کد خبر: ۱۳۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۲ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
کمیته حقوقی و قراردادها سندیکای صنعت برق ایران در محل سازمان تامین اجتماعی پیرو مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته با آن سازمان اقدام به برگزاری نشستی در ارتباط با بررسی و رفع مشکلات بیمه فعالین صنعت برق کرد.
در این نشست مشترک که مابین نمایندگان سندیکا  با مدیران و معاونان سازمان تامین اجتماعی تشکیل می‌شد،  مهندس آرویش ریاست اداره گروه پیمانکاران،  مهندس محمدی مشاور عالی معاونت فنی درآمد حق بیمه و دکتر فدایی معاونت اداره کل حقوقی با همراهی مهندس اشراقی معاون بازرسی دفتر قانونی و  مهندس گورابی معاون پیمانکاران از طرف سازمان تامین اجتماعی  به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی حضور داشتند. همچنین مهندس فارسی، مهندس بیات، مهندس سعادتی، مهندس محمدی در کنار دکتر احمدی، مهندس حسن لو و مهندس محمودیان از نمایندگان سندیکا در این نشست بودند.

 با عنایت به ارسال بخشی از موارد و مشکلات مربوط به بیمه و تامین اجتماعی اعضای سندیکای صنعت برق از سوی کمیته حقوقی و قراردادها به مدیران سازمان تامین اجتماعی این مهم در دستور کار قرار گرفت که به ترتیب ذیل نسبت به طرح و بررسی و چاره‌جویی آن اقدام شد که مصوبات آن به شرح ذیل بوده است:

 
1-  پیشگیری از برخورد سلیقه‌ای شعبات با قانون و پرونده‌ها

 پاسخ و نظر مسئولان سازمان تامین اجتماعی

 در حال حاضر اصلاح قوانین و بخشنامه‌های سازمان در دستور کار قراردارد که در بعضی موارد شفاف شده و چنانچه مشکلی باشد، بایستی به‌صورت موردی ارائه شود تا به شعب تذکر داده شود و اقدام به رفع مشکل می‌شود.

2- عدم پیروی سازمان از قانون کسر حق بیمه پیمانکاری بر اساس لیست بیمه، تبصره ماده 40 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و همچنین بخشنامه 5/14 درآمد سازمان تامین اجتماعی

پاسخ و نظر مسئولان سازمان تامین اجتماعی

در بخشنامه 5/14 میزان درصد اجرا و نصب و نیز درصد تجهیزات با توافق  صورت گرفته و در اکثر پروژه‌ها 10 درصد اجرا و نصب و حمل و 90 درصد تجهیزات در نظر گرفته می‌شود که از نظر سازمان زیاد است. توضیح داده شد که در پروژه‌های برقی قیمت تجهیزات بسیار بالا است و نباید با پروژه‌های ساختمانی مقایسه شود که در دستمزد حدود 25 درصد کارگاه ها بیشتر است و در کارهای برقی ارزش تجهیزات حتی ممکن است بیش از 90 درصد باشد و حمل و نقل و نصب و راه اندازی و تست حداکثر 10 درصد را شامل می‌شود. اعتراض سازمان این است که چرا دستمزدها حداقل نوشته شده که مقرر شد در این خصوص دقت لازم اعمال شود.

 با توجه به آنکه مقرر شد موضوع درصد کار اجرایی و خرید تجهیزات در کارگروه مشترک با ارائه مستندات مورد رسیدگی قرارگیرد، درخواست سندیکا این است که تا رسیدن به نقطه مشترک بخشنامه 5/14 باید در شعبات کماکان اجرا شود.


3-  اصلاح ساختار هیات بدوی تشخیص مطالبات و همچنین اصلاح ترکیب هیات‌های تجدید نظر به سمت ایجاد عدالت و بی طرفی

پاسخ و نظر مسئولان سازمان تامین اجتماعی

بر اساس قانون جدید و با هماهنگی اتاق ایران ترکیب هیات‌های بدوی و تجدید نظر اصلاح شده و به زودی به شعب ابلاغ می‌شود. در ضمن حدود 1،300،000 کارفرما در کشور وجود دارد که تعداد اعتراضات در هیات‌های تجدید نظر حدود 40،000 مورد است که حدود 3 درصد کل بوده و از این میزان در سال 91 حدود 36 درصد، در سال 92 حدود 32 درصد، در سال 93 حدود 54 درصد و در سال 94 حدود 46 درصد  مورد تایید قرار گرفته و به‌طور متوسط حدود 50 درصد از موارد آرای حذف شده است اما عملکرد هیات‌های بدوی هم حدود 2 برابر بیشتر از تجدید نظر است تاکنون 16 ویرایش در قانون تامین اجتماعی انجام شده و در مجلس برای تصویب رفته است که به محض تصویب به شعب ابلاغ خواهد شد.

درخواست سندیکا این است که اصلاحات قبل از تصویب در کارگروه مشترک بررسی شود.

4- شمول حق بیمه قراردادهای خرید و فروش بدون توجه به اینکه حقوق تامین اجتماعی در خصوص کالاها و تجهیزات قبلا توسط کارخانه سازنده پرداخت شده است و تدوین و ابلاغ بخشنامه‌ای در مورد تصریح پذیرش تفکیک تجهیزات از نصب و راه‌اندازی

پاسخ و نظر مسئولان سازمان تامین اجتماعی

بهتر است عنوان خرید و فروش به‌کار نرود و ساخت باشد که بر اساس ساخت بایستی لیست‌های بیمه توسط کارگاه سازنده ارائه شود و حسابرسی بیمه هم شده باشد و یا تعهد داده شود و بدهی عمده‌ای هم نداشته باشند. مفاصا حساب می‌تواند در مدت یک هفته صادر شود.

که در پاسخ عنوان شد: اصلا این‌طور نیست. برای مثال شعبه 2 ساوه برای چند پروژه‌ که یکی از شرکت‌های عضو انجام داده  حدود یک‌سال هیچگونه مفاصا حسابی نپرداخته  است و مشکل تراشی می‌کند. لذا مقرر شد مواردی که به اینجا رسیده به‌همراه کپی قرارداد و نامه‌هایی که برای تامین اجتماعی ارسال شده را جداگانه برای معاونت پیمانکاران فرستاده و طی نشست حضوری به‌صورت موردی حل و فصل شود.

5- مطابقت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های داخلی سازمان تامین اجتماعی با قوانین مرتبط مورد تردید بوده و بازنگری این بخشنامه‌ها و تطبیق آن‌ها با قوانین جاری مورد تقاضا است

پاسخ مسئولان سازمان تامین اجتماعی

در حال تدوین بخشنامه 9/14 هستند که پس از ابلاغ آن بسیاری از این عدم شفافیت‌ها برطرف می‌شود و بر اساس آن سریعا مفاصا حساب صادر می‌شود.

درخواست سندیکا اطلاع از جزییات بخشنامه قبل از تصویب و تعامل در این خصوص است.

6- اصلاح نظام حسابرسی و انجام حسابرسی از مدارک و دفاتر قانونی شرکت ها حداکثر ظرف مدت یکسال از پایان سال مالی آخر هر سال به نحوی که حسابرسی 10 ساله که حاوی بسیاری مشکلات است ملغی شود

پاسخ مسئولان سازمان تامین اجتماعی

برای رفع این مشکل یک واحد جدید تحت عنوان بازرسی دفاتر قانونی تاسیس شده که بازرسان بایستی به شرکت ها مراجعه و دفاتر را بررسی کنند و قبل از آمدن بایستی شرکت‌ها اطلاعات قراردادها و محل اجرای آن‌ها و محل ارائه لیست بیمه را اطلاع دهند تا مکررا بیمه قرارداد محاسبه نشود و لذا به‌علت کثرت پرونده مقرر شده به دستور مدیر عامل سازمان بخشی از آن را به بیرون از سازمان منتقل و از تخصص حسابرسان خبره استفاده کنند که با عملیاتی شدن این کار به‌جای 10 ساله به 2 سال می‌رسد و اصلاح فرایند و قانون به طبع آن انجام خواهد گرفت.

درخواست مفاصا حساب از پیمانکاران در پروژه‌های عمرانی با توجه به مسئولیت واگذارنده کار در پرداخت 5 درصد از محل منابع خود و 6/1 درصد از محل صورت وضعیت‌های پیمانکار مورد سوال قرار گرفت که پاسخ مشخصی دریافت نشد.

1-  دلیل عدم موافقت با طرح تمرکز برای پیمانکارانی که به‌صورت کشوری فعالیت دارند سوال شد که پاسخ ارائه شده به‌دلیل مشکلاتی که برای بیمه‌شدگان برای تمدید دفترچه بیمه و یا سایر موارد احتمالی پیش میاید با طرح تمرکز موافقت نمی‌شود.

ولی در مورد مشکلات پیمانکاران برای قراردادهایی که به‌دلیل محدوده وسیع جغرافیایی در چندین شعبه تامین اجتماعی  به‌صورت موازی برگ تشخیص صادر می‌شود و یا پرسنل پروژه‌ها که دردفتر مرکزی در بخش‌های طراحی و تدارکات و مالی و مدیریتی درگیر فعالیت‌های پروژه هستند و در لیست دفتر مرکزی قرار می‌گیرند راه حلی ارائه نشد.

9- در مورد مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های خصوصی که خودشان سهامدار شرکت هستند از سال 1387یک قانون به تامین اجتماعی ابلاغ شده که آنها بعنوان کارفرما منظور می شوند نه کارگر یا کارمند و لذا به‌جای 30 درصد حق بیمه بایستی 27 درصد بپردازند و 3 درصد حق بیمه اجباری برای دوران بیکاری را پرداخت نمی‌کنند و در عوض هم سوابق به جای خود برقرار است و بازنشستگی، از کار افتادگی و خدمات درمانی را هم می‌گیرند ولی در دو مورد یکی بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد و دیگری نیز غرامت عدم حضور به‌علت بیماری، ولی در عوض 3 درصد کمتر پرداخت بیمه می‌شود.

همچنین در پایان مقرر شد ضمن تشکیل مستمر این جلسات برای طرح، بررسی و رفع مشکلات فعالین صنعت برق اقدام به راه‌اندازی کارگروهی جهت رفع مشکلات موردی اعضا سندیکا در دستور کار قرار گیرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار