کد خبر: ۵۶۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۳ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
خرید تجهیزات و لوازم چاه ارت با کیفیت اهمیت بالایی دارد، در این مطلب راهنمای خرید تجهیزات چاه ارت ارائه شده است.

به گزارش برق نیوز، چاه ارت ساختاری است که به منظور اتصال هرگونه جریان الکتریکی در سیستم‌های الکتریکی به زمین است. هدف اصلی این ساختار ایجاد ارتباط الکتریکی مطمئن و پایدار با زمین برای جلوگیری از وقوع برق‌گرفتگی انجام می‌شود.

این سیستم شامل یک چاه ارت و یک سیم اتصال به زمین است که در واقع سیستم ارتینگ را ایجاد می کنند. هدف از ایجاد این سیستم جلوگیری از نشتی جریان الکتریکی است. دقت کنید که وصل کردن این چاه باید با حساسیت بالایی انجام شود لذا زمانی که به درستی چاه متصل ننمایید میتواند به امری کشنده و خطرناک تبدیل شود.

چاه ارت در عمق های متفاوت، از کمترین عمق (60 سانتی متر) تا بیشترین عمق (بین 8 تا 10 متر) ایجاد می شود و می‌بایست خاک در آن عمق رطوبت نسبی داشته باشد تا بتواند رطوبت اطراف الکترود را تامین کند.

در چاه ارت، یک یا چند الکترود به عنوان اتصال الکتریکی با زمین درون چاه فرو می‌ برند. الکترودهایی که در چاه ارت استفاده می‌شوند انواع گوناگونی دارند که بیشتر از سیم مسی لخت که با صفحه مسی جوش خورده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تجهیزات و لوازم چاه ارت

در اجرای چاه ارت تهیه لوازم چاه ارت و تجهیزات آن، طبق استاندارد های نظام مهندسی و یا تجربه اجرایی متخصصین متفاوت است و اجرای چاه ارت و انتخاب لوازم ارت به عواملی چون نوع خاک، منطقه اجرایی، میزان اهمی نیاز برای تجهیزات برقی و ... بستگی دارد. در صورت نیاز به مشاوره در خرید تجهیزات چاه ارت می توانید با کارشناسان ارتا خط تماس بگیرید تا شما را در خرید لوازم استاندارد و مطمئن راهنمایی کنند.

تجهیزات چاه ارت شامل موارد زیر است.

  • صفحه مسی

  • سیم مسی

  • میله راد

  • تسمه مسی

  • بنتونیت و مواد کاهنده مقاومت زمین

  • انواع کلمپ برای اتصالات تجهیزات چاه ارت

  • حوضچه ارت، تابلو ارت

  • انواع جوش کدولد و آرگون

  • کابلشو

صفحه مسی چاه ارت

صفحه مسی که به صورت عمودی در پایین چاه قرار می گیرد وظیفه انتقال جریان الکتریکی از دستگاه ها به زمین را دارد. در واقع صفحه مسی به کمک سیم مسی که به آن متصل شده جریان را از دستگاه ها به زمین منتقل می کند.

سیم مسی چاه ارت

یکی از کاربردهای سیم مسی در چاه ارت می باشد. استفاده از سیم مسی چاه ارت برای ارتباط با زمین در سیستم‌های الکتریکی بسیار مهم است. ضخامت سیم و تعداد رشته های سیم ارت تاثیر زیادی در انتقال جریان دارد.

میله ارت یا میله راد

در محیط‌هایی که حفاری مشکل است از میله‌ ارت مسی با ساختاری استفاده می شود که ضربه خور باشد. میله ارت به داخل زمین رانده می‌شود و سپس با استفاده از جوش احتراقی یا اتصالات مخصوص به سیم ارت متصل می‌شود.

میله ارت در انواع مختلف از جمله میله ارت استیل، تمام مس، کاپرباند و اتمایز در ابعاد مختلف موجود می باشد.

تسمه مسی

تسمه‌ مسی از فلز مس با خلوص بالا یعنی ۹۹٪ تولید می شود و در سیستم‌های ارتینگ و صاعقه گیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تسمه مسی کاربردهای مختلفی دارد از جمله کلمپ تسمه به میله ارت، کلمپ تسمه به سیم ارت و کلمپ تسمه به سیم و میله ارت.

بنتونیت و مواد کاهنده مقاومت زمین

نوعی کانی معدن خاک رس بتونیت چاه ارت می‌باشد که این کانی در برابر جریان الکتریسیته مقاومت بسیار کمی دارد به همین دلیل برای پر کردن چاه ارت از این محصول استفاده می‌کنند.

از این محصول برای پرکردن فضاهای خالی دور الکترودها استفاده می‌شود. این محصول از خاصیت تیکسوتروپیک برخوردار می‌باشد به عبارت ساده‌تر پس گذشت مدت زمانی به صورت ژل می‌شود و شسته نمی‌شود. این بتونیت دارای مقدار زیادی مونتموریلونیت است و توان جذب آب آن بسیار زیاد است.



انواع کلمپ برای اتصالات تجهیزات چاه ارت

کلمپ های مسی برای اتصال بین دو فلز مختلف به ویژه فلز مس می باشند که در انواع مختلفی وجود دارند. ازجمله کلمپ دو پیچ دو سیم ، کلمپ یو ، کلمپ انگشتی و سی کلمپ مسی و ...

یکی از عوامل مهم برای همبندی کردن سیستم ارتینگ و برای اتصال سیم یا تسمه مسی به میله یا میلگرد از یو کلمپ و کلمپ میله ارت استفاده می‌شود که اتصال سیم و تسمه به میله را انجام می دهد و در دو نوع شرکتی با جنس برنج فورج ریخته‌گری بازاری می باشد.

حوضچه ارت، تابلو ارت

حوضچه ارت یا دریچه بازدید چاه ارت ساختاری است که برای سیستم ارتینگ استفاده و بر روی درب چاه نصب می شود. هر سیستم ارتینگ باید دارای یک بخش برای تست و اندازه گیری مقاومت آن باشد و این سیستم اندازه گیری معمولاً دریچه بازدید چاه ارت یا حوضچه ارت نامیده می شود.

انواع جوش کدولد و آرگون

جوش کدولد یا Cad weld ، یک روش جوشکاری خاص است که برای اتصال محکم و ماندگاری بین سیم‌های مسی و ارتینگ، سیم به صفحه ، لوله، صفحه‌های مسی به یکدیگر می‌باشد.

این روش جوشکاری برای ایجاد اتصال الکتریکی به منظور جلوگیری از بروز شوک الکتریکی و ایجاد ایمنی در سیستم‌های برق استفاده می‌شود.

کابلشو

کابلشو به قطعه ایی در انتهای کابل گفته می شود که برای ایجاد جریان بین هادی کابل و سایر تجهیزات مورد استفاده در سیستم ارتینگ استفاده می شود.

جنس کابلشو ها مسی است که به شکل لوله ای که انتهای آن پرس و سوراخ کاری شده و در سایز های مختلف عرضه می شود.

خرید انواع تجهیزات چاه ارت

خرید تجهیزات و لوازم چاه ارت با کیفیت اهمیت بالایی دارد، کلیه تجهیزات عرضه شده در ارتا خط از بهترین جنس و با کیفیت اصلی می‌باشند، ارتا خط عرضه کننده انواع تجهیزات و ابزارهای چاه ارت شامل انواع صفحه مسی در ضخامت‌های مختلف، میله ارت، موادکاهنده، صاعقه‌گیر، قالب کدولد، سیم ارت روکش‌دار و بدون روکش، انواع کلمپ و ... می باشد.

برچسب ها: رپرتاژآگهی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار