کد خبر: ۵۷۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
در بین ماشین آلات و موتور‌هایی که از برق استفاده می‌کنند، و در صنعت کاربرد دارند، ماشین‌ها و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها بسیار خطرناک هستند، زیرا ولتاژ‌های بالا از ۳۸۰ ولت تا ۱۱ کیلوولت  را استفاده می‌کنند. به خصوص در محیط‌های انفجاری یا در مناطقی که گازها، میعانات و بخار‌های قابل اشتعال وجود دارد که میتواند منجر به انفجار شود، جرقه‌های تولید شده توسط ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی می‌تواند گاز یا ذرات معلق در هوا را مشتعل کند. در نتیجه ممکن است حوادثی مانند انفجار و...

به گزارش برق نیوز، در بین ماشین آلات و موتور‌هایی که از برق استفاده می‌کنند، و در صنعت کاربرد دارند، ماشین‌ها و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها بسیار خطرناک هستند، زیرا ولتاژ‌های بالا از ۳۸۰ ولت تا ۱۱ کیلوولت را استفاده می‌کنند. به خصوص در محیط‌های انفجاری یا در مناطقی که گازها، میعانات و بخار‌های قابل اشتعال وجود دارد که میتواند منجر به انفجار شود، جرقه‌های تولید شده توسط ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی می‌تواند گاز یا ذرات معلق در هوا را مشتعل کند. در نتیجه ممکن است حوادثی مانند انفجار و آتش سوزی رخ دهد.

بنابراین، تجهیزات الکتریکی ضد انفجار باید در چنین مکان‌ها یا اتمسفر‌های خطرناکی استفاده شوند. موتور‌هایی که اغلب در کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شوند از این قاعده مستثنی نیستند. موتور‌های ضد انفجار موتور‌هایی هستند که می‌توانند با خیال راحت در چنین جو‌های خطرناکی مورد استفاده قرار گیرند.

این موتور‌ها بر اساس استانداردی به نام «Guideline for Explosion-Proof Guidance for Factory Electrical Equipment» به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند که بتوان از آن‌ها به طور ایمن و مطمئن در فضا‌های خطرناک و انفجاری استفاده کرد.

این موتور‌ها در بسیاری از مکان‌هایی که احتمال وقوع جو‌های خطرناک یا انفجاری وجود دارد، مانند کارخانه‌های شیمیایی و پتروشیمی‌ها همچنین سایر فعالیت‌های صنعتی در فضای باز استفاده می‌شود.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

کاربرد موتور‌های ضد انفجار

الکتروموتور‌ها به طور گسترده در پمپ ها، دمنده‌ها و سایر ماشین آلات صنعتی استفاده می‌شوند و به قدری مستقیماً به صنعت متصل هستند که اغراق نیست اگر بگوییم هیچ کارخانه یا پالایشگاهی وجود ندارد که از الکتروموتور استفاده نکند الکتروموتور نداشته باشد.

با این حال، از آنجایی که آن‌ها در ولتاژ و جریان بالا کار می‌کنند، اگر گاز‌های قابل اشتعال، مقادیر زیادی بخار یا مقدار زیادی ذرات معلق وجود داشته باشد، می‌توانند وارد فضای داخلی موتورشده و باعث انفجار شوند و خطر آفرین باشند.

همچنین حتی هنگامی که درفضای بازاستفاده می‌شوند، باران ویا سایر مواد می‌توانند وارد محصول شوند و وضعیت خطرناکی ایجاد کنند.

دسته بندی موتور‌های ضد انفجار

موتور‌های ضد انفجار تنها یک تجهیز آب بندی یا ایزوله نیستند. به طور کلی الکتروموتور ضد انفجار بر اساس نوع ساخت موتوربه سه نوع طبقه بندی میشوند.

دسته اول، موتور ضد انفجار safety-increase است. این موتور‌ها برای پیشگیری از برخورد با منابع قابل اشتعال طراحی شده اند و می‌توانند در اتمسفر‌های خطرناک و دارای پتانسیل انفجار استفاده شوند.

دسته دوم "internal pressure explosion-proof" نامیده می‌شوند و با تزریق مداوم گاز‌های بی اثر (purge) مانند نیتروژن یا اکسیژن به داخل تجهیز، از ورود گاز‌های قابل اشتعال محافظت می‌کند. این کار تضمین می‌کند که فشار داخلی همیشه بالاتر از فشار محیط است و خطر ورود گاز‌های قابل اشتعال به داخل را از بین می‌برد، به طوری که حتی در محیط‌های خطرناک نیز می‌توان بدون هیچ مشکلی از دستگاه استفاده کرد. این مدل الکتروموتور نیاز به تصفیه گرگاز دارد، بنابراین تجهیزات برای این منظور ضروری است.

دسته سوم در نهایت، نوع ضد انفجار "explosion-proof" وجود دارد. این نوع دارای ساختار خاصی است تا در صورت ورود گاز قابل اشتعال به داخل و ایجاد انفجار، کیس یا پوشش آسیبی نبیند و انفجار به منبع اشتعال تبدیل نشود.

انتخاب اینکه کدام یک از این موتور‌ها استفاده شود آسان نیست و باید با توجه به فضایی کاربرد، نوع الکتروموتور تعیین شود.

اگر مکان دارای پتانسیل خطر باشد، فرکانس و مدت زمان گاز‌های قابل اشتعال که باعث ایجاد خطر می‌شوند، باید نوع موتور خریداری و نوع استفاده را تعیین کند.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور وگ

یکی از بزرگترین تولید کنندگان الکتروموتور در برزیل است. الکتروموتور وگ با بالاترین راندمان در کلاس‌های IE۲ و IE۳ و IE۴ عرضه می‌شوند و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به درصد اطمینان و کارایی بالا و کمترین هزینه‌های نگهداری و تعمیرات اشاره نمود.

الکتروموتور ضد انفجار وگ انواع متعددی از الکتروموتور‌های ضد انفجار و ضد جرقه را برای محیط‌های خطرناک تولید می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به Ex d, Ex de, Ex nA و همین طور با راندمان‌های مختلف مثل IE۲ و IE۳ اشاره نمود.

این الکتروموتور‌ها بر اساس ساختار الکتروموتور (EXD/EXE/EXN/EXP)، محل استفاده (I/II)، نوع گاز‌ها یا غبار‌های قابل اشتعال موجود در محل (B/C) و حرارت سطحی مجاز در سایت (T۱/T۲/T۳/T۴) ساخته شده و بر اساس نیاز مشتری و الزامات محل نصب توصیه و انتخاب می‌شوند. در یک مقاله جداگانه، نحوه طبقه بندی، انتخاب الکتروموتور و پلاک خوانی آن توضیح داده شده است.

عملکرد عالی با راندمان بالا، کیفیت ساخت بسیار عالی، قابلیت استفاده در مکان‌هایی با ریسک بالا دارای استاندارد (IIB T۴) و بسیاری مزایای دیگه باعث شده تا الکتروموتور ضد انفجار وگ جزء الکتروموتور‌های مورد تایید شرکت‌های نفتی و پتروشیمی ایران باشد.

گروه صنعتی نیروژن، توسط جمعی از متخصصین برق و مکانیک که دارای ده‌ها سال تجربه در صنایع مختلف کشور می‌باشند تشکیل شده‌است. مشاوره‌های فنی و تخصصی توسط متخصصان کاردان و با تجربۀ ما می‌تواند شما را در انتخاب محصول مناسب و جلوگیری از زیان‌های ناشی از انتخاب محصول اشتباه یاری رساند.

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

الکتروموتور ضد انفجار چیست؟

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
0
0
بسیار عالی و کاربردی بود ممنون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار