کد خبر: ۵۶۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۳۴ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
سروو موتور نوعی موتور الکتریکی است که برای استفاده در سیستم‌های کنترل فیدبک طراحی شده است. در این مطلب آموزش روش‌های راه اندازی سروو موتور دلتا ارائه شده است.

به گزارش برق نیوز، سروو موتور (موتور کنترل) نوعی از موتور الکتریکی است که برای استفاده در سیستم های کنترل فیدبک طراحی شده است. سرو موتور یک موتور الکتریکی سنکرون است که سلف آن از آهنرباهای دائمی تشکیل شده است. در این حالت سرو موتور در مقایسه با سایر موتورهای برقی از لحاظ قدرت / حجم ، گشتاور / اینرسی و غیره دارای بهترین بهره و کارایی هستند. با خرید سروو موتور و نصب آن تغییر سرعت موتور به سرعت اتفاق می افتد، زیرا اینرسی یا همان لختی در سروو درایوها کم می باشد.

انواع سروو موتور از نظر جریان به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

  1. سروو موتورهای جریان مستقیم DC
  2. سروو موتورهای جریان متناوب AC

نکات انتخاب سروو موتور

برای انتخاب موتور سرو باید مقدار گشتاور، سرعت مورد نیاز و سپس مقدار توان را در نظر گرفت. بعد از بدست آوردن پارامترهای اصلی موتور، نیاز است مشخص گردد که چه مقدار دقتی برای سیستم مورد نیاز است. هرچه تعداد پالس های انکودر یک سروو بیشتر باشد، دقت آن در قرار گرفتن در موقعیت صحیح و نیز حرکت یکنواخت آن بیشتر می شود.

البته باید در نظر داشت قیمت نهایی یک سروو با تعداد پاس انکودر آن رابطه مستقیم دارد و هرچه تعداد پالس افزایش یابد، قیمت آن بالاتر می‌رود. دقت عملکرد یک سروو به گیربکس آن و مقدار لقی آن بستگی دارد و برای سیستم های با دقت بالا پیشنهاد می‌شود از گیربکس‌های خورشیدی استفاده گردد.

سروو موتور دلتا

فناوری سروو delta در سال های اخیر بسیار بالغ تر و رایج تر شده است. سرووهای دلتا در حال حاضر به 4 مدل اصلی تقسیم می شوند. سری B2 که ارزان‌ترین مدل سرووهای دلتاست و البته اکثر کاربردهای بازار را پوشش می‌دهد. نسل بعدی این مدل سری B3 است که با سری قبلی قیمت برابری دارد. این مدل فقط در رنج تکفاز موجود است.

سروو موتورهای delta A2 برای کاربردهایی که نیاز به پوزیشن داخلی (internal position) دارد مناسب است. نسل بعدی این سری مدل A3 است که در بازار وجود دارد. سروو درایو در دستگاه های کنترل CNC، تزریق پلاستیک، دستگاههای چاپ، نساجی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های راه اندازی سروو موتور دلتا

سه روش متداول برای راه اندازی سروو موتورها وجود دارد:

روش اول: کنترل پوزیشن یا قطار پالس

این روش که مهترین و پرکاربردترین روش است، عموما در ماشین آلات CNC کاربرد دارد. روش کنترل پوزیشن بستگی به تعداد پالس های سمت کنترلر که می توانند کنترلر CNC یا PLC و یا یک مدار میکروکنترلی را کنترل کنند دارد. در واقع تعداد پالس ها هم مقدار جابجایی مورد نیاز و هم سرعت و جهت چرخش موتور را مشخص می کنند.

روش دوم: قرار دادن سروو در مد کنترل سرعت

با اعمال یک ولتاژ خارجی صفر تا ده ولت سرعت نهایی و جهت چرخش موتور مشخص می شود. کنترل موقعیتی در این مد استفاده نمی شود و عموما برای کنترل موقعیت در این مد پالس های خروجی انکودر سروو بوسیله یک مبدل به کنترلر منتقل می شود.

در واقع سیستم شبه حلقه بسته اتفاقی می افتد و کنترلر تا حدودی از موقعیت سروو آگاه می شود. این روش عموما در کنترلر های CNC قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد. البته سرو درایو هم دارای قابلیت پوزیشن داخلی و هم دارای مد سرعت داخلی هستند و کم و بیش از این مد کاری هم استفاده می شود. حتی این امکان وجود دارد که از مد سرعت و پوزیشن بصورت تلفیقی استفاده شود، فقط باید از طریق ورودی های دیجیتال مشخص گردد که کدامیک از مدهای کاری انتخاب شده است.

اگر مد کنترل سرعت S باشد، منبع فرمان سرعت ولتاژ آنالوگ ما بین ترمینال های V – REF و GND می باشد. تنظیم دامنه تغییرات ورودی ولتاژ از +10 ولت تا -10 ولت می باشد و سرعت موتور برابر با سرعت قابل تنظیم توسط پارامتر P1-40 است.

  • وقتی که کمتر از یک ورودی SPD0 و SPD1 برابر 0 OFF نباشد، منبع فرمان سرعت یکی از پارامتر های P1-09 تا P1-11 خواهد بود. در صورتیکه هر یک از ورودی های SPD0 یا SPD1 تغییر کنند، یک منبع فرمان سرعت مطابق با وضعیت سیگنال ورودی های SPD0 و SPD1 تغییر خواهد کرد و معتبر (فعال) می باشد.
  • دامنه تغییرات پارامترهای داخلی مابین r/min -5000 تا +5000 می باشد. مقدار تنظیمات = دامنه تغییرات × واحد (r/ min1) برای مثال:

اگر P1-09 برابر با ۳۰۰۰۰+ تنظیم شود، مقدار نهایی تنظیمی برابر حاصل زیر خواهد بود:

(+۳۰۰۰۰) (0.1 r/min) = +3000r/min

روش سوم: راه اندازی در مد گشتاور

مانند کنترل در مد سرعت موتور سروو بوسیله یک ولتاژ صفر تا ده ولت در مد گشتاور کار می کند. در مد سرعت روش کار تثبیت سرعت است و گشتاور در حال تغییر است ولی در مد گشتاور هدف تثبیت گشتاور است و بدین ترتیب سرعت برای ثابت شدن گشتاور مکرر تغییر می کند.

  • وضعیت سیگنال :TCM0 :0-1 نمایشگر OFF (کانکتور در حالت عادی باز) و 1: نمایشگر ON (کانکتور در حالت عادی بسته) می باشد.
  • وقتی که TCM0 و TCM1 هر دو برابر (OFF) 0 باشند و عملکرد مد کنترل گشتاور Tz باشد، فرمان برابر 0 است. اگر کاربر از سیگنال آنالوگ به عنوان منبع فرمان گشتاور استفاده نکند؛ می تواند مد کنترل  Tzرا برای کنترل عملکرد گشتاور انتخاب کند و مشکل انحراف نقطه صفر در مد کنترل گشتاور، (اگر کاربر می خواهد مقدار آفست ورودی گشتاور آنالوگ را تنظیم کند از پارامتر  P4-23 استفاده کند) در ولتاژ آنالوگ را تنظیم نماید.

عملکرد کنترل مد گشتاور T باشد، فرمان ورودی ولتاژ آنالوگ بین ترمینال های T-REF و GND بسته می شود. رنج تنظیم ورودی آنالوگ از -10 ولت تا +10 ولت و مطابق با گشتاور قابل تنظیم می باشد.

  • وقتی که یکی از TCM0 و TCM1 و یا هر دو برابر 1 (On) باشند، منبع  گشتاور پارامتر داخلی می باشد. یعنی اگر هر یک از TCM0 یا TCM1 از 0 (OFF) به 1 (On) تغییر وضعیت دهند، منبع گشتاور داخلی طریق پارامتر معتبر می باشد.

برگرفته از بلاگ سایت بارمان اتوماسیون ( https://barmanauto.ir )

برچسب ها: رپرتاژآگهی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار