کد خبر: ۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۰:۵۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۲
مدیر عامل شركت تولید انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) گفت: اگر بخش صنعت كشور شكل بگیرد، ممكن است تولید سالانه پنج هزار مگاوات برق هم جواب ندهد، اما در شرایط كنونی این میزان تولید، برای ارتقای قابلیت اطمینان شبكه كاملا ضروری است.
به گزارش برق نیوز به نقل از ایرنا، همایون حائری با اشاره به ضرورت تولید سالانه پنج هزار مگاوات برق در كشور گفت: البته ممكن است میزان مصرف كنونی كشور كمتر از این مقدار باشد كه باید سالانه و بر اساس برنامه پنجم توسعه وارد مدار شود.

وی با بیان اینكه، میزان مصرف برق بستگی به رشد بخش صنعت و افزایش مصرف برق در این بخش دارد، خاطر نشان كرد: اگر بخش صنایع شكل بگیرد و این بخش توسعه یابد، ممكن است پنج هزار مگاوات هم جواب ندهد، اما این میزان تولید با نرخ رشد اقتصادی شش تا هفت درصد در نظر گرفته شده است.

حائری همچنین درباره تفاوت ذخیره برق و حبس انرژی در نیروگاه ها گفت: در حبس انرژی برق در نیروگاه‌ها تولید می شود، اما به علت عدم وجود زیر ساخت‌های انتقال، برق تولیدی منتقل نمی شود، در حالی كه در ذخیره سازی امكان انتقال وجود دارد، اما با توجه به نیاز كم بخش مصرف، این برق ذخیره می شود.

به گفته مدیر عامل توانیر، در صورت وجود ذخیره برق قابل اطمینان در شبكه، هر گاه یك واحد نیروگاهی به هر دلیل از مدار خارج شود، می توان از این میزان برق ذخیره سازی شده استفاده و از ورود آسیب به شبكه جلوگیری كرد.

حائری خاطر نشان كرد: بر اساس استانداردهای جهانی بین پنج تا ۱۰ درصد از برق تولیدی باید امكان ذخیره قابل اطمینان وجود داشته باشد و از همین رو تولید سالانه پنج هزار مگاوات برق باید در راستای ارتقای قابلیت‌ اطمینان شبكه مد نظر قرار گیرد.

پیش از این معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفته بود: اگر قرار باشد سالانه پنج هزار مگاوات برق وارد مدار شود، باید ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه در دست اجرا باشد، این در حالی است كه این رقم در حال حاضر تنها سه هزار و ۸۰۰ مگاوات است.

بر اساس اظهارات هوشنگ فلاحتیان در حال حاضر مصرف عملی برق در كشور در مقایسه با سال گذشته سه هزار مگاوات افزایش یافته كه این میزان نیازمند هفت هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش تولید و معادل آن در بخش‌های توزیع و فوق توزیع است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار