمین های داخل تهران رو اشغال کرده ..آلودگی هوا و صوتی فراوانی در داخل تهران ایجاد کرده..فقط با فروش زمین این نیروگاه که حداقل متری 140 میلیون تومن قیمتشه حدودا سه هزار میلیارد تومن نصیب صنعت برق میشه
مدیر پایگاه طرح توسعه نیروگاه بعثت شروع شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۵
0
2
در صداقت دکتر اسکندری هیچ شکی نیست..اما همین یک قول حذف نیروگاه بعثت از داخل تهران را عملی کنن هزاران بار دعاش میکنیم..!
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار