کد خبر: ۷۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۳
معاون اداری مالی وزارت علوم خبرداد:
معاون مالی اداری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که رشد بودجه آموزش عالی در سال آینده، 19 درصد خواهد بود، گفت: 65 درصد بودجه دانشگاه‌ها محقق خواهد شد.

به گزارش "برق نيوز" دکتر محمدحسین امید معاون در نشست خبری در خصوص بودجه آموزش عالی، اظهار کرد: طرح مدیریت برق و بهینه سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله برنامه‌های سال جاری است.

وی با اشاره به 29 دی ماه و روز هوای پاک، اظهار کرد: در سال جاری اقدامات خوبی در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در دانشگاه های کشور رخ داد و در این زمینه پروژه زمین گرمایی در یکی از دانشگاه‌های شیراز به بهره‌برداری رسید. همچنین استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی در برخی از دانشگاه‌های کشور محقق شد و امیدواریم این پروژه در دیگر دانشگاه‌ها نیز محقق شود.

وی با اشاره به این‌که سیستمی برای جلوگیری از رفت‌وآمدهای متعدد برای برگزاری نشست‌ها و جلوگیری از اتلاف انرژی در این زمینه پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: تعداد زیادی از جلسات معاونت مالی و اداری وزارت علوم، به خصوص جلسات حسابداری تعهدی که در سال آینده نهایی خواهد شد به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شده و به این ترتیب امکان مشارکت بیشتر دانشگاه‌ها در مباحث وزارت علوم فراهم شده است.

رشد 20 درصدی بودجه دانشگاهها در سال 94

امید در خصوص آخرین وضعیت رشد بودجه سال 94 آموزش عالی، گفت: کل رشد بودجه آموزش عالی سال 94 نسبت به سال گذشته 19 درصد می‌باشد. همچنین رشد بودجه موسسات و پارک علم و فناوری به 7 درصد و رشد بودجه دانشگاه‌ها 20 درصد و همچنین رشد بودجه موسسات تابعه وزارت علوم 8 درصد و رشد بودجه ستاد وزارت تنها 3 درصد می‌باشد.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با بیان این‌که تمام تلاش ما تخصیص مستقیم اعتبارات به دانشگاه‌ها و جلوگیری از تورم در بودجه وزارت علوم است، اظهار کرد: تمام برنامه‌های ما بر مبنای افزایش اختیار دانشگاه‌ها است. همچنان‌که رشد بودجه ستاد وزارت علوم در سال آینده نسبت به دیگر بخش‌ها کمتر بوده است.

امید در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مدل توزیع بودجه آموزش عالی، اظهار کرد: طبق توافقی که در سال جاری با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و همچنین سازمان بودجه و برنامه کشور انجام شد کارگروهی برای تدوین یک مدل برای توزیع بودجه آموزش عالی تشکیل شد و بعد از تدوین این مدل بودجه بر اساس آن توزیع شد.

وی در همین زمینه افزود: بودجه دانشگاه‌هایی که کمتر از 10 درصد رشد داشته‌اند بیش از 10 درصد رشد یافت.

وی با اشاره به این‌که 42 درصد دانشگاه‌ها با رشد کمتر از 20 درصدی بودجه مواجه بوده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که سال 94 اولین سال اجرایی مدل سرانه دانشجویی برای توزیع بودجه دانشگاه‌ها است، رشد بودجه تمامی دانشگاه‌ها تا پایان سال به 20 درصد خواهد رسید اما در سال‌های آینده تکرار نخواهد شد.

اختصاص سرانه دانشجویی یک میلیون و 650 هزار تومانی به دانشگاهها

معاون مالی و اداری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ویژگی‌های مورد سرانه دانشجویی، اظهار کرد: سرانه دانشجویی دانشگاه‌ها در حوزه برنامه‌های فرهنگی، رفاهی و دانشجویی برای تمامی دانشگاه‌ها و در تمامی مقاطع تحصیلی یک میلیون و 650 هزار تومان است.

وی ادامه داد: مدل سرانه دانشجویی به نحوی تدوین شده که حداقل اعتبار لازم برای اداره دانشگاه‌ به صورت استاندارد را محقق کند و همچنین هزینه‌های پژوهشی در حد استاندارد پرداخت گردد.

وی همچنین افزود: اعتباری که دانشگاه‌ها برای مدیریت استاندارد به آن نیاز دارند 84 هزار میلیارد ریال است که با توجه به مشکلات بودجه و کاهش قیمت نفت تنها 5000 میلیارد تومان از این مبلغ یعنی 65 درصد آن محقق خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که در شرایطی که دانشگاه‌ها با کسری بودجه مواجه هستند سهم هزینه‌های پژوهشی در بخش رفاهی و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، سهم فرهنگی و پژوهشی از بودجه کاهش می‌یابد، اظهار کرد: اگر تغییرات پیش‌بینی شده محقق شود این مشکلات کمتر خواهد شد.

در تخصیص اعتبار به بخش پژوهش وضعیت خوبی نداریم

وی با اشاره به این‌که طی چند دهه گذشته سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی از 27 صدم درصد به 47 صدم درصد رسیده، گفت: متأسفانه در تخصیص اعتبار به بخش پژوهش وضعیت خوبی نداریم.

امید در همین زمینه ادامه داد: سهم دانشگاه‌های دولتی که بالاترین میزان محققان کشوری را پرورش داده‌اند از کل بودجه پژوهشی کشور کمتر از 10 درصد است.

وی همچنین افزود: اگر رقم بودجه پژوهشی را در خوشبینانه ترین حالت 4 هزار میلیارد تومان تعریف کنیم در سال جاری کمتر از 10 درصد آن یعنی فقط 400 میلیارد تومان از این مبلغ به دانشگاه‌ها اختصاص یافته و 60 درصد آن در دستگاه‌های اجرایی هزینه شده است.

معاون مالی و اداری وزارت علوم با بیان این‌که رشد بودجه آموزش عالی در سال آینده نسبت به دیگر بخش‌ها رشد مطلوبی است، اظهار کرد: امیدواریم تا سال 1404 سهم پژوهش از بودجه کل کشور به هدف مدنظر برسد و برای تحقق این هدف باید تغییرات اساسی رخ دهد.

وی در همین خصوص ادامه داد: به همین دلیل در لایحه کلی بودجه دانشگاه‌ها تمامی دانشگاه‌ها باید 1 تا 3 درصد از بودجه را به مباحث پژوهشی اختصاص دهند.

معاون مالی و اداری وزارت علوم در خصوص نحوه تخصیص بودجه دانشگاه‌ها، گفت: تلاش میکنیم با بودجه دانشگاه‌ها در بخش حقوق و مزایا 100درصد محقق شده و 74 درصد از هزینه‌های سایر دانشگاه‌ها نیز تخصیص یابد.

کسری بودجه 1520 میلیارد تومانی دانشگاهها

دکتر امید با تأکید بر این‌که اگر امسال 100 درصد بودجه دانشگاه‌ها تخصیص نیابد قطعاً با مشکل مواجه خواهند شد، خاطرنشان کرد: کسری بودجه کل دانشگاه‌ها بیش از 1520 میلیارد تومان می‌باشد که در حوزه‌های بدهی به پیمانکاران و حاملان انرژی و هزینه‌های پژوهشی دانشجویان است.

دوبرابر شدن اعتبارات تعمیرات و تجهیزات در بودجه سال آینده

امید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که در حوزه برنامه‌های عمرانی آموزش عالی در سال جداری اتفاقات خوبی رخ داد، تصریح کرد: 100 درصد اعتبارات مربوط به تعمیرات و تجهیزات در تابستان امسال به تمامی دانشگاه‌ها پرداخت شد. همچنین میزان اعتبارات مربوط به تعمیرات و تجهیزات در بودجه سال آینده دو برابر شده است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: 62 درصد اعتبارات مربوط طرح تأمین فضای آموزشی به دانشگاه‌ها تخصیص یافت. همچنین پروژه‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته‌اند تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهند بود.

معاون مالی و اداری وزارت علوم طی سخنانی ضمن تبریک پیشاپیش دهه فجر از افتتاح بیش از 100 هزار متر مربع پروژه در حوزه آموزش عالی خبر داد و افزود: بخش اعظمی از اعبارات این پروژه‌ها به کمک خیرین تأمین شده است.

وی با اشاره به این‌که از مردم کشورمان می‌خواهیم که در زمینه اجرای طرح‌های پژوهشی به ما کمک کنند، اظهار کرد: پروژه‌های زیادی در زمینه‌های متفاوت مثل ساخت آزمایشگاه، خوابگاه و... وجود دارد که کمتر از 80 درصد پیشرفت داشته است.

امید با تأکید بر این‌که یکی از بندهای سیاست کلی علم و فناوری توجه به نقش بخش خیرین در زمینه آموزش عالی است، خاطرنشان کرد: با گذشت زمان اقبال و توجه مردم به وقف افزایش خواهد یافت و ما امیدواریم با کمک بیشتر خیرین میزان کمک آنها افزایش یابد.

معاون مالی و اداری وزارت علوم در همین زمینه تصریح کرد: بالای بیش از 170 هزار متر مربع از پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی آموزش عالی توسط خیرین انجام شده و در حال اتمام است.

اعتبار متمرکزی و جداگانه‌ای برای تعمیر خوابگاه‌ها در نظر گرفته نشده است

به گزارش ایسنا، معاون مالی و اداری وزارت علوم در حاشیه این نشست خبری در پاسخ به سوالی، در خصوص سهم بودجه خوابگاه‌ها ، اظهار کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای تعمیرات و تجهیزات دانشگاه‌ها به تمام فعالیت‌های تأمین تجهیزات و تعمیرات از جمله تعمیر خوابگاه‌ها اختصاص می‌یابد و اعتبار متمرکزی و جداگانه‌ای برای تعمیر خوابگاه‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی ادامه داد: اعتباری که در سال‌های گذشته برای ساخت خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شد حذف شده و تمامی دانشگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی نسبت به تأسیس خوابگاه از محل بودجه دانشگاه اقدام کنند.

معاون مالی و اداری وزارت علوم در همین زمینه افزود: صندوق رفاه دانشجویان بخشی از اجاره‌ای که از دانشجویان ساکن خوابگاه دریافت می‌شود را به منظور تعمیر خوابگاه‌ها به دانشگاه‌ها بازمی‌گرداند.

درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها بیش از 5 هزار میلیارد تومان است

امید با اعلام این خبر که کل درآمد اختصاصی دانشگاه‌ها بیش از 5 هزار میلیارد تومان است،‌ اظهار کرد: رشد درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر خوب بوده و دانشگاه‌ها 30 درصد از اعتبارات خود را از محل درآمدهای اختصاصی تأمین می‌کنند که امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه به این میزان 50 درصد افزایش یابد.

وی در همین زمینه ادامه داد: بخش اعظمی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها از درآمدهای آموزشی تأمین می‌شود که خیلی مطلوب نیست. هدف گذاری ما این است که سهم درآمدهای آموزشی در درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها به کمتر از 50 درصد کاهش یافته و سهم درآمدهای پژوهشی افزایش یابد.

معاون مالی و اداری وزارت علوم اظهار کرد: امیدواریم سهم درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها از بودجه به 35 درصد رسیده و تا پایان برنامه ششم توسعه به 50 درصد افزایش یابد.

امید در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرد که در فرآیند تخصیص بودجه و تغییراتی که در مجلس شورای اسلامی خواهد کرد بخشی از کسری بودجه دانشگاه‌ها از سوی تخصیص بودجه بیشتر اخذ شده و بخش دیگر از سوی درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها تأمین شود.

وی با تأکید بر این‌که زمانی که دانشگاه‌ها با کسری بودجه مواجه می‌شوند برای پرداخت تمامی هزینه‌های انسانی، بودجه بخش فرهنگی و پژوهشی را کاهش می‌دهند که برای رفع این سیکل معیوب تمامی دانشگاه‌ها ملزم شده‌اند که 15 درصد از سهم بودجه را به فعالیت‌های پژوهشی اختصاص دهند، البته این شرایط در سال جاری نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: سهم هزینه رفاهی در بودجه دانشگاه‌ها بیش از 15 درصد و سهم هزینه حامل‌های انرژی حدود 15 درصد می‌باشد در حالی که سهم بودجه پژوهش کمتر از 5 درصد است.

معاون مالی و اداری وزارت علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت تخصیص بودجه بر اساس رتبه دانشگاه‌ها، اظهار کرد: تفاوت رتبه دانشگاه‌ها در بخش پژوهشی، تعداد اعضای هیأت علمی و رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته شده اما تخصیص بودجه بر مبنای کیفیت اعضای هیأت علمی و موارد دیگر نظیر تعداد واحدهای دانشگاه در کل کشور از جمله شاخص‌هایی است که در نحوه توزیع بودجه به دانشگاه‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال آینده با توجه به تشکیل مدل توزیعی بودجه دانشگاه‌ها تفاوت دانشگاه‌ها در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: باید از طریق تصویب مصوباتی از سوی اعضای هیأت امنای دانشگاه‌ها امکان هزینه اعتبارات یک بخش در بخش‌های دیگر کاهش یابد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار